• Fridalusen

Hur gör du när du rengör dina öron?

Hur gör du? Och tycker du att det där gula är något som "smörjer" öronen? Det är väl ingen fara!
    Eller är det något som ska bekämpas till varje pris?

Och hur ofta rengör ni era öron egentligen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du när du rengör dina öron?
  • Eshka

Jag brukar ha en vanlig hårnål och sticka in i örat och "göra" (västgötska) runt. Sedan tar jag en vanlig knappnål och gör rent hålet på hårnålen med. Jag har sådan fruktansvärd klåda och det hjälper inte med att varken ta tops eller spola rent örat (har en sådan också) så det enda som hjälper är att "skrapa" med något vassare. Nu trycker jag dock inte in den långt, utan är mest precis vid ytterörat eftersom det är där det kliar. Mitt vax är väldigt väldigt sällan gult, mer vitt och torrt så jag antar att jag har någon form av eksem.

• Mumin75

Jag petar öronen med tops ca 1 gång/vecka eller varannan vecka och då brukar det bara vara ytterst lite vax på topsen så det räcker med en tops. Låter jag det gå längre tid så känner jag direkt när det är dags o peta ur eftersom det då börjar klia något fruktansvärt i örat och då pillar jag tills allt vax försvunnit. Har aldrig fått vaxproppar förutom en gång när jag var liten.

Min sambo använder ALDRIG tops, han vet nog knappt hur man gör ... självklart är det ju inte bra att peta för mycket men som han gör (skiter i det fullständigt) kan ju inte alls vara bra för han får vaxproppar ca 1-2 gånger om året... och då får han hålla på med medel och sån där spruta till örat... och det bara trillar vax-klumpar ur öronen...  jag tycker det är skitäckligt och tjatar på han att han åtminstone kan försöka hålla efter öronen lite grann och inte låta det gå så långt men det tar han inte in. Dessutom har han en hörselskada + tinnitus som gör att han hör väldigt dåligt och när han inte rensar öronen blir det ju ännu värre eftersom det täpper till och han hör ännu sämre och man får skrika till honom om man bara står på ett par meters avstånd. Men han vill inte rensa öronen ändå... karlar

• Completorium
    Mumin75 skrev 2010-08-06 15:31:59 följande:
    Jag petar öronen med tops ca 1 gång/vecka eller varannan vecka och då brukar det bara vara ytterst lite vax på topsen så det räcker med en tops. Låter jag det gå längre tid så känner jag direkt när det är dags o peta ur eftersom det då börjar klia något fruktansvärt i örat och då pillar jag tills allt vax försvunnit. Har aldrig fått vaxproppar förutom en gång när jag var liten.

Min sambo använder ALDRIG tops, han vet nog knappt hur man gör ... självklart är det ju inte bra att peta för mycket men som han gör (skiter i det fullständigt) kan ju inte alls vara bra för han får vaxproppar ca 1-2 gånger om året... och då får han hålla på med medel och sån där spruta till örat... och det bara trillar vax-klumpar ur öronen...  jag tycker det är skitäckligt och tjatar på han att han åtminstone kan försöka hålla efter öronen lite grann och inte låta det gå så långt men det tar han inte in. Dessutom har han en hörselskada + tinnitus som gör att han hör väldigt dåligt och när han inte rensar öronen blir det ju ännu värre eftersom det täpper till och han hör ännu sämre och man får skrika till honom om man bara står på ett par meters avstånd. Men han vill inte rensa öronen ändå... karlar
    Det verkar som att män generellt har större vaxproduktion än kvinnor, och den ökar med åren också. Jag, som närmar mig halvseklet, har märkt hur det har förvärrats markant de senaste 5-6 åren. Före det använde jag regelbundet tops, men sen fick jag en rejäl vaxpropp och fick ligga med revaxör och öronpropp en hel natt för att få bort det, och efter det märkte jag att topsen bara gjorde saken värre och bara puttade in vaxet längre in. Vaxet verkar också vara segare nu än när jag var yngre.

Så jag låter bli att försöka pilla ut nåt. För det mesta kommer det ut av sig självt och annars får jag ta en natt med revaxör igen.
  • BlommyNess12

Öh, jag brukar bara ta hörnet på handduken och torka ur efter jag har duschat, oftast kommer inget vax alls, men ibland är det litegrann.. så slänger jag den i tvätten sen

• Neko

Oftast är det ju bara vatten som man fångar upp med topsen hursomhelst och man sticker ju inte in den långt ^^

• HonSomHarDetLångaStörigaNicket

Senast var jag typ 4 år mamma gav upp kampen och nöjde sig därefter med att rengöra mina menlösare syskons öron.
    Jag har till skillnad från min medgörliga lillebror som lät mamma pillra på med tops för jämnan aldrig något äckligt klet.

det lilla jag har fyller säkert sin funktion väl.

• mammaforever

Säger också nej till topsen. Jag brukar bara tvätta av öronen i duschen men aldrig tops i örat. Känner du att det finns massa vax så ta lite revaxör så rensar det upp och vaxet kommer ut. Istället för att tryckas in igen.

• ladyshady

Jag är en flitig topsanvändare.
    De gånger jag inte använder tops spolar jag med svag duschstråle i örat. Himmelskt skönt.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Linda1976

Klart man måste topsa, fräscht att gå runt med vax som andra blir äcklade av. Har använt tops i 34,5 år utan minsta problem. Man får väl använda med måtta!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Virriga Vera

Jag spolar rent öronen med varmt vatten i en gummituta när det börjar klia. Räcker så bra så. Jag använder inte Tops sedan jag fick suga ut en vaxpropp på akuten som satt sig på trumhinnan.

• Kya

annat - rengör ordentligt med tvål och vatten.

skulle aldirg i livet stoppa in en tops i örat, det enda man får stoppa i örat är sin armbåge...

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Tasano
    Eshka skrev 2010-08-06 15:10:43 följande:
    Jag brukar ha en vanlig hårnål och sticka in i örat och "göra" (västgötska) runt. Sedan tar jag en vanlig knappnål och gör rent hålet på hårnålen med. Jag har sådan fruktansvärd klåda och det hjälper inte med att varken ta tops eller spola rent örat (har en sådan också) så det enda som hjälper är att "skrapa" med något vassare. Nu trycker jag dock inte in den långt, utan är mest precis vid ytterörat eftersom det är där det kliar. Mitt vax är väldigt väldigt sällan gult, mer vitt och torrt så jag antar att jag har någon form av eksem.
    Låter onekligen som hörselgångseksem som du tveklöst förvärrar med din metod. Det blir en ond cirkel. Sluta peta i örat och låt det läka så blir du kvitt klådan!

www.1177.se/artikel.asp
  • Bjornis

Topsningen är höjdpunkten! Älskar det. Och kliar det så är det bättre än att kissa när man är kissnödig!

• Kan inte bli bättre än såhär

Petar öronen med två tops efter varje dusch vilket blir minst en gång om dagen

• Bedan
    Eshka skrev 2010-08-06 15:10:43 följande:
    Jag använder också hårnål, sååååå skönt. Dessutom liknar en sådant instrumentet som läkare kan använda för att rengöra örat. Ytterörat och precis vid hörselgången rengör jag efter att jag duschat genom att torka ordentligt med handduk.
  • Trynträ

Jag kliar mig i öronen med fingrarna. Har lärt mig att det inte är bra att använda tops och har heller aldrig haft nåt behov av det. Sen spolar det ju vatten i öronen när man duschar. Maken använder tops och är beroende.

Svar på tråden Hur gör du när du rengör dina öron?