• Gravid 2008

hjälp

ska laga mat och behöver hjälp.

har en som är mjölk och laktosallergiker

i min mat ska jag ha ost och mjölk och smör.

någon som vet vad jag kan använda för mjölk och smör och ost istället.

finns de någon choklad som är utan mjölk...

• Svar på tråden hjälp
  • sys

Det finns ersättning för allt det där, men behöver veta lite mer ingående vad det är du ska laga? Osten kan vara svår att byta ut, dels för att den är svindyr, och sen smakar den apa också =(

odi et amo
  • Gravid 2008
    sys skrev 2010-08-04 21:15:12 följande:
    Det finns ersättning för allt det där, men behöver veta lite mer ingående vad det är du ska laga? Osten kan vara svår att byta ut, dels för att den är svindyr, och sen smakar den apa också =(
    ska baka paj och så potatisgartäng...
  • sys

Mjölk kan bytas ut mot antingen havredryck eller risdryck (de vanligaste)
    Jag vet inte om du har tänkt att ha matlagningsgrädde i maten, men det finns något som heter iMat, som är en havrebaserad matlagningsgrädde.

Smöret byter du ut mot Carlshamns eller Mildas mjölkfria margarin (om det är till pajdegen så rekommenderar jag Carlshamn).

Osten kan som sagt vara svår att byta ut, jag vet inte hur den reagerar. Kan du laga maten utan ost? Kanske göra två olika?

Det finns även havrebaserad vaniljsås i kyldisken, den är god.

Ett tips är att du kollar med den som är mjölkallergiker om han/hon tål soja, i så fall får du läsa ingredienserna för det också. Är väldigt vanligt att mjök- och sojaallergi går hand i hand. 

Lycka till!! (fråga gärna igen om det är något som är oklart!!) =)

odi et amo
  • Miralicia

Mjölkfritt margarin istället för smör - Carlshamn eller Milda. Fungerar inte med laktosfritt.

Till potatisgratängen kan du använda Oatly iMat eller Icas I love eco Ekologisk matlagningsbas som är havrebaserade istället för mjölk/grädde - bättre med gräddvarianten än med havre-/risdryck.

Ost gissar jag att du ska ha att toppa potatisgratängen med, eller? Ta nachochips som du krossar i mortel och strör på att toppa med istället för ost.  - välj naturella så att det inte är några med ostsmak eller annan smaksättning som innehåller mjölk.

Garanterat mjölkfri choklad finns från Kung Markatta - står mjölkfri choklad på den. Finns del "naturell" men även med apelsin-, mint-, chili- och som "ljus".

Om det är efterrättspaj och som du ska ha vaniljsås till så finns det färdig havrebaserad vaniljsås på tetra från Oatly och GoGreen, eller vaniljvisp från Carlshamn. Ekströms kokmarsan, dvs den som man kokar själv är utan mjölk och kan kokas med tex havredryck istället. Det går även att göra vaniljsås från grunden själv men att byta ut smör och mjölk mot mjölkfritt margarin och havre- eller risdryck.
    Ett annat alternativ är att servera Oatlys glass (finns i vanilj-, jordgubb-, kolasmak) istället för vaniljsås till efterrättspaj.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Gravid 2008
    Miralicia skrev 2010-08-05 08:34:53 följande:
    Mjölkfritt margarin istället för smör - Carlshamn eller Milda. Fungerar inte med laktosfritt.

Till potatisgratängen kan du använda Oatly iMat eller Icas I love eco Ekologisk matlagningsbas som är havrebaserade istället för mjölk/grädde - bättre med gräddvarianten än med havre-/risdryck.

Ost gissar jag att du ska ha att toppa potatisgratängen med, eller? Ta nachochips som du krossar i mortel och strör på att toppa med istället för ost.  - välj naturella så att det inte är några med ostsmak eller annan smaksättning som innehåller mjölk.

Garanterat mjölkfri choklad finns från Kung Markatta - står mjölkfri choklad på den. Finns del "naturell" men även med apelsin-, mint-, chili- och som "ljus".

Om det är efterrättspaj och som du ska ha vaniljsås till så finns det färdig havrebaserad vaniljsås på tetra från Oatly och GoGreen, eller vaniljvisp från Carlshamn. Ekströms kokmarsan, dvs den som man kokar själv är utan mjölk och kan kokas med tex havredryck istället. Det går även att göra vaniljsås från grunden själv men att byta ut smör och mjölk mot mjölkfritt margarin och havre- eller risdryck.
    Ett annat alternativ är att servera Oatlys glass (finns i vanilj-, jordgubb-, kolasmak) istället för vaniljsås till efterrättspaj.
    de med natchochopsen lät jättebra. de ska jag testa. ska göra en svanptaj/mat paj och ska ävend en toppas med ost. kan jag använda natchochipsen till den oxå ell.. hur blir smaken och konsitenten med natchochips.

de blir inte så degit och tort som strödbröd...
  • Gravid 2008
    jantingstrom skrev 2010-08-05 16:00:03 följande:
    är personen både mjölk och laktos allergiker, eller bara laktos "allergker" det är ganska stok skillnad..
    ja personen är både mjölk och laktos allergiker....
  • sys
    Gravid 2008 skrev 2010-08-05 16:01:10 följande:
    ja personen är både mjölk och laktos allergiker....
    Lite OT, men bara för att förtydliga. Är man laktosintollerant så tål man mjölkprotein, men är man mjölkallergiker så tål man inget av det. =)
    odi et amo
Svar på tråden hjälp