• chatnoir

Tre dagars inskolning?

Jag undrar om någon här har erfarenhet av tre dagars inskolning på dagis? Sonen ska skolas in om ett par veckor och på vårt dagis har de börjat med tre dagars. Å ena sidan tror jag att det skulle kunna gå bra. Sonen är väldigt trygg och harmoniskt och redo att knyta an till andra personer. Han tycker också att det är superroligt med andra barn och glömmer oss totalt när det finns andra barn att leka med. Å andra sidan kan jag inte låta bli att känna mig lite orolig och tycka att det är väl kort med tre dagar.

Vi har varit och hälsat på ganska ofta och lekt ute på gården, så både fröknarna och dagis är bekanta. Vi åker eller går förbi så gått som dagligen och säger då att det är hans dagis. Så jag tycker att han är ganska väl förberedd även om vi bara har varit inne i lokalerna ett par gånger.

Jag antar att det finns möjlighet att förlänga inskolningen om det blir jobbigt för honom, eller vad tror ni? Jag kan vara med längre än de tre dagarna, så det är inga problem för oss att förlänga om vi upplever att sonen behöver det.

• Svar på tråden Tre dagars inskolning?
  • VardagsKvitter
    chatnoir skrev 2010-08-07 16:02:21 följande:
    Hoppas att det är så även på vår förskola. Jag ska tala med dem innan vi startar inskolningen så att vi (jag) inte kommer dit med en klump i magen. När vi hälsade på kändes det väldigt positivt och tryggt. Jag upplever att de har en väldigt positiv och öppen stämning och personalen ser ut att trivas.
    Jätteskönt att du känner så!
    Kontakten mellan föräldrar och pedagoger ärgrymt viktig. Du ska ju trots allt lämna ditt barn, det käraste du har, hos dem och kunna känna dig trygg med det beslutet.

Att personalen trivs gör väldigt mycket! Nöjd personal som trivs med varandra ger oftast också en nöjd barngrupp som trivs med varandra. Hos oss är vi exempelvis väldigt noga på att alltid möta varandra med ett hej, gärna en kram samt att tydligt säga hejdå och kunna berätta för varandra vilket bra jobb vi gör.

Detta ser ju barnen också, vilket resulterar i att de gärna möter sina kompisar med ett stort glatt hej på morgonen och när ett barn går hem på eftermiddagen är det en hel drös med ungar som ska skrika hejdå och vinka :) Det är himla trevligt och gör att det alltid är trevligt och välkomnande att komma till förskolan :)
  • Thi 08

Min lilla börjar dagis nästa vecka och de har 5-6 dagar. Man ska vara där 5 hela dagar och på den sjätte går man och är borta hela dagen. Funkar det bra är inskolningen klar som jag förstod det. De säger att man inte upplevat det som negativt med kort inskolning, snarare tvärtom. Jag tror det kommer gå hur bra som helst.

• chatnoir
    Thi 08 skrev 2010-08-07 21:28:22 följande:
    Min lilla börjar dagis nästa vecka och de har 5-6 dagar. Man ska vara där 5 hela dagar och på den sjätte går man och är borta hela dagen. Funkar det bra är inskolningen klar som jag förstod det. De säger att man inte upplevat det som negativt med kort inskolning, snarare tvärtom. Jag tror det kommer gå hur bra som helst.
    Skönt att du känner dig trygg med deras metod. Det jag reagerade på var att man ska försöka lämna redan andra dagen, vilket kändes som lite snabba ryck för mig. Men jag hoppas att man kan ta det lite försiktigt, typ gå in i ett annat rum för att se om sonen reagerar osv. Det han har särskilt svårt med är just avskedet, inte egentligen att vi är borta en stund. Så det kommer säkert en reaktion när vi går, oavsett hur lång tid vi ger det. Men det man vill se är ju att han är trygg där utan oss, samtidigt som man kan komma tillbaka på två röda om det skulle behövas!
  • en glad
    chatnoir skrev 2010-08-07 15:27:24 följande:
    Låter tryggt att man vanligtvis kan förlänga om det skulle behövas. Det som gör mig lite orolig är att sonen är adopterad och fram till ganska nyligen har reagerat väldigt starkt på att skiljas från mig. Samtidigt har det gått mycket bättre senaste tiden och vi har kunnat lämna honom med mor- och farföräldrar korta stunder, så det känns som att både han och vi är redo.
    Mitt råd är att vara extra lyhörd för ditt adopterade barn .... tro inte att förkolan till fullo är införstådda med tidiga separationers betydelse vid inskolningen ....stå upp för honom och protestera om det går över styr!

www.mia.eu/publikationer/skrifter/forskola.pdf ·
  • VardagsKvitter
    en glad skrev 2010-08-08 14:42:31 följande:
    Mitt råd är att vara extra lyhörd för ditt adopterade barn .... tro inte att förkolan till fullo är införstådda med tidiga separationers betydelse vid inskolningen ....stå upp för honom och protestera om det går över styr!

www.mia.eu/publikationer/skrifter/forskola.pd... ·
    Jättebra tips med länken!
  • chatnoir
    en glad skrev 2010-08-08 14:42:31 följande:

www.mia.eu/publikationer/skrifter/forskola.pd... ·
    Tack för tipset! Jag har läst skriften och tänkte eventuellt skriva ut den och ge till personalen när vi börjar inskolningen. Långt ifrån allt stämmer på sonen, men det känns bra att ha ett underlag att utgå ifrån vid samtal och att kunna visa att det inte bara är min mammaoro som talar utan att det faktiskt är lite speciellt med adopterade barn.
  • en glad
    chatnoir skrev 2010-08-08 15:10:25 följande:
    Tack för tipset! Jag har läst skriften och tänkte eventuellt skriva ut den och ge till personalen när vi börjar inskolningen. Långt ifrån allt stämmer på sonen, men det känns bra att ha ett underlag att utgå ifrån vid samtal och att kunna visa att det inte bara är min mammaoro som talar utan att det faktiskt är lite speciellt med adopterade barn.
    Konsultera gärna Spira också om du vill bolla tankar. Det är där skriften tagits fram ....
  • Hej och Hopp

Jag är förskollärare och har skolat in barn enligt heldagsinskolningsmetoden och tycker att det fungerar bra. Jag tycker inte att man ska utgå från 3 dagar - jag tycker inte att man ska stressa på för mycket med inskolningen med något barn... Men att barn och föräldrar upplever hela vardagen tillsammans är väldigt positivt.

Jag ska själv snart skola in min dotter (som alltså är adopterad) och här blir det ingen 3-dagars.
    Jag har avsatt en månad för inskolningen - jag tänker vara med henne mycket och länge så att hon förhoppningsvis är helt trygg med förskolepedagogen innan jag lämnar henne.

• Elli47

Min yngste hade klarat sig med tre dagar men personalen ville ha en hel vecka (5 dgr) med alla barn.

• Thi 08
    Hej och Hopp skrev 2010-08-08 19:28:37 följande:

Jag är förskollärare och har skolat in barn enligt heldagsinskolningsmetoden och tycker att det fungerar bra. Jag tycker inte att man ska utgå från 3 dagar - jag tycker inte att man ska stressa på för mycket med inskolningen med något barn... Men att barn och föräldrar upplever hela vardagen tillsammans är väldigt positivt.

Jag ska själv snart skola in min dotter (som alltså är adopterad) och här blir det ingen 3-dagars.
    Jag har avsatt en månad för inskolningen - jag tänker vara med henne mycket och länge så att hon förhoppningsvis är helt trygg med förskolepedagogen innan jag lämnar henne.

Kan man "begära" att få en sådan lång inskolning? Jag trodde att man skulle följa den inskolningstyp som finns på förskolan. Jag hoppas att det inte är någon gruppinskolning, dvs jag kommer pusha på att hon ska ha en egen fröken som tar hand om henne första dagarna och jag ska även söka en resurs (vilket jag inte tror mkt på men men) Sedan undrar jag detta med modersmål? Jag har snällt lämnat in en blankett, men verksamhetschefen sa att de har för några barn, så hon kommer inte få modersmål. Min syster säger att man har RÄTT till det. Kan jag KRÄVA modersmålsundervisning?
Svar på tråden Tre dagars inskolning?