• Anonym (fundersam)

Sertralin

Är det någon som har erfarenhet av medicinen Sertralin?
    Har fått den utskriven idag och ska ta första tabletten nu ikväll...

• Svar på tråden Sertralin
  • Jossan 85
    BettanB skrev 2010-08-10 10:56:59 följande:
    Definitivt. Det var skönt med något som kunde hålla min berg-o-dalbana i schack medan jag återhämtade mig och hittade min egen styrka igen. SÅ skönt, trots att magen var knas i början.
    Jag börjar känna mej väldigt lugn som person vilket är skönt. samtidigt som man inte riktigt känner igen sej själv då jag är ganska likgiltig. men jag hoppas att det så småningom kommer bli bättre.
  • BettanB

Jag slapp likgiltigheten som tur var; kände mig precis som vanligt men utan att vara ledsen hela tiden och ha ångest i parti och minut.  Hade nog tur. Nu mår jag bra utan också. *ta-i-trä*

Sorg i BettanMansion.
  • IngentingAlls

Jag använde sertralin under en tid för ett tag sedan. Det är faktiskt det enda ssri preparatet som jag tyckt verkligen gett någonting. Dock blev jag väldigt likgiltlig och jag var inte mig själv. Men det var nog precis det jag behövde under den perioden. Ibland kunde jag uppleva att jag kunde bli lite kvävd psykiskt av tabletten då jag aldrig kunde gråta eller känna mig ledsen men ändå så mådde man ju dåligt. En underlig känsla. Men ändå så tror jag att sertralin gjorde att jag stabiliserades och det var en bra tillfällig lösning.

Har du någon annan behandling än bara medicin?

• Jossan 85
    IngentingAlls skrev 2010-08-10 17:33:25 följande:
    Jag använde sertralin under en tid för ett tag sedan. Det är faktiskt det enda ssri preparatet som jag tyckt verkligen gett någonting. Dock blev jag väldigt likgiltlig och jag var inte mig själv. Men det var nog precis det jag behövde under den perioden. Ibland kunde jag uppleva att jag kunde bli lite kvävd psykiskt av tabletten då jag aldrig kunde gråta eller känna mig ledsen men ändå så mådde man ju dåligt. En underlig känsla. Men ändå så tror jag att sertralin gjorde att jag stabiliserades och det var en bra tillfällig lösning.

Har du någon annan behandling än bara medicin?
    precis som du säger. man kan känna sej väldigt ledsen men svårt för och gråta. jag har även svårt för o känna mej glad. man är liksom bara likgiltig, känner inte alls igen mej, men jag hoppas det kommer bli bättre iaf. känns bra att man inte är lika stressad och orolig inombords.
  • IngentingAlls
    Jossan 85 skrev 2010-08-10 19:40:35 följande:
    precis som du säger. man kan känna sej väldigt ledsen men svårt för och gråta. jag har även svårt för o känna mej glad. man är liksom bara likgiltig, känner inte alls igen mej, men jag hoppas det kommer bli bättre iaf. känns bra att man inte är lika stressad och orolig inombords.
    Det där gick aldrig över för mig. Jag hade maxdos under ett par månader och jag tröttnade till slut. Det kändes som att det liksom inte riktigt var värt att inte känna alls. Och i slutändan så kan man ju inte ta tag i det riktiga problemet om man inte får fram de riktiga känslorna.
  • karamellen23

Som du ser är upplevelsen av sertralin olika bland olika människor - och det är fullt normalt.
    Ingen antideppressiv medicin fungerar på ALLA.

Sälv har jag ätit sertralin 50 mg i över ett år och har blivit hjälpt. Inga biverkningar alls.

Men oroa dig inte för alla hemska kommentarer. Fungerar det inte för dig så får du ju testa någon annan senare. Kom ihåg bara att låta första tiden gå, då den tiden ofta kan vara jobbig och ha övergående biverkningar.

Lycka till!

• Anonym (fundersam)

Tack för alla svar!
    Jaa det verkar vara så att medicinen fungerar olika från person
    till person.
    Jag hoppas att den ska få mig mindre orolig och ett jämnare humör.
    IngentingAlls frågade om jag har någon annan behandling än bara medicin.
    Jag går regelbundet till en psykolog också.

Har förlorat min dotter och har väldigt stora krav på mig själv så
    det finns en del att bearbeta...

• IngentingAlls

Beklagar sorgen verkligen! :( Det är jätte bra att du går hos en psykolog. Det är viktigt att man får samtalsterapi och ser medicin som en tillfällig lösning. Ta nu hand om dig själv!

• Anonym (fundersam)
    IngentingAlls skrev 2010-08-10 23:47:50 följande:
    Beklagar sorgen verkligen! :( Det är jätte bra att du går hos en psykolog. Det är viktigt att man får samtalsterapi och ser medicin som en tillfällig lösning. Ta nu hand om dig själv!
    Tack !
  • DeMecho

Åt den innan men funkade inte alls på mig. Jag blev likgiltig, var aldrig varken glad eller ledsen. Bytte till Cipralex som funkade mycket mycket bättre, fick dock sluta med den på grund av graviditeten så nu mår jag piss igen.

Men mediciner fungerar ju olika från person till person. Kan ju funka utmärkt på dig fast att den inte gör det på mig. Glad

• Anonym (fundersam)

Nu har jag ätit sertralin i nio dagar.
    Känner att jag fått muntorrhet men inga andra bieffekter.
    Jag känner mig mkt lugnare än tidigare.
    Ingen ångest och som sagt väldigt lugn.
    Men jag har heller inte känt mig glad.
    Kan inte skratta känns det som.
    Det är jobbigt när folk skojar och man får
    skatta tillgjort.
    Känns som jag helt tappat humor...

• Jossan 85
    Anonym (fundersam) skrev 2010-08-15 22:00:57 följande:
    Nu har jag ätit sertralin i nio dagar.
    Känner att jag fått muntorrhet men inga andra bieffekter.
    Jag känner mig mkt lugnare än tidigare.
    Ingen ångest och som sagt väldigt lugn.
    Men jag har heller inte känt mig glad.
    Kan inte skratta känns det som.
    Det är jobbigt när folk skojar och man får
    skatta tillgjort.
    Känns som jag helt tappat humor...
    känner igen det där. jag har nu höjt min dos till 50 mg. jag hade ju fruktansvärda biverkningar, men har svarat bra på medicinen nu när jag höjde lite grann. känner mej mkt lugnare och tillfreds med mej själv, men är lite sådär likgiltig. kan känna mej ledsen men kommer inga tårar, har lättare för att visa om jag är riktigt glad, men känns oftast tillgjort som sagt. Lite jobbigt men får hoppas det blir bättre med tiden.

Mina humörsvängningar har oxå blivit lite bättre, likaså ångesten. känns kanon
  • Anonym (klara)

Jag började med sertralin för en vecka sedan och har idag höjt från 25mg till 50 mg. Känner mig väldigt rädd och nervös för att må sämre pga höjningen. Jag har ätit sertralin tidigare men nu haft uppehåll på nästan ett år. Hur har ni upplevt doshöjningar?

• Jossan 85
    Anonym (klara) skrev 2010-08-18 12:55:54 följande:
    Jag började med sertralin för en vecka sedan och har idag höjt från 25mg till 50 mg. Känner mig väldigt rädd och nervös för att må sämre pga höjningen. Jag har ätit sertralin tidigare men nu haft uppehåll på nästan ett år. Hur har ni upplevt doshöjningar?
    skrev i mitt förra inlägg hur jag kände när jag höjde dosen. Som min läkare sa så brukar det bli mera biverkningar om man äter mkt högre dos, alltså inte 25/50 mg.
Svar på tråden Sertralin