Miralicia skrev 2010-08-05 08:34:53 följande:
Mjölkfritt margarin istället för smör - Carlshamn eller Milda. Fungerar inte med laktosfritt.
Till potatisgratängen kan du använda Oatly iMat eller Icas I love eco Ekologisk matlagningsbas som är havrebaserade istället för mjölk/grädde - bättre med gräddvarianten än med havre-/risdryck.
Ost gissar jag att du ska ha att toppa potatisgratängen med, eller? Ta nachochips som du krossar i mortel och strör på att toppa med istället för ost. - välj naturella så att det inte är några med ostsmak eller annan smaksättning som innehåller mjölk.
Garanterat mjölkfri choklad finns från Kung Markatta - står mjölkfri choklad på den. Finns del "naturell" men även med apelsin-, mint-, chili- och som "ljus".
Om det är efterrättspaj och som du ska ha vaniljsås till så finns det färdig havrebaserad vaniljsås på tetra från Oatly och GoGreen, eller vaniljvisp från Carlshamn. Ekströms kokmarsan, dvs den som man kokar själv är utan mjölk och kan kokas med tex havredryck istället. Det går även att göra vaniljsås från grunden själv men att byta ut smör och mjölk mot mjölkfritt margarin och havre- eller risdryck.
Ett annat alternativ är att servera Oatlys glass (finns i vanilj-, jordgubb-, kolasmak) istället för vaniljsås till efterrättspaj.
de med natchochopsen lät jättebra. de ska jag testa. ska göra en svanptaj/mat paj och ska ävend en toppas med ost. kan jag använda natchochipsen till den oxå ell.. hur blir smaken och konsitenten med natchochips.
de blir inte så degit och tort som strödbröd...