Sertralin
Är det någon som har erfarenhet av medicinen Sertralin?
Har fått den utskriven idag och ska ta första tabletten nu ikväll...
Är det någon som har erfarenhet av medicinen Sertralin?
Har fått den utskriven idag och ska ta första tabletten nu ikväll...
Jag slapp likgiltigheten som tur var; kände mig precis som vanligt men utan att vara ledsen hela tiden och ha ångest i parti och minut. Hade nog tur. Nu mår jag bra utan också.
*ta-i-trä*
Jag använde sertralin under en tid för ett tag sedan. Det är faktiskt det enda ssri preparatet som jag tyckt verkligen gett någonting. Dock blev jag väldigt likgiltlig och jag var inte mig själv. Men det var nog precis det jag behövde under den perioden. Ibland kunde jag uppleva att jag kunde bli lite kvävd psykiskt av tabletten då jag aldrig kunde gråta eller känna mig ledsen men ändå så mådde man ju dåligt. En underlig känsla. Men ändå så tror jag att sertralin gjorde att jag stabiliserades och det var en bra tillfällig lösning.
Har du någon annan behandling än bara medicin?
Som du ser är upplevelsen av sertralin olika bland olika människor - och det är fullt normalt.
Ingen antideppressiv medicin fungerar på ALLA.
Sälv har jag ätit sertralin 50 mg i över ett år och har blivit hjälpt. Inga biverkningar alls.
Men oroa dig inte för alla hemska kommentarer. Fungerar det inte för dig så får du ju testa någon annan senare. Kom ihåg bara att låta första tiden gå, då den tiden ofta kan vara jobbig och ha övergående biverkningar.
Lycka till!
Tack för alla svar!
Jaa det verkar vara så att medicinen fungerar olika från person
till person.
Jag hoppas att den ska få mig mindre orolig och ett jämnare humör.
IngentingAlls frågade om jag har någon annan behandling än bara medicin.
Jag går regelbundet till en psykolog också.
Har förlorat min dotter och har väldigt stora krav på mig själv så
det finns en del att bearbeta...
Beklagar sorgen verkligen! :( Det är jätte bra att du går hos en psykolog. Det är viktigt att man får samtalsterapi och ser medicin som en tillfällig lösning. Ta nu hand om dig själv!
Åt den innan men funkade inte alls på mig. Jag blev likgiltig, var aldrig varken glad eller ledsen. Bytte till Cipralex som funkade mycket mycket bättre, fick dock sluta med den på grund av graviditeten så nu mår jag piss igen.
Men mediciner fungerar ju olika från person till person. Kan ju funka utmärkt på dig fast att den inte gör det på mig.
Nu har jag ätit sertralin i nio dagar.
Känner att jag fått muntorrhet men inga andra bieffekter.
Jag känner mig mkt lugnare än tidigare.
Ingen ångest och som sagt väldigt lugn.
Men jag har heller inte känt mig glad.
Kan inte skratta känns det som.
Det är jobbigt när folk skojar och man får
skatta tillgjort.
Känns som jag helt tappat humor...
Jag började med sertralin för en vecka sedan och har idag höjt från 25mg till 50 mg. Känner mig väldigt rädd och nervös för att må sämre pga höjningen. Jag har ätit sertralin tidigare men nu haft uppehåll på nästan ett år. Hur har ni upplevt doshöjningar?