• Skehamn2010

DU som har högt IQ (högintelligent) anser du dig bättre och mer värd än de med lågt-normalt IQ?

För den uppfattningen har jag fått. Gäller säkert inte alla men jag upplever att det inte går att diskutera med dom.

Det dom säger är ju vettigt men dom lyssnar ju inte på någon annans åsikter. Dom vet bäst och är helt enkelt störst, bäst och vackrast.

Tror många av dom anser sig lite mer värda än vi med normalt IQ.

Ta bara Mensa. Deras lilla förening för inbördes beundran. Vad fyller den för funktion?

Verkar också som dom högintelligenta fungerar sämre socialt än vi "normala"

Rätta mig gärna om jag är fel. Jag vill inget hellre än att ändra uppfattning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden DU som har högt IQ (högintelligent) anser du dig bättre och mer värd än de med lågt-normalt IQ?
  • Plutteli
    Skehamn2010 skrev 2010-08-05 15:08:07 följande:
    Alltså ni som är högintelligenta. Pratar ni om samma sak som oss "vanliga" när ni diskuterar med varandra? Jag är faktiskt riktigt nyfiken på hur era konversationer ser ut.

Frågan är om man skulle hänga med i dom? :P
    Jag gör det iaf

Min intelligens märks nog inte så väl, har väll hört att intelligenta ska vara aningen förvirrade och det stämmer ju in på mig, men annars är jag som vem som helst. Där det märks mer praktiskt ibland är väll att jag kan tycka något är skitlogiskt, göra en rejält uträkning som jag fattar till punkt och pricka men ingen annan har en aning om vad jag dillar i, gör jag om samma uträkning men utan att skippa steg på vägen och förenklar lite brukar folk dock förstå var det var jag ville komma till
  • Tonx
    Skehamn2010 skrev 2010-08-05 15:08:07 följande:
    Alltså ni som är högintelligenta. Pratar ni om samma sak som oss "vanliga" när ni diskuterar med varandra? Jag är faktiskt riktigt nyfiken på hur era konversationer ser ut.

Frågan är om man skulle hänga med i dom? :P
    Klart du skulle hänga med i konversationerna. Bara för att man är högintelligent så sitter man inte och pratar i matematiska termer (matematik som genomgående handlar om logik är jag förövrigt skitdålig på).

Däremot kan folk påpeka att jag "tänker för mycket". Jag kan komma med helt snurriga funderingar, men det faller oftast platt för ingen fattar vad jag menar ändå.
  • LyckligtSlut

Jag har en iq (grundligt testat pga skada i huvudet) som inom de flesta nivåer ligger högt (142-152) men inom några ligger extremt lågt (runt 70) och snittet är runt 120 så på så sätt inte så extremt.

Jag känner mig extremt dum. Ofta rätt ut sagt efterbliven. Känns som att jag aldrig förstår saker andra stör sig på eller varför en del saker är så viktiga. Andra saker jag tycker är en barnlek förstår ingen annan och då känner jag mig smart men det blir bara pinsamt.

Jag har väldiga komplex för att jag inte förstår och är dum hela tiden, men det kanske är obalansen pga skadan som gör det. Man blir arg på sig själv.

PMS året runt :(
  • Reglementet

Självklart. Jag är bättre, så är det bara. Acceptera det, eller kasta dig av jorden.

• Mad as snow
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-08-05 17:05:15 följande:
    Sant.. mycket sant. Men om vi nu talar om överdrifter och fördomar så ser jag dagligen så tydliga tendenser åt detta hållet. De allra flesta jag arbetar med platsar i Mensa mer än väl och de gör gärna en stor affär av det. Jag skulle också kunna bli medlem men känner inget större behov av denna förening som någon uttryckte det -för inbördes beundran- Jag tycker väl inte att jag är bättre än andra, jag skvallrar och pratar precis lika mycket goja som någon med IQ runt 100 liksom. Jag kan känna mig lika förvirrad och osmart som en med IQ 70 och är väl som människor är mest.

IQ är ett mått av logiskt tänkande, det handlar inte om hur snabt man lär sig saker, hur mycket man kan eller vet utan enbart hur flexibel ens hjärna är att se logiska förklaringar och följder. Inget man direkt har nytta av i dagliga livet om man inte är forskare eller på annat sätt jobbar med logik. Alltså inget att eftersträva.

Jag har mött människor på särskolenivå intelligensmässigt sett (dvs under 70) som har "vanliga jobb" gått i vanlig skola och har normala karriärer. Tycker att skolan i dag ser sig så blind på att just 70 i IQ ska vara någon gräns för att vara "förståndshandikappad", det är mycket intressant forskning på väg inom det området, men det är ju knappast folk med 140 i IQ som presenterar den forskningen. Undrar just varförDrömmer
    Ett logiskt tänkande har man glädje av i alla möjliga situationer, allt ifrån när man ska köpa en bil till i princip allt som kräver någon form av förståelse i vardagen: problemlösning, analys, logiskt tänkande. Givetvis har du bättre förutsättningar för detta med ett högre IQ. Eller tror du att högt IQ bara handlar om förmågan att sätta uppritade små svartvita figurer i ett sammanhang? IQ korrelerar dessutom väl med hur man presterar i skolan (generellt) och det är ju absurt att säga att det inte spelar någon roll för framtiden eller tillvaron i sig. En intelligent person är inte heller lika begränsad i sitt val av yrke som en ointelligent, rent teoretiskt kan denne välja att bli allt från läkare till rörmokare, medan en mindre intelligent människa givetvis inte har samma urval (inte för att rörmokare är ointelligenta, men det tar jag för givet att ingen tror att jag menar heller).

Ett IQ på 70 betyder inte att du är mer sympatisk eller emotionellt utvecklad eller socialt handlingskraftig, lika lite som ett IQ på 140 innebär att du har ett lågt EQ (för tredje gången: ett pseudobegrepp) eller att du är mer otrevlig mot dina medmänniskor än andra. Däremot innebär en högre intelligens att du har ett försprång på väldigt många plan. Ja. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    Plutteli skrev 2010-08-05 18:21:42 följande:
    Word!
    Det är just det som är problemet att det hela tiden görs "fult" att vara smart.
    När jag gick låg-mellanstadiet hade jag först två lärare som gjorde allt för att jag inte skulle få komma före de andra barnen (läsa extra böcker osv.) Jag kunde läsa helt flytande och läste tonnårsböcker som 7 åring (typ kitty och dyl) och började läsa vuxenböcker från jag var ca 9 år (allt från Garv och hans värld till Grottbjörnens folk osv)
    Jag har dock dyslexi som sitter i min ljuduppfattning och idioten till lärare i lågstadiet vägrade låta mig lära mig stava på annat sätt än genom att ljuda, trots att mina föräldrar tjatade röven av sig att det inte fungerade för mig. (Vilket såklart ledde till att jag var en riktig bokmal men inte kunde stava rätt för fem öre och fick stämpel att vara korkad istället)
    därefter fick jag en lärare som helt enkelt inte brydde sig vad jag gjorde på lektionerna och slutligen i åk 5 och 6 den enda bra lärare jag hadde som utformde skolarbetet så att det passade alla, från de som hade jättesvårt att hänga med i skolan öht till mig som låg före i allt.
    I högstadiet blev jag extremt skoltrött, hamnade i en klass med "studiemotiverade" som skolan fann som lämpligt att korta av lärarledda tiden för, så istället för att utmanas i skolan fick vi massor med håltimmar medan skolan räknade med att vi skulle hålla betygen uppe ändå för att vi var smarta nog att lära oss själva via böckerna typ....
    Samtidigt blev vi ju rätt utmobbade av övriga elever i skolan just för att vi så uppenbart utpekades som smarta och dessutom förväntades vara högpresterande i ALLT, från matematik och fysik till musik idrott och bild :/
    Fy fan vad fruktansvärt. Det värsta är att du inte är ensam om det här. Själv fick jag närmast MBD-stämpel som barn för att de vanliga lektionerna tråkade ut mig så till den milda grad att jag inte kunde sitta still. Aldrig att någon tog reda på varför. Det var inte förrän i vuxen ålder - efter hur många missanpassade år som helst - som det gjordes grundliga utredningar på min person och där mitt IQ också mättes lika grundligt - som jag fattade varför. Hela skolgången är ett enda svart hål och allt jag kan idag har jag lärt mig själv. 
  • roflmao
    Skehamn2010 skrev 2010-08-05 13:16:53 följande:

Säkert finns det människor med högt IQ som är trevliga men jag har inte mött någon. Till och med varit tillsammans med en högintelligent kille. Det fungerade verkligen inte. Han fick inte den intellektuella stimulans han behövde av mig som bara har normal IQ.

Kan det vara så att du har mött många människor med hög IQ men eftersom de inte har uppfört sig så som du förväntar dig att intelligenta människor ska uppföra sig så har du inte insett att de har högt IQ?

Jag är pecis som vem som helst och jag kan också konversera med vem som helst. Däremot skulle jag inte utveckla en närmare vänskap med någon som inte ligger på ungefär min nivå av den enkla anledning att det är tråkigt och jobbigt att prata med någon som inte förstår vad man menar. Jag kan faktiskt förstå din pojkvän för jag har samma problem; jag inser att det låter väldigt illa men jag kan inte ha ett förhållande med någon som inte utmanar mig intellektuellt. Därmed inte sagt att jag vill sitta och diskutera kärnfysik (eller vad ni nu tror att personer med hög IQ pratar om) vid middagsbordet, men jag fixar inte personer som inte kan tänka i flera steg eller analysera orsak/verkan osv.

Sen undrar jag också exakt var den magiska kuf-gränsen går? Vid vilket IQ anser ni att man är socialt misanpassad?
  • Mad as snow
    roflmao skrev 2010-08-05 19:18:30 följande:
    Kan det vara så att du har mött många människor med hög IQ men eftersom de inte har uppfört sig så som du förväntar dig att intelligenta människor ska uppföra sig så har du inte insett att de har högt IQ?

Jag är pecis som vem som helst och jag kan också konversera med vem som helst. Däremot skulle jag inte utveckla en närmare vänskap med någon som inte ligger på ungefär min nivå av den enkla anledning att det är tråkigt och jobbigt att prata med någon som inte förstår vad man menar. Jag kan faktiskt förstå din pojkvän för jag har samma problem; jag inser att det låter väldigt illa men jag kan inte ha ett förhållande med någon som inte utmanar mig intellektuellt. Därmed inte sagt att jag vill sitta och diskutera kärnfysik (eller vad ni nu tror att personer med hög IQ pratar om) vid middagsbordet, men jag fixar inte personer som inte kan tänka i flera steg eller analysera orsak/verkan osv.

Sen undrar jag också exakt var den magiska kuf-gränsen går? Vid vilket IQ anser ni att man är socialt misanpassad?
    Ett briljant inlägg, tack.
  • roflmao
    Mad as snow skrev 2010-08-05 19:19:46 följande:
    Ett briljant inlägg, tack.
    Men kanske borde man inte skriva sina inlägg i just den här tråden liggande på soffan med laptopen på magen... missade bokstäver känns inte helt ok.  Drömmer
  • Mad as snow
    roflmao skrev 2010-08-05 19:32:36 följande:
    Men kanske borde man inte skriva sina inlägg i just den här tråden liggande på soffan med laptopen på magen... missade bokstäver känns inte helt ok.  Drömmer
    Nej du har ju en viss image att hålla efter nu.
Svar på tråden DU som har högt IQ (högintelligent) anser du dig bättre och mer värd än de med lågt-normalt IQ?