Inlägg från: Thi 08 |Visa alla inlägg
  • Thi 08

Anknytning

Min dotter börjar på dagis och då har jag varit hemma med henne ungefär ett år. Hon ska gå på dagis 2 dgr i veckan till att börja med. Jag tror det är bra att få lite mammatid också.

Hon somnade i babysittern och sedan lyfte jag över henne till spjälsängen. På barnhemmet hade de gungat barnen till sömns i babisitters. Nu somnar hon med mig & sedan lyfter jag över henne. Hon har inte vant sig vid tanken att somna i egen säng. Tror det är mng barn, även biologiska som vill känna närhet och trygghet när de ska somna. Min dotter ligger nära nära mig. I början pillade hon mig i ansiktet tills hon somnade. Nu ligger hon och kramas och pussas (både mig och Nallen) tills hon somnar. Ibland försöker hon "få igång mig" för att hon inte vill sova. Jag ser henne som helt i fas med sin ålder MEN ibland kan hon bli bäldigt liten väldigt fort. När vi exempelvis varit inlagds på sjukhus och sådan, vilket jag också ser som helt normalt och naturligt.

Jag tog det lugnt med att träffa andra i början, eftersom jag märkte att det gjorde henne stressad. Hon kramade sig fast och skrek så fort någon kom för nära och hon trodde att denna person skulle sära på oss

• Thi 08

Detta med språket......jag har hört att våra barn av naturliga skäl kommer lite efter med talet. Fast när jag varit ute på ÖF osv tycker jag inte de biologiska barnen i denna ålder pratar så mycket heller (dotter blir 2 i september). Hon kan säga två ord i följd, exempelvis "sitt still". Tycker ni andra att era barn är efter i talet?

Ang vikt......har någon viktkurva på vietnamesiska flickor? Min dotter väger runt 11 kilo och när jag tittar på den svenska kurvan står det att 95% av barnen väger runt 13-14 i denna ålder. Fick en pik av min syster att hon tycker att V är såååååå liten. Men har man verkligen förstått att det handlar om ett asiatiskt barn då? skulle vara skoj och se om hur hon ligger på vietnamesiska kurvan.

• Thi 08
    chatnoir skrev 2010-08-08 13:21:52 följande:
    Vi tycker nog att sonen är lite efter med talet, men vi tycker också att det är helt normalt med hänsyn till omständigheterna. Han var nästan två när han kom till oss, en ålder då barn vanligtvis tar steget och börjar använda sitt språk mer aktivt. Dessutom kom han till en tvåspråkig familj, vi talar svenska och franska. Jämfört med sin kusin som är fyra månader yngre så har sonen fler ord, men bildar inte meningar på samma sätt.

Här finns viktkurvor för kinesiska och vietnamesiska barn: www.comeunity.com/adoption/health/growth.html
    Tack för kurvan/orna! Hon ligger så fint runt medel.

Min dotter är också tvåspråkig. Hon har stor förståelse för båda språken & väljer faktiskt att tala båda. Hon säger exempelvis oftare mas än mer osv. Logopeden uppmundtrade och sa att barnen kan förstå 5 olika språk och tyckte vi skulle prata engelska med varandra för att ge henne ett tredje språk, men vi känner och inte bekväma med det så vi talar svenska med varandra. Jag förstår spanska men talar aldrig, eftersom jag enl logopeden bara får hålla mig till svenska och min partner bara får hålla sig till spanska i kommunikationen med henne. Jag upplever tvärtemot vad mng säger att barnen skulle vara långsammare i språkutvecklingen när de är tvåspråkiga. Jag upplever dessutom att tecken gör barnen snabba inlärningsmässigt. Någon sa till mig "kommer hon inte bli sen med talet om ni gör tecken"? TVÄRTOM. detsamma säger logopeden. Nu har vi inte varit så flitiga med tecken sista tiden eftersom hon själv använder det sparsamt, hon vill hellre prata. Idag kom hon till mig och sa "HITTI" och jag förstod ingenting. Efter ett tag drog hon med mig för att visa en liten katt med namn "KITTY"   
Svar på tråden Anknytning