• Här och nu

Ska manlig dagispersonal få ha bar överkropp?

Mitt svar är nej. Hör inte hemma på dagis.

• Svar på tråden Ska manlig dagispersonal få ha bar överkropp?
  • MammaG

Nej. Det är inte varmare för en man i 35 plusgraded än det är för en kvinna, och jag tror inte att någon skulle acceptera att de kvinnliga pedagogerna gick topless.

(Nu förtsätter jag att vi talar om en dag på gården, inte en utflykt till en badstrand)

• sär skriven

Alltså, varför INTE? Är invändningarna av sexualiserande karaktär? Eller kan någon komma med något som helst vettigt argument utan att skrika om rättvisa och att kvinnor minsann inte får/kan?

• JuliaåRonjasmammis
    sär skriven skrev 2010-08-03 15:43:14 följande:
    Alltså, varför INTE? Är invändningarna av sexualiserande karaktär? Eller kan någon komma med något som helst vettigt argument utan att skrika om rättvisa och att kvinnor minsann inte får/kan?
    Det var tydligen "vidrigt", enligt någon ovan. Varför, vettefan.Obestämd
    Don't mess with my integrity!
  • sär skriven
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-03 16:07:22 följande:
    Det var tydligen "vidrigt", enligt någon ovan. Varför, vettefan.Obestämd
    Haha jaha, där ser man. Jag tror inte barnen tycker det, dock. Tror faktiskt inte de tycker någonting alls om saken. Går ju inte riktigt att jämföra en kvinna utan kläder på överkroppen med en man utan kläder på överkroppen eftersom brösten är sexualiserade i vårt samhälle - en manlig överkropp är det inte, på samma sätt.

Fånig debatt. 
  • HSB Lund
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-03 14:38:56 följande:
    Jag har ingen skyldighet att förklara för dig, och bara för att du verkar tro det - så kommer jag inte göra det heller.
    Det är möjligt att du inte har någon skyldighet, men om man ger sig in i en diskussion på ett diskussionforum och hävdar vissa åsikter, så är det väl inte för mycket begärt att man förklarar bakgrunden till att man tycker som jag gör?! Tycker du verkar onödigt defensiv i tonen. Låter nästan som om du inte kan motivera utan bara tycker något för att det är en känsla du råkar ha. Som sagt, hävdar man en ståndpunkt får man vara beredd på frågor kring varför man tycker som man gör.
  • MissMurrig

Varför ska han ta av sig tröjan? Personalen ska ha kläder på sig tycker jag... På alla arbetsplatser..

• Här och nu
    Capt Janeway skrev 2010-08-03 15:30:38 följande:
    Herregud, barnen lär ju inte bry sig (naturliga som de är), så varför skulle vi föräldrar bry oss?
    Finns säkerligen barn som bryrs sig. Det är en arbetsplats o jag skulle såväl som förälder o kollega säga ifrån.
  • Här och nu
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-03 15:34:56 följande:
    Så om förskolan t ex är på stranden med barnen, eller om man har plaskpooler/vattenspridare på gården för barnen, så ska inte personalen kunna ha vanliga badkläder utan vara tvungna att klä sig heltäckande? Låter ju väldigt märkligt.

Att gå omkring inomhus i bikini eller barbringad är väl lite overkill, men utomhus när det är sol och värme så ser jag inget som helst konstigt i det. Barnen lär, som nån skrev ovan, inte bry sig ett smack!
    På stranden är det en annan sak. Men jag anser att kvinnlig personal ska få gå barbröstade också i så fall.
  • Julias Farsa

anser att män och kvinnor får gå med bar överkropp om de så behagar

• Här och nu
    sär skriven skrev 2010-08-03 16:15:40 följande:
    Haha jaha, där ser man. Jag tror inte barnen tycker det, dock. Tror faktiskt inte de tycker någonting alls om saken. Går ju inte riktigt att jämföra en kvinna utan kläder på överkroppen med en man utan kläder på överkroppen eftersom brösten är sexualiserade i vårt samhälle - en manlig överkropp är det inte, på samma sätt.

Fånig debatt. 
    Då får vi väl strunta i att kvinnobröst är sexualiserade.
Svar på tråden Ska manlig dagispersonal få ha bar överkropp?