Neko skrev 2010-08-04 19:58:44 följande:
Nja, om jag träffar någon annan som direkt förstår allt man säger och hänger med i alla resonemang så känns det jätteskönt, som Bimsan skriver, men det är inte alls så att jag ser mej som bättre. Det är mycket bättre att vara socialt kompetent i dagens samhälle och det är jag inte, utan snarare lite avundsjuk på de som är bra på det istället...
Dessutom finns det nackdelar med att vara intelligent - man behöver inte plugga något alls i grundskolan/delvis gymnasium och sedan när man börjar universitetet så vet man inte hur man gör och har ingen studieteknik. Nu verkar det ju gå att klara kurser även där med att vara snabbtänkt och bra på att dra slutsatser istället för att plugga men jag vet inte hur länge man kan klara sig på det... =S
Det går alldeles utmärkt att inte plugga även på universitetsnivå, däremot (iaf var det så för mig) blir det en käftsmäll att komma ut i arbetslivet, när det inte längre handlar om att greppa saker på en teoretisk nivå utan omsätta det i praktiken samtidigt som man ska ingå i en arbetsgrupp med allt vad det innebär.
Men som ett ärligt svar på TS, visst händer det (tyvärr) att jag i vissa situationer kan "se ner" på människor med låg intelligens precis som de i sin tur kanske ser ner på mig som har en lägre social förmåga (vilket man får känslan av att du gör i och med hur du uttrycker dig i trådstarten). Detta betyder dock inte att jag på något sätt anser mig mer VÄRD än någon annan, då jag inte anser att en människas värde på något sätt korrelerar med intelligenskvoten. Det innebär bara att jag har lättare att komma överrens med och har större utbyte av människor som har en högre IQ.