• stinstin

Vinteroverall

Min dotter ska börja på dagis nu i höst och jag har börjat kika efter en vinteroverall till henne.
    Förra året köpte vi en pop overall i bävernylon med avtagbart foder på sommaren i vingåker.
    Det var ett dåligt köp.

Höll på att bli tokig när vi skulle ha på vantarna för armmudden var så hård att man inte fick ut händerna  om man hade satt på vantarna först och att försöka stoppa in vantarna efteråt var också jätte krångligt.

Köpte i januari en reima overall på blocket som var jättebra i storlek 86. Den är nu för kort i ärmarna och precis i benen. 
    Funderar på reima eller Didriksons i år men vet inte vad jag ska köpa för storlek.
    Dottern är idag 2 år och 2 mån. Hon är 90 cm lång och knubbig.

Har tänkt köpa på blocket eller tradera och därför går det ju inte att prova innan.

Snälla,dela med er av era erfarenheter!

Tack!

• Svar på tråden Vinteroverall
  • Ulaninen

Märke och modell är ju mest en smaksak, och jag köper också gärna begagnat, men det är ju knepigt med storlekar. Vi fick gå från 86 t 98 förra vintersäsongen, när sonen var kring 1,5 år. En bra idé kan ju vara att prova ut rätt storlek i butik (märkena brukar ju ha ungefär samma storlekar från säsong till säsong även om de ändrar utseendet), så kan du ju köpa samma märke begagnat sen. Det vi fick som tips i Polarn o Pyret-affären var att i början av säsongen ska overallen vara så pass stor att man kan greppa tag ordentligt om löst tyg i grenen, det ska finnas ca en decieter extra där och gör inget om benen är lite för långa. Detta för att barnet inte ska växa ur overallen under säsongen och för att det ska kunna böja sig och röra sig ordentligt utan att det stramar. Detta funkade jättebra för vår kille!

• Ulaninen

decimeter ska det förstås stå :)

• stinstin

Tack för tipset.
    Någon som vet när vinteroverallerna brukar komma till affärerna.
    Är det i september?

• Pojkmamma2

Vår son var 90 cm lång förra vintern, då köpte vi en molo overall i stlk 104 visserligen i butik, men den satt perfekt o precis som ulleuppsala säger så var det ca en decimeter löst tyg för honom på overallen, så han kan nog tom ha den i år med! Det är bra!

• Pojkmamma2

Menar alltså i början av vintern, lrä ju inte passa hela vintern då han är 96 nu men då kan man ju köpa en i 110 på blocket eller tradera.

• Pochahontas

Då har jag bästa tipset! Jag har haft samma modell på overall i två vintrar nu. Det är McKinleys som jag köper på Intersport. Den kostade 800 i vintras. HELT vattentät. När alla andra blev blöta blev inte min dotter det.

Den är dessutom väldigt rymlig på bredden om man inte väljer att dra åt den i midjan. Allt är superbra med den. Inte jättetjock men ändå väldigt varm. Till och med i vintras när det var så där jättekallt var det inte ofta hon hade en fleecetröja under, faktiskt.

Den är jättelätt att röra sig i också. Smidig som tusan. Får inte hänga i torkskåp, men det löste jag genom att sätta en lapp på hennes hylla samt på torkskåpet på hennes förskola så dom inte skulle råka hänga in den av misstag.

Hon har varit ute i värsta vinterkylan, men även i dyngblött väder och aldrig blivit våt eller kall. Ska definitivt köpa en i år också. Kommer nya färger varje år, så jag ska snart börja kolla efter den.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • stinstin

Kanske skulle kolla på en McKinleys också.
    Det blir till att gå runt och klämma o känna i olika affärer.
    Mer tips tas tacksamt emot!

• Mollemupp

Kapp-Ahls overall Proxtec är kanon!

• eeisor

Min pojke hade Coops overall förra vintern och det lutar åt att bli en sådan i år igen. Inte alltför dyr och riktigt, riktigt bra. Till och med en ur förskolepersonalen frågade var jag hade köpt den, hon ville ha till sina egna barn.

Här i Norrköping kom overallerna ut i affärerna i slutet av augusti förra året, gissar att det blir samma i år. Känns fullständigt vansinnigt att ge sig ut på overall-jakt innan sommaren ens är slut. Men, så får det bli. Kompisen var ute i mitten av oktober sist och hittade knappt något alls att välja på.

Svar på tråden Vinteroverall