• Mariohn

Ditt potatismosrecept!

Komandå och ge mig ditt bästa potatismosrecept. Er mos blir ändå inte godare än min! Cool

• Svar på tråden Ditt potatismosrecept!
  • Fuskmamma

Är det bara jag som har ägg gula i mitt potatismos? :O

• jamtlandstaus09
    Fuskmamma skrev 2010-08-02 21:47:41 följande:
    nej jag med...

Men däremot kan jag tro att jag är en av de få som har sirap också utöver det som redan är nämt?
  • Fuskmamma
    jamtlandstaus09 skrev 2010-08-02 21:49:54 följande:
    nej jag med...

Men däremot kan jag tro att jag är en av de få som har sirap också utöver det som redan är nämt?
    Sirap har jag aldrig hört ! Min mamma la alltid ägg i moset så det gör jag me, Smakar bättre av någon anledning haha :P
  • Josebosse

Har i buljong i vattnet istället för salt när jag kokar potatisen.
    Mosa och sen i med smör, mjölk och vitpeppar ev salt...
    Behövs inte några mer kryddor för potatisen har redan smak av buljongen.

• JuliaåRonjasmammis
    Fuskmamma skrev 2010-08-02 21:47:41 följande:
    Det har jag om jag ska ha moset till gratäng eller till plankstek.
    Don't mess with my integrity!
  • Fuskmamma
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-02 22:11:44 följande:
    Det har jag om jag ska ha moset till gratäng eller till plankstek.
    Men inte annars? Varför har man i det egentligen? Blir det fluffigare?
  • JuliaåRonjasmammis
    Fuskmamma skrev 2010-08-02 22:23:18 följande:
    Men inte annars? Varför har man i det egentligen? Blir det fluffigare?
    Vad jag har förstått så är det för att moset ska få fastare konsistens och inte rinna ut när man har det i ugnen. Men det får förstås lite extra god smak också.Glad
    Don't mess with my integrity!
  • Fuskmamma
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-02 22:29:06 följande:
    Vad jag har förstått så är det för att moset ska få fastare konsistens och inte rinna ut när man har det i ugnen. Men det får förstås lite extra god smak också.Glad
    Då fick jag svar på det ;)
  • Jessika82

använder el vispen för att först mosa potatisen tar en klick lätta och använder igen elsispen häller därefter i svart peppar, aromat, lite salt och socker, sen häller jag i keldas kaffegrädde.

• karet

Äggula och olja tillsätter man till den mosade potatisen då man ska göra pommes duchesse (duchessemos) som alltså år gratängmos. Man har varken mjölk eller smör i sådant mos. Gulan gör att man får en vackrare "stekyta" i ugnen.

• gullehjärtat

Potatis, mjölk/grädde, smör, salt, vitpeppar, socker .... :)
    Ska det vara extra lyxigt så har vi även i smakrik ost.

• Baronessan
    karet skrev 2010-08-03 20:38:47 följande:
    Äggula och olja tillsätter man till den mosade potatisen då man ska göra pommes duchesse (duchessemos) som alltså år gratängmos. Man har varken mjölk eller smör i sådant mos. Gulan gör att man får en vackrare "stekyta" i ugnen.
    Jag har både smör (inte olja) och grädde i pommes duchesse.
  • karet
    Baronessan skrev 2010-08-03 20:54:07 följande:
    Jag har både smör (inte olja) och grädde i pommes duchesse.
    Ja, det finns väl säkert flera recept.. Inget recept är ju likt nåt annat, oavsett rätt.

Jag fick iaf lära mig att det skulle vara olja och äggula (samt kryddor) i duchessemos när jag gick restauranglinjen. Andra har säkert lärt sig annat =)
  • Lortdocka
    Färsk pressad vitlök och vitpeppar är ett måste i potatismos! :)

Mitt potatismos består alltså av: kokt potatis, mjölk (ev. hälften grädde hälften mjölk om man vill göda sig lite extra), smör (riktigt smör eller Bregott) färsk pressad vitlök, salt och vitpeppar.
    Det blir så mumsigt! :)

Socker förstår jag inte, finns det något speciell anledning till att ha det i potatismos, förutom att moset blir sötare? :)
    . : I december kommer tomten, i februari kommer storken och i april kommer påskharen : .
  • tuzzla

Kokar potatisen (i bitar) i saltat vatten. Mosar med elvispen. Häller i smält/flytande margarin och mjölk, samt smakar av med aromat, vitpeppar, lökpulver, vitlökspulver och muskot.
    Så gott så moset blir huvudrätten ist f tillbehöret!  

Svar på tråden Ditt potatismosrecept!