Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

"Abort är mord"?!

Att ta ett liv är mord. Men att moralisera över just aborter finns det ju ingen relevans i om man tycker det är ok att djurindustrin tar miljoner liv varje år. Detta tänker jag heller inte göra till en djurrättsfråga, det är inte det som är min poäng. Det som däremot är min poäng är att det kan vara rättfärdigt att ta liv. Ett fullgott liv är bättre än två halvdana. Moderns liv fanns först och modern har full beslutanderätt över sitt eget liv, rätten att ta ett liv som tagit boning i hennes eget liv är självklar. Däremot så är det ändå att ta ett liv och vad vissa vill kalla mord. Men det betyder inte att det är fel.

Fostrets medvetandegrad och det faktum att det livet inte klarar sig utanför människokroppen gör det livet till ofullvärdigt i jämförelse med moderns liv. Där kan däremot en etisk aspekt komma in-hur länge ska livet anses vara av mindre värde än moderns liv? Min personliga åsikt är att gränserna ska sättas för att minimera det ofödda barnets lidande och att ett liv som kan klara sig utanför moderns kropp inte kan tas utan att det är mord i den bemärkelsen att det går att utdöma ett straff på straffskalan.

Svar på tråden "Abort är mord"?!