Inlägg från: chatnoir |Visa alla inlägg
  • chatnoir

    Anknytning

    ladyQ skrev 2010-08-07 10:12:13 följande:

    Sov barnet med er första tiden och hur länge? I era sängar eller i erat sovrum men i egen säng?


    Han vill inte veta av spjälsängen på hotellet och har sovit mellan oss sedan dagen vi fick varandra. Det har gått 15 månader och han verkar inte beredd att lämna oss för egen säng
    ladyQ skrev 2010-08-07 10:12:13 följande:

    Hur länge väntade ni med att träffa andra människor efter hemkomst?


    Vi väntade inte egentligen, men tog det väldigt lugnt i början. Vi har också dragit i handbromsen ett par gånger under det första året, då vi har känt att det har blivit för mycket för sonen.
    ladyQ skrev 2010-08-07 10:12:13 följande:

    Hur länge var ni hemma med barnet innan ni satte det på dagis?


    Han ska börja dagis om ett par veckor och vi kommer då varit hemma i 16 månader. Vi har tänkt att han till att börja med ska vara på dagis 3 timmar om dagen, så det blir mjukstart.
    ladyQ skrev 2010-08-07 10:12:13 följande:

    Hur delade ni upp föräldrarledigheten?


    Jag har varit hemma mest eftersom jag avslutade ett vikariat alldeles innan vi fick sonen. Vi har också passat på att vara lediga tillsammans en hel del under första året, eftersom jag kunde vara ledig när som helst (även om det innebar att jag inte hade någon inkomst). Vi var lediga tillsammans hela förra sommaren och sedan tre veckor över jul och nyår. Sedan april i år jobbar vi båda deltid.
    ladyQ skrev 2010-08-07 10:12:13 följande:

    Hur utvecklades era barn jämfört med jämnåriga svenska barn?


    Väldigt bra. Han är lite mindre än jämnåriga, men är annars helt åldersadekvat.
  • chatnoir
    Thi 08 skrev 2010-08-08 11:07:00 följande:
    Detta med språket......jag har hört att våra barn av naturliga skäl kommer lite efter med talet. Fast när jag varit ute på ÖF osv tycker jag inte de biologiska barnen i denna ålder pratar så mycket heller (dotter blir 2 i september). Hon kan säga två ord i följd, exempelvis "sitt still". Tycker ni andra att era barn är efter i talet?

    Ang vikt......har någon viktkurva på vietnamesiska flickor? Min dotter väger runt 11 kilo och när jag tittar på den svenska kurvan står det att 95% av barnen väger runt 13-14 i denna ålder. Fick en pik av min syster att hon tycker att V är såååååå liten. Men har man verkligen förstått att det handlar om ett asiatiskt barn då? skulle vara skoj och se om hur hon ligger på vietnamesiska kurvan.
    Vi tycker nog att sonen är lite efter med talet, men vi tycker också att det är helt normalt med hänsyn till omständigheterna. Han var nästan två när han kom till oss, en ålder då barn vanligtvis tar steget och börjar använda sitt språk mer aktivt. Dessutom kom han till en tvåspråkig familj, vi talar svenska och franska. Jämfört med sin kusin som är fyra månader yngre så har sonen fler ord, men bildar inte meningar på samma sätt.

    Här finns viktkurvor för kinesiska och vietnamesiska barn: www.comeunity.com/adoption/health/growth.html
  • chatnoir
    Ethi skrev 2010-08-09 13:04:49 följande:
    Vi har samsovit från första dagen. Storebror (5,5 år) har nu nyligen fått egen säng, i vårt sovrum. Där sover han fram till ca fyratiden på morgonen när han kommer över i vår säng. Lillebror (2,5 år) samsover med oss hela natten och kommer att göra så läääänge till
    Visst är det mysigt!
    Ethi skrev 2010-08-09 13:04:49 följande:
     Eftersom vi fick lillebror precis då och har förmånen att bo i ett område med många jämnåriga barn som varit hemma mycket, så blev han hemma längre.
    Härligt med många jämnåriga som är hemma! Där vi bor går alla jämnåriga minst 15 timmar i veckan på dagis och därför får sonen också börja eftersom han är i en ålder där han tycker att det är väldigt roligt med lekkompisar, gärna ungefär i samma ålder. Vi har ibland varit på ÖF, men där är bara småttingar eller nästan jämngamla som är så extremt mammiga att de inte ens vill leka med andra barn. Sonen tar för sig och är väldigt aktiv, så dagis passar honom bättre.
    Ethi skrev 2010-08-09 13:04:49 följande:
     Båda har utvecklats snabbare motoriskt och ordförståelsemässigt än de flesta jämnåriga, men varit på den långsammare sidan i att själva tala och uttala ord rätt.
    Samma här!
  • chatnoir
    Ethi skrev 2010-08-09 15:48:26 följande:
    Jo, vi har det också väl förspänt med ÖF faktiskt. Dels har vi den lokala ÖF där det också är mycket äldre barn (de som gått 15 h och annars är hemma med småsyskon passar på att gå dit) och dels ACs ÖF där det oftast varit barn även i storebrors ålder eller åtminstone tillräckligt nära för att det ska duga. Så vi har haft tur, hade det varit på annat sätt hade vi ju fått göra andra val för äldre barn behöver verkligen jämnåriga att busa med!
    AC:s ÖF är toppen! Tyvärr är det bara en em varannan vecka här, så det räcker inte riktigt. Om möjligt kommer vi fortsätta gå till AC:s ÖF även till hösten.
Svar på tråden Anknytning