Inlägg från: Hazze |Visa alla inlägg
  • Hazze

    Ta bort katthår från soffan!

    Som ägare till flera generationer långhåriga skogkatter så har jag fått viss vana att ta hand om "generande hår". Tyvärr räcker inte "en kvart om dagen" per katt för att rensa all överflödig underull, men det hjälper lite i alla fall. Och de känner sig inte direkt bekväma att "tjuvhållas för något så onödigt" mer än kort tid åt gången. De hugger inte efter mej utan efter utrensningskammen i metall så att det klongar från tänderna när de tröttnat..
    En av de bästa investeringarna var därför Electrolux Animal Kit [KIT03N  Art nr 900 19 56-56/5] med flera anpassade munstycken bl a ett stort plyschmunstycke med dubbel dragriktning och utbytbara dynor. Men eftersom plysch fungerar extremt bra så drog jag slutsatsen att då kan ju katterna fixa hårvården själva och har nu plyschdynor de kan ligga på (samt flera orientaliska mattor med samma funktion). Mycket populära att rulla på och jag får lite mer koncentration av hår, frön och barr mm att ta hand om!

    Vissa typer av kläder fungerar tyvärr lika bra på att samla hullingförsedda katthår. Sportpiké och fleece är bra exempel. Visst är tejp / rulle / gummihandske / specialborstar ganska bra, men arbetskrävande. INGET slår i alla fall att köra torktumlaren på luftningsprogram utan värme (med torra kläder) tillsammans med ett sådant gummerat nät man har under mattor - antihalkmatta! Utan värme har mitt fått åka med i torktumlaren säkert minst 100 timmar utan att åldras. Mitt nät är 180 x 60cm och verkar rycka loss håren från textilen då de gnuggar mot varandra och håren åker ut den "naturliga vägen" till filtret i imponerande mängder.

    För att minska påverkan på dynor från blöta och skitiga katter som går hur de vill genom kattuckor(sängkammardörren hålls stängd, fast jag brukar mystiskt nog ändå hitta vissa individer inne i garderober och på nytvättade kläder ändå) så jag har på mjuka möbler och utedynor lagt plastad frotté och sedan billigaste tänkbara (IKEA-) lakan vilka ju går att tvätta hur hårt som helst till skillnad från filtar och plädar.

Svar på tråden Ta bort katthår från soffan!