Hej och Hopp skrev 2010-08-08 21:58:52 följande:
Jag tycker absolut att man ska skola in barnet till en person och sedan får pedagogerna se till att de övriga också har en tillräckligt nära relation till barnet så att det funkar när den egna pedagogen är borta.
Det blir vanligare och vanligare att man talar om att skola in barnen till gruppen eller till verksamheten men där jag arbetar så strävar vi efter att bygga nära, äkta och hållbara relationer till först en vuxen men sedan gärna till fler.
Och som mamma kommer jag att vara väldigt tydlig med att jag vill att min dotter ska få en nära relation till "sin" fröken...
Läser man anknytningsforskning så visar det också på hur viktigt det är att barnet får en speciell vuxen som tar emot det. Man har mätt halten av kortisol (?) = ett stresshormon hos barnen när de blivit lämnade och de som inte hade någon speciell att gå till hade höga halter medan de andra inte hade det. (ur "kärlekens roll")Begära

kan och kan - jag meddelade helt enkelt att jag vill och tänker göra så och pedagogen protesterade inte.

Kanske förstod hon inte riktigt att jag verkligen ska vara med utan att lämna henne länge...
Jag tänker i alla fall förklara att jag inte på något sätt begär att hon ska avsätta tid för inskolning under hela månaden. Vi hänger på i början - jag och dottern - och tar in miljön, personerna, verksamheten. Sen - börjar vi en mer traditionell inskolning. Jag hoppas och tror att det kommer att funka bra för oss.
Hade en förälder kommit till mig på min förskola och velat haft det så, så hade jag tyckt att det var helt ok,
Jag ska pusha för att hon ska få "sin" fröken. Min tanke är som sagt ur anknytningssynpunkt, men det är skönt att höra att även stresshormonerna minskar om man får en egen fröken som tar emot. Och märker man att hon tyr sig mer till en annan fröken kan man ju även som förälder be att de byter. Det är föräldramöte dagen innan då ska jag ställa alla dessa frågor, så får de tycka jag är hur besvärlig som helst

Jag ska även vara hård på att de sätter sig in i detta med problematiken som kan finnas med adopterade barn, ex att OM vi skulle vara i samma rum (jag och fröken) så ska hon ALLTID gå till mig om hon blir ledsen (för till slut skapar hon ju en nära kontakt med sin fröken) Om vi ec står i hallen och pratar och något händer, så ska hon alltid säga "där är mamma, gå till mamma". Sånt har jag tänkt mkt på.....att hon bara får trösta om jag inte är där. Naturligtvis tror jag att dottern går till mig, men i fall att det skulle hända. Det är lite läskigt att lämna på dagis & tappa "kontrollen" på vad som händer när man inte är med lillfia.