• stinstin

Vinteroverall

Min dotter ska börja på dagis nu i höst och jag har börjat kika efter en vinteroverall till henne.
    Förra året köpte vi en pop overall i bävernylon med avtagbart foder på sommaren i vingåker.
    Det var ett dåligt köp.

Höll på att bli tokig när vi skulle ha på vantarna för armmudden var så hård att man inte fick ut händerna  om man hade satt på vantarna först och att försöka stoppa in vantarna efteråt var också jätte krångligt.

Köpte i januari en reima overall på blocket som var jättebra i storlek 86. Den är nu för kort i ärmarna och precis i benen. 
    Funderar på reima eller Didriksons i år men vet inte vad jag ska köpa för storlek.
    Dottern är idag 2 år och 2 mån. Hon är 90 cm lång och knubbig.

Har tänkt köpa på blocket eller tradera och därför går det ju inte att prova innan.

Snälla,dela med er av era erfarenheter!

Tack!

• Svar på tråden Vinteroverall
  • Pigelinen

Min dotter fyller 2år om en månad och jag har köpt en Didriksons på rean nu i våras. Jag köpt en i storlek 90 eftersom de är stora i storleken. Har även köpt en KappAhl jacka i Protec men den köpte vi i storlek 98 och även den kommer bli kanon.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Nostalgity

Hm hade en overall förra vintern som var helt vattentät... 399:- gav jag för den! asbra overall. Man kunde dra åt den i midjan om man ville det, annars var den stor nog för knubbiga barn. det fanns mörkblå rutig eller rosarutig. Tyvärr finns den bara i storlek upp te 86 =/ . Min son är 87 cm lång just nu , blir 2 år i oktober, normal viktig... han hade en overall i 92 förra vintern också (hade två) .. så det blir nog 98 i storlek detta år!

• mamili

Vår dotter (nu 2½) hade oxå en polarnoverall som jag blev tokig på, tyckte även att den var kort i benen! Vi köpte en 2 delad Didriksons dress med Jacka och hängselbyxor och det var underbart! Hon blev så mycket rörligare. Ingen snö kom in heller någonstans och hon var varm och go! Dom var mycket mer rymliga och hon kommer kunna ha den även i vinter! =) Kommer satsa på samma idé till storasyrrorna i vinter.

• goabarn77

McKinleys overaller går att se på Intersports hemsida nu. (från 700)

• Linmin

Molo overallen är perfekt. helt vattentät, sonen var aldrig kall i den, och en väldigt smidig overall, inte klumpig och tjock som många overaller annars är. Är ju ganska skönt för de små att kunna röra sej obehindrat....

• stinstin

Det blev en Reima i stl 98 som jag köpte på blocket.
    Tack för alla tips.
    Vad säger ni om vantar då ?
    Vilka är varmast ?
    Tösen blir så kall om händerna.

• CloudBerry 1

Mini a ture är bland den bästa overallen enligt mig.

Slistark, vatten och -smutsavvisande, varm och snygg.

Såg att du köpt en reima.

Bästa vantarna är Hestra med ullfoder som finns på stadium, de har jag till mina ungar.

• hurtbullen89
    Pochahontas skrev 2010-08-06 11:04:09 följande:
    Då har jag bästa tipset! Jag har haft samma modell på overall i två vintrar nu. Det är McKinleys som jag köper på Intersport. Den kostade 800 i vintras. HELT vattentät. När alla andra blev blöta blev inte min dotter det.

Den är dessutom väldigt rymlig på bredden om man inte väljer att dra åt den i midjan. Allt är superbra med den. Inte jättetjock men ändå väldigt varm. Till och med i vintras när det var så där jättekallt var det inte ofta hon hade en fleecetröja under, faktiskt.

Den är jättelätt att röra sig i också. Smidig som tusan. Får inte hänga i torkskåp, men det löste jag genom att sätta en lapp på hennes hylla samt på torkskåpet på hennes förskola så dom inte skulle råka hänga in den av misstag.

Hon har varit ute i värsta vinterkylan, men även i dyngblött väder och aldrig blivit våt eller kall. Ska definitivt köpa en i år också. Kommer nya färger varje år, så jag ska snart börja kolla efter den.
    Du har ingen bild eller heter overallen något speciellt. Jag har kollat på en overall från McKinley till dottern, den kostade dock 1000 kr, tror den heter Luxor. Men såg att det fanns en annan också, rask tror jag den hette och kostade 700 kr. Vill satsa på nånting bra i år med tanke på att nu går hon på dagis och behöver ha en slitstark, varm och vattentålig overall. Här nere i södra sverige kan det ju vara ganska blöta vintrar, men rätt som det är kan det vara jättekallt. :)
  • Pochahontas

hurtbullen89: Jag bor också i södra Sverige. I Skåne. Här är den perfekt.
    Har tyvärr inte foto på den nyaste overallen, men jag har på den första. Fast overallen var väldigt stor vid provningstillfället...
    Gjorde en skylt till förskolan som jag visst råkade ha kvar i galleriet här.

Min overall tål ej torkskåp.jpg

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Pochahontas

Första året - då hon skulle fylla två i november - så drog jag inte åt i midjan alls. Förra vintern - året efter alltså - drog jag åt lite lite grann bara.

Det mest opraktiska som finns är overaller med resår i midjan. Jag jobbar själv på en förskola och när barnen är små så kasar ofta overallen upp och stannar där med resåren längst uppe precis under armarna. Därför vill jag inte ha nån overall som sitter åt i midjan.

Enda anledningen till att jag överhuvudtaget drog åt midjan lite grann var mest för att jag tyckte det såg för mycket "bebis" ut helt utan midja.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • hurtbullen89
    Pochahontas skrev 2010-08-31 19:26:34 följande:
    hurtbullen89: Jag bor också i södra Sverige. I Skåne. Här är den perfekt.
    Har tyvärr inte foto på den nyaste overallen, men jag har på den första. Fast overallen var väldigt stor vid provningstillfället...
    Gjorde en skylt till förskolan som jag visst råkade ha kvar i galleriet här.

Min overall tål ej torkskåp.jpg

Det var nog ingen av dom jag kollat på då. Om de ska se ungefär likadana ut?

Här är de två McKinley jag sett:

http://www.intersport.se/Produkter/Klader/Jackor/Luxor-overall/
    http://www.intersport.se/Produkter/Klader/Jackor/Rask-overall/

Svar på tråden Vinteroverall