• dicny

Vad bjöd ni på efter dopet?

Vi ska döpa vår lilla tjej om ett par månader, men vi har lite svårt att lista ut vad man ska bjuda på efteråt. Vi har tänkt att vi vill bjuda på tårta men man ska väl ha något annat också? Vad bjöd ni på när ni hade dop?

• Svar på tråden Vad bjöd ni på efter dopet?
  • LaMama

Först fick alla ett glas mouserande vin att skåla i. Man fick välja mellan ett vanligt vitt, med alkohol, och ett alkoholfritt jordgubbsvin.

Efter det smörgåstårta. saft och läsk att dricka.

Efter maten fick de som ville en kopp kaffe.

• LaMama
    dicny skrev 2010-08-06 11:36:39 följande:
    Vad smart att ha korv med bröd till barnen, det hade jag aldrig tänkt på innan. Pastasallad hade jag när jag fyllde 30 år och då visade det sig att bl a min sambos ena bror inte äter "kall mat" som sallader, smörgåstårta mm. Väldigt synd för annars hade det definitivt varit ett alternativ. Smörgåstårta är bland det godaste jag vet. Sambons mamma äter inte choklad heller som är en annan av mina favoriter. Kanske räcker med att servera 3-4 sorters kakor och sen tårta.?
    Man kan ju inte anpassa sig efter allas önskemål. Allegier, överkänslighet o dyl bör man ta hänsyn till, annars tycker jag att de som håller festen ska styra maten.
  • Prinsessa82
    dicny skrev 2010-08-06 11:36:39 följande:
    Vad smart att ha korv med bröd till barnen, det hade jag aldrig tänkt på innan. Pastasallad hade jag när jag fyllde 30 år och då visade det sig att bl a min sambos ena bror inte äter "kall mat" som sallader, smörgåstårta mm. Väldigt synd för annars hade det definitivt varit ett alternativ. Smörgåstårta är bland det godaste jag vet. Sambons mamma äter inte choklad heller som är en annan av mina favoriter. Kanske räcker med att servera 3-4 sorters kakor och sen tårta.?
    om ni vill bjuda på mat o den ska va varm kan ni ju kanske slänga ihop nån kycklinggryta... (vet en superlätt m creme fraiche o grädde ) o sen pasta lr ris till..

men annars så tycker jag nog att ni ska bjuda på vad ni vill.. behöver ju inte vara mat på dop tycker inte jag...
  • dicny
    Sarah84 skrev 2010-08-06 11:39:39 följande:
    Fast det är ganska svårt att ta hänsyn till alla. Smörgåstårta är det många som inte äter, iaf på vårt dop.
    Men vi ville ha de & då tog vi de. Till de som inte åt fanns de smörgås.
    Jag vet att man inte kan ta hänsyn till alla, men jag tänker att om jag bjudit in folk och vet att de inte äter vissa saker så är det ju inte speciellt snällt att bjuda på det då. Jag kan ju äta smörgåstårta någon annan dag. Vi ska ha en separat liten fest för några av mina och min sambos vänner eftersom lokalen för festen gör att vi inte kan bjuda så många som vi ville och då kan vi ju bjuda på smörgåstårta. Glad
  • LinnV

Vi hade gäster som hade rest långt, 40 mil, så vi hade pastasallad och sen sen tårta. Nästa gång ska vi bara ha bullar och kakor och sen tårta. Det räcker gott och väl!

• dicny
    FruSen skrev 2010-08-06 11:42:25 följande:
    Vilken tid är dopet? Och när är dopfikat? Eller vad det nu kallas?
    Vi hade dop kl 14 och fika direkt efteråt. Vi kände att det passade inte med nått så "matigt" då när alla skulle hem och äta middag ett par timmar senare. Det var även för sent för lunch liksom.
    Håller man dopet tidigare, kring lunchtid är det kanske bättre att bjuda på nått mer lunchaktigt, tex pastasallad eller smörgåstårta.
    Dopet är kl 13 och lokalen som vi ska vara i ligger ca 1 mil ifrån kyrkan så fikat kommer väl vara ganska sent så de flesta äter nog lunch innan dopet. Kanske skulle nämnt det från början, ursäkta. Glad
  • LillaFlingan

vi ska ha dop på söndag för våran minsting!
    och vi ska bjuda på grillat kött med fransk potatissallad och rödvinsås.
    efterrätt blir vit chokladmoussetårta med mandelbotten.
    och så bullar&kakor förståss..

vill inte ha det så jättetraditionellt..! :)

• 25April2010

Vi kommer att ha buffe och sen tårta och kakor. Vi har många gäster som sover ver och många som åker långt, så vi känner oss tvugna att bjuda på mat. Blir pajer och annat som kan förberadas i förväg.

• hejlis

Vi hade "Afternoon Tea" när dottern döptes. Te, Kaffe, olika sorters småbröd ( frallor osv), smör, olika marmelader, förskostar i två smaker och hård ost. Efter det tårta. När sonen döptes hade vi "kakbuffé" (vi gillar att baka ) Med olika sorters mjuka och hårda kakor (kanske 15 sorter... ) och tårta.

Svar på tråden Vad bjöd ni på efter dopet?