• Svar på tråden "Abort är mord"?!
  • Anonym

Det är väldigt outbildat att förespråka att abort är mord. Man har inte alla fakta. Alla får välja själva efter sina förutsättningar. De är bara outbildade.

• Anonym

Jag tycker inte tjejen som skriver bloggen verkar speciellt outbildad, hon anser ju bara att ett påbörjat liv inte är något man har rätt att avsluta. Tycker det är ett vettigare argument än "kvinnan bestämmer själv över sin kropp faktiskt!!!", jag har svårt att tro att de flesta aborter beror på våldtäkter och tvång utan snarare att det inte passar just nu. Däremot är jag nyfiken på hennes åsikter då mammans liv är i fara på grund av graviditeten, hennes argument funkar inte riktigt där kan jag tycka. Värnar man om liv så borde väl ett liv vara mer värt att rädda istället för att två dör.

• viseversa

Jag håller inte med henne nej. men hon har faktiskt rätt att ha sin åsikt ellerhur?

• Moderator

.
    OBSERVERA!

Tråden flyttas ut ur Känsliga Rummet då inga etiska debatter kring abort ska föras här.
    Observera att det inte kommer att vara möjligt att skriva anonymt i tråden efter flytten.
    /Moderator

.

• ChoopChoopSong

TS:

Läs inte sådant om du är känslig just nu. Opinionsmätningar visar att 80-85 procent av alla svenskar, stödjer nuvarande abortlagstiftningen. Bland dem som inte stödjer den, är de flesta för vissa inskränkningar men inte förbud.
    Ytterst få vill se ett totalförbud.

Blogg-tjejen är således relativt ensam om sina åsikter. Att hon dessutom använder uttryck som "ligger runt", samt diskuterar huruvida missfall kan vara försvarbart eller ej (!!!), säger väl ännu mer om vilken nivå bloggen ligger på.
    (OBS! Jag fattar att hon och andra åsyftar medvetet framkallade missfall - inte ofrivilliga - men i alla fall...)

Så TS - ta hand om dig själv och bry dig inte om sådana fanatiker. Visst låter det oroväckande att hon ska bli lärare, men till syvende och sist - alla har rätt till sin åsikt. Inte att föra över den på barnen naturligtvis, men det är en annan sak...

• ChoopChoopSong

Ah, ännu en av dessa konvertiter... De är ofta MYCKET mer extrema i sin tolkning av islam, än infödda.
    Vilket kanske inte är så konstigt egentligen, för de har ju gjort ett aktivt val.

• Kyanita
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-06 23:12:40 följande:
    Ah, ännu en av dessa konvertiter... De är ofta MYCKET mer extrema i sin tolkning av islam, än infödda.
    Vilket kanske inte är så konstigt egentligen, för de har ju gjort ett aktivt val.
    Jag tror att det blir så "extrema" för de måste "bevisa" sin tro på ett annat sätt än en som är född in i den.
  • tweenies

Jag kan också känna att hon bloggaren har rätt i det hon skriver, men abort fram tills vecka 12 tycker jag borde vara okej då är det ennu bara en klump, men efter vecka 12 så borde det vara förbjudet och räknas som mord. Läser om folk som gör abort efter vecka 18, det är mord, då lever  verkligen barnet, hjärtat slår för fullt, den rör sig, den kan suga på tummen man ser att det är ett barn.. Men om aborter förbjuds så tycker jag att det ska vara lättare att kunna adoptera bort barnen, det finns så många ofrivilliga barnlösa som mer en gärna tar i mot andras oönskade barn. 

• VirrigaVerna

Jag tycker det ju är rent av gentilt av henne att inte vilja förbjuda missfall.
    Det tackar jag för och samtidigt skänker jag en tacksam tanke åt det faktum att abort är tillåtet i Sverige.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Banshee Queen
    Anonym (förbannad) skrev 2010-08-06 19:37:16 följande:

Hittade det här trevliga blogginlägget, blev ganska förbannad... Har precis gjort en abort och detta hjälper liksom inte..

somaiyah.blogg.se/2010/march/abort-bor-forbju...

Vad tycker ni?

Jag håller med bloggerskan, men det är ju mitt personliga ställningstagande i frågan och jag respekterar att inte alla delar den. I just den här frågan finns inget rättt eller fel.
Svar på tråden "Abort är mord"?!