• Svar på tråden "Abort är mord"?!
  • VirrigaVerna
    Banshee Queen skrev 2010-08-07 15:47:55 följande:
    Jag håller med bloggerskan, men det är ju mitt personliga ställningstagande i frågan och jag respekterar att inte alla delar den. I just den här frågan finns inget rättt eller fel.
    Jo det finns både rätt och fel i den här frågan. Och det första felaktiga påståendet som används i bloggen är att abort är mord.
    Det är ett felaktigt påstående.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • LyckligtSlut

Alla har rätt att tycka som de vill även om hon har fel eftersom abort är en brottsrubricering, inte ett etiskt ställningstagande. Du vet ju säkert att många har åsikter om abort och det är inte så bra att läsa vad folk tycker om det om du är känslig för din egen abort nu.

PMS året runt :(
  • Banshee Queen
    VirrigaVerna skrev 2010-08-07 15:49:43 följande:
    Jo det finns både rätt och fel i den här frågan. Och det första felaktiga påståendet som används i bloggen är att abort är mord.
    Det är ett felaktigt påstående.
    Juridisk är det ett felaktigt påstående, men moraliskt kan hon likna det vid mord, och jag tror att det är den moraliska aspekten hon tar upp. Och nej, det finns inte rätt eller fel i frågan, bara olika moraliska ställningstaganden.
  • VirrigaVerna
    Banshee Queen skrev 2010-08-07 15:54:21 följande:
    Juridisk är det ett felaktigt påstående, men moraliskt kan hon likna det vid mord, och jag tror att det är den moraliska aspekten hon tar upp. Och nej, det finns inte rätt eller fel i frågan, bara olika moraliska ställningstaganden.
    Hon kan vara av den åsikten att det borde klassas som ett mord moraliskt och juridiskt. Men ska man vara kinkig och det väljer jag att vara så är det felaktigt att påstå att abort är mord i och med att det är just en juridisk term.
  • Banshee Queen
    VirrigaVerna skrev 2010-08-07 15:55:41 följande:
    Hon kan vara av den åsikten att det borde klassas som ett mord moraliskt och juridiskt. Men ska man vara kinkig och det väljer jag att vara så är det felaktigt att påstå att abort är mord i och med att det är just en juridisk term.
    Nu är ju inte jag "kinkig" utan väljer att inse att hon säker inser att mord är en juridisk term men väljer att något klumpigt formulerat likställa det med abort, i sin enfald missade hon alla "förståsigpåare" på FL som tar allt bokstavligt.
  • VirrigaVerna
    Banshee Queen skrev 2010-08-07 15:58:56 följande:
    Nu är ju inte jag "kinkig" utan väljer att inse att hon säker inser att mord är en juridisk term men väljer att något klumpigt formulerat likställa det med abort, i sin enfald missade hon alla "förståsigpåare" på FL som tar allt bokstavligt.
    Det intressanta är just det hon påpekar i bloggen att följden av att anse att abort är mord speciellt om man försöker göra det juridiskt bindande i och med att ge embryon "personhood" också är att varje enskilt missfall måste utredas som ett misstänkt "mord" alternativt dråp.
    Det här är en intressant och rätt skrämmande konsekvens av en sådan lagstiftning.
  • Banshee Queen
    VirrigaVerna skrev 2010-08-07 16:01:47 följande:
    Det intressanta är just det hon påpekar i bloggen att följden av att anse att abort är mord speciellt om man försöker göra det juridiskt bindande i och med att ge embryon "personhood" också är att varje enskilt missfall måste utredas som ett misstänkt "mord" alternativt dråp.
    Det här är en intressant och rätt skrämmande konsekvens av en sådan lagstiftning.
    Absolut, men om jag inte minns fel så finns det vissa delstater i USA som redan har en sån lagstiftning, har för mig att jag läste om en kvinna som sitter i fängelse efter att ha fått missfall.
  • VirrigaVerna
    Banshee Queen skrev 2010-08-07 16:03:45 följande:
    Absolut, men om jag inte minns fel så finns det vissa delstater i USA som redan har en sån lagstiftning, har för mig att jag läste om en kvinna som sitter i fängelse efter att ha fått missfall.
    Det stämmer och en kvinna som åtalades för mord p.g.a. att en av hennes tvillingar dog under förlossningen.
    Det är skrämmande tycker jag personligen och i US har t.om hard core pro-life aktivister börjat att protestera mot lagen. Den fick liksom inte det utfall man först hoppades på från deras sida.
  • Banshee Queen
    VirrigaVerna skrev 2010-08-07 16:05:20 följande:
    Det stämmer och en kvinna som åtalades för mord p.g.a. att en av hennes tvillingar dog under förlossningen.
    Det är skrämmande tycker jag personligen och i US har t.om hard core pro-life aktivister börjat att protestera mot lagen. Den fick liksom inte det utfall man först hoppades på från deras sida.
    Nej, det är fruktansvärt, det håller jag med om.
  • tingeling08

Min åsikt är att om man ser en geleklump som ett liv så tycker jag också att man ska se spermierna som liv. Vilket då betyder att när varje man sprutar någon annanstans än i en kvinna begår han massmord.

Helt ärlig så förstår jag mig inte riktigt på den här pro-life grejen...

Svar på tråden "Abort är mord"?!