• MansonDust

    Vätska bakom trumhinnan försvinner inte..

    Hej.

    Den 23 Juli var jag på vårdcentralen för att det knastrade, droppade & gnisslade i mitt ena öra. Det hade då hållt på i ca 5 dagar när jag kom dit, mest kvällstid. (Ingen smärta, det är bara irriterande)
    Jag träffade en läkare som såg vätskan men han verkade inte särskilt angelägen om att förklara varför jag hade vätska bakom trumhinnan, skrev ut ett recept på Rinexin & suckade mest åt mig när jag frågade vad det var osv. "Du kan ta nässpray om du vill istället.." men tabletterna skulle tydligen vara bättre. Han sa heller inte hur länge jag skulle äta dom, utan det fick jag fråga på Apoteket & personalen sa "Ungefär 10 dagar skulle jag tro". Jag fick inte heller förklarat för mig vad jag skulle göra om det inte blev bättre.

    Och här sitter jag 16 dagar senare & örat gnisslar fortfarande. Jag har några tabletter kvar men det verkar inte försvinna. Det har blivit bättre, det ska jag inte neka till. Det droppar t.ex inte längre när jag lägger mig ner, men rör jag på örat med musklerna så gnisslar det osv. Men vad gör man om det inte blir bättre ? Det känns inte så lockande att betala pengar för ännu ett läkarbesök som kanske inte ger någon hjälp..

    Nån som haft samma sak & som suttit kvar ett bra tag ?


    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • Svar på tråden Vätska bakom trumhinnan försvinner inte..
  • MansonDust

    Puff..


    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • Linda3

    Har du testat att tryckutjämna? Fick det tipset till min son som har vätska bakom trumhinnorna.

  • MansonDust
    Linda3 skrev 2010-08-07 22:10:20 följande:
    Har du testat att tryckutjämna? Fick det tipset till min son som har vätska bakom trumhinnorna.
    Oh ja. Det händer ingenting.
    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • MansonDust
    Linda3 skrev 2010-08-07 22:38:04 följande:
    ok... då har jag tyvärr inga andra tips på lager, hoppas det ger sig snart iaf.



    Tack.
    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • IngentingAlls

    Oftast tar det mellan 1-3 månader för vätska bakomtrumhinnan att försvinna. Jag har själv haft mitt i 1 månad nu. Verkligen inget roligt. Jag tror att det är efter 2 månader man kan be om att få komma till en öronläkare och då spräcker de trumhinnan och suger ut vätskan. Men det kommer gå över. Använd vanlig nässpray och tryckutjämna ett par gånger i timmen.

  • chrissepisse

    Jag fick rådet av min läkare att tryckutjämna _minst_ 30 gånger per dag när jag hade vätska bakom trumhinnan efter en öroninflammation i våras. Jag tryckutjämnade som besat, säkert 40-50 gånger per dag, och det tog nog nästan en månad innan det var bra.

  • LucyP

    Jag hade så mycket vätska (snor) i örat att jag hörde dubbelt ett tag. Fick rådet att sova med huvudet högt placerat (typ halvsittandes). Sen åt jag rinexin också. Det försvann efter två veckor ungefär. Antar att avsvällande nässpray också borde fungera. Om du är osäker, ring sjukvårdsupplysningen och fråga, eller ring vårdcentralen, du behöver ju inte gå dit och betala...

  • MansonDust

    Nu har det försvunnit !

    Jag vågar inte tryckutjämna för mycket, för för ett par år sedan så var jag förkyld & varje gång som jag snöt mig så small det i öronen av trycket & PANG så fick jag en öroninflammation.. Sen dess så smäller det i öronen när jag snyter mig, så jag undviker gärna det.. Jag har känsliga öron, var öronbarn.

    Men nu är vätskan borta i alla fall.


    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • Delen92

    Hejsan!

    Jag har haft väldiga problem med detta i säkert över 4 år nu. Varit hos doktorn två gånger där dom sa att jag hade vatten bakom trumhinnorna. Men inget tips fick jag om vad jag skulle göra åt det. Öronläkaren sa de samma och det slutade med att jag själv fick be om renexin, för det hade jag hittat om på nätet.. Konstigt man aldrig får hjälp med detta, jäkligt jobbigt är det. Tabletterna gjorde det LITE bättre ett tag men sen kom det tillbaka igen.

    Frågade också om jag kunde få sticka hål på trumhinnorna, men det gjorde dom helst inte..

    Nu har det gått till den gränsen att överväger att ta hål på trumhinnorna.. Men detta skrämmer mig nått så fruktansvärt.. Hört det ska göra ont...!

    Men det får kanske vara värt, för detta är vääääldigt tråkigt.. :/

    Tips & funderingar mottages gärna!! :)

  • Denicet
    IngentingAlls skrev 2010-08-10 17:06:08 följande:

    Oftast tar det mellan 1-3 månader för vätska bakomtrumhinnan att försvinna. Jag har själv haft mitt i 1 månad nu. Verkligen inget roligt. Jag tror att det är efter 2 månader man kan be om att få komma till en öronläkare och då spräcker de trumhinnan och suger ut vätskan. Men det kommer gå över. Använd vanlig nässpray och tryckutjämna ett par gånger i timmen.


    Blev någon av er fri från detta? Hur lång tid tog det och hur länge satt locket i?
Svar på tråden Vätska bakom trumhinnan försvinner inte..