slemtorsk i din bralla skrev 2010-08-05 17:05:15 följande:
Sant.. mycket sant. Men om vi nu talar om överdrifter och fördomar så ser jag dagligen så tydliga tendenser åt detta hållet. De allra flesta jag arbetar med platsar i Mensa mer än väl och de gör gärna en stor affär av det. Jag skulle också kunna bli medlem men känner inget större behov av denna förening som någon uttryckte det -för inbördes beundran- Jag tycker väl inte att jag är bättre än andra, jag skvallrar och pratar precis lika mycket goja som någon med IQ runt 100 liksom. Jag kan känna mig lika förvirrad och osmart som en med IQ 70 och är väl som människor är mest.
IQ är ett mått av logiskt tänkande, det handlar inte om hur snabt man lär sig saker, hur mycket man kan eller vet utan enbart hur flexibel ens hjärna är att se logiska förklaringar och följder. Inget man direkt har nytta av i dagliga livet om man inte är forskare eller på annat sätt jobbar med logik. Alltså inget att eftersträva.
Jag har mött människor på särskolenivå intelligensmässigt sett (dvs under 70) som har "vanliga jobb" gått i vanlig skola och har normala karriärer. Tycker att skolan i dag ser sig så blind på att just 70 i IQ ska vara någon gräns för att vara "förståndshandikappad", det är mycket intressant forskning på väg inom det området, men det är ju knappast folk med 140 i IQ som presenterar den forskningen. Undrar just varför

Ett logiskt tänkande har man glädje av i alla möjliga situationer, allt ifrån när man ska köpa en bil till i princip allt som kräver någon form av förståelse i vardagen: problemlösning, analys, logiskt tänkande. Givetvis har du bättre förutsättningar för detta med ett högre IQ. Eller tror du att högt IQ bara handlar om förmågan att sätta uppritade små svartvita figurer i ett sammanhang? IQ korrelerar dessutom väl med hur man presterar i skolan (generellt) och det är ju absurt att säga att det inte spelar någon roll för framtiden eller tillvaron i sig. En intelligent person är inte heller lika begränsad i sitt val av yrke som en ointelligent, rent teoretiskt kan denne välja att bli allt från läkare till rörmokare, medan en mindre intelligent människa givetvis inte har samma urval (inte för att rörmokare är ointelligenta, men det tar jag för givet att ingen tror att jag menar heller).
Ett IQ på 70 betyder inte att du är mer sympatisk eller emotionellt utvecklad eller socialt handlingskraftig, lika lite som ett IQ på 140 innebär att du har ett lågt EQ (för tredje gången: ett pseudobegrepp) eller att du är mer otrevlig mot dina medmänniskor än andra. Däremot innebär en högre intelligens att du har ett försprång på väldigt många plan. Ja.