• mmiaa

pco & lchf?

Night sky skrev 2010-08-22 10:18:15 följande:
    Hej
    Jag har PCOS och har i våras ätit LCHF och jag såg att mina cykler blev kortare och min hy blev bättre.. kan ha väldigt mycket acne. Vet inte om jag fick ÄL men att få menscykler i mer normal längd känns ju underbart och mitt sötsug som annars är stort och känns av ofta, nästintill försvann.

Nu i sommar har jag inte ätit Lchf och min menscykel blev lång och ansikte och rygg fullt med acne..

Så nu tänker jag sätta igång igen!!!! Lchf here I come! Skrattande
    Jag hänger gärna här med er så vi kan stötta och hjälpa varandra.
    Tänk vad kosten kan göra för acne också, att det kan bli sån skillnad. Bra att vi är några nu som kämpar ihop, blir ju lite lättare då
    Rundabullar skrev 2010-08-22 14:40:03 följande:
    Hej!

Jag har gått hos en gynekolog som forskat i pco och han rekommenderade lchf diet till mig. dock har jag inte ätit en strikt diet, utan ätit erterrätt 1-2gg/vecka och ibland tagit en öl eller så. När vi äter ute äter jag ibland potatis och rotfrukter, men i mindre mängder och fokuserar på att äta mer av det andra.

Jag äter INTE ägg, ägg, ägg och bacon och kött.Flört Äter mer vegetariskt än tidigare och mer fisk. väljer alltid fetaste alternativen på yoghurt osv och håller en ekologisk linje. Mängder av avocado, nötter och frön.

Jag gick inte ner mer än 2-3kg på ett halvår-MEN, jag fick igång menscykeln (33-55d, jämfört med 2ggr/år) och kände mig piggare. Blev av med godissuget och slutade helt med kvällsmål, utan att jag tänkte på det!Förvånad 

Det allra bästa är att jag nu är gravid. Och jag var på VUL för att fastställa hur långt gången jag var och då kollade gynekologen också äggstockarna. De såg betydligt bättre ut än vid senaste VUL. Glad

Naturligtvis är inte dieten hela sanningen och lösningen, men jag tror att det spelar roll. Jag har också stressat mindre och motionerat lite mer.

För mig har i varje fall SMÅ förändringar som att motionera lite mer, äta lite mer lchf, och gått ner lite i vikt hjälpt. Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli spontant gravid, vi hade tänkt söka hjälp i september. 

Jag hejar på er som kämpar på med vikten, har själv en bit kvar att gå ner men det får vänta nu.Solig

mvh 
    Grattis till livet i magen och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Lycka till med allt!
  • mmiaa

Bra gjort av dig med chokladen

Smart bröd, det blir ju inte mycket kolhydrater om man bara äter en eller två skivor men annars är det väl lite för mycket med 11g kolhydrater/100?
    Bra att man kan beställa det med posten, lite långt till Stockholm!

• mmiaa

Aha, va bra, ska kolla på återförsäljare igen. Verkligen intressant sida, massa bra info!
    Idag ställde jag mig på vågen, -4 kg på 3,5 veckor. Jag börjar tro på detta nu... Hoppas se en 7:a på vågen som första siffra nästa vecka. Har inte hänt på nästan 10 år..
    Var med om en ganska lustig upplevelse igår. Jag jobbar natt på sjukhuset, har gjort det ca 2 år, innan när jag jobbade dag på samma ställe så åt jag frukost vid 5.30 hemma och sen var man ju helt utsvulten framåt 9 när det var dags för frukost på jobbet. Hoppade in och jobbade ett dagpass igår och åt ägg o bacon hemma, var inte ens sugen på frukost på jobbet vid 9. Dessutom mycket piggare under dagen, kändes bara så märkligt....!

• mmiaa
    Rundabullar skrev 2010-08-26 14:31:59 följande:
    Tack! Och grattis själv till framstegen på vågen, härligt att vara hungrig på vettiga tider och känna sig piggare, heja, heja! Det måste ju vara lite extra kämpigt att gå ner i vikt när man jobbar natt också..har gjort det en kortare period och jag åt typ konstant för att hålla sockret högt och orka vara vaken..
    Tack Ja, det är stor skillnad och nattetid känner jag inte för att äta någonting längre förrän frukost d när jag kommer hem och är ändå pigg
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-27 15:17:30 följande:
    Åh gud vad härligt!!Grattis! Det är så kul när man ser att det ger resultat.. Skrattande
    Tack! Ja, det ger ju sån energi att fortsätta! Mår du bra annars?
  • mmiaa

Klart att det är muskler!! Va roligt med volleyboll, har jag nog inte spelat sen skolan. Oftast tänker man ju på peomenader osv som motion men det måste vara mycket roligare med en bollsport, inte så enformigt....
    Sambon min äter också lchf, han har gått ner typ 1,5 kilo på 4 veckor nu, han är lite frustrerad att det inte går snabbare men hans mage har krympt jättemycket så man ska nog inte bara kolla på vågen.

• mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-30 08:41:26 följande:
    Ja det är jätte kul, har spelat sen jag gick i lågstadiet, så börjar bli några år :) Vad härligt att han också äter, min sambo är redan en sticka så han skulle behöva gå upp ist Tungan ute Det är ju så man ska inte stirra sig blind på
     vågen..
    Jag fick mens igår..så nu hoppas jag på en ägglossning sen :)

Rundabullar: Nej precis, jag tycker inte det här är en "kur" det är en livsstil. Tack! Grattis till graviditeten, vad kul:)

Va bra med mens, håller tummarna för äl
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-08-31 15:50:25 följande:
    Tack :) 
    Hur går det för dig mmia?  
    Usch, jag har haft ett par riktiga tröttdagar nu, vet inte om det är maten men det går nog snart över, har ju mått så bra annars! Inväntar eventuell ägglossning, är på cykeldag 24 idag, det kanske blir utan äl den här cykeln iofs. Vi får se.... I vanliga fall har jag ju ingen mens alls så även en cykel utan äl är ju en framgång! Har haft runt 28 dagars cykler sista omgången. Sist jag hade äl var cykeln på 48 dagar. Men det är klart att man hoppas på att äl också kommer tillbaka...
    Hur mår du? Har du haft några tröttdagar?
  • mmiaa
    Rundabullar skrev 2010-09-02 10:13:49 följande:
    Ge inte upp vännen! Själv fick jag igång mensen med en 33dagars cykel(april), följande menscykel gick jag över 2v från BIM och tog ett neg gravtest. Tänkte att nu har mensen lagt av igen, gav upp, tänkte ta sommaren som den kommer och söka hjälp i september. I juli var jag gravid! Min cykel måste alltså ha varit 56dagar-med ÄL, ungefär då jag tog mitt neg. gravtest. 

Hoppas att du får igång en cykel och ÄL! Många har varit krassliga nu, ta hand om dig!
    Tack :)
    Om jag får mens nu i helgen har jag haft 2 cykler som varit 28-29 dagar men ingen ägglossning, men det är bara att fortsätta hoppas och kämpa! Kroppen kanske fattar efter ett par cykler att den ska göra äl mitt i....
    Skönt att höra lite solskenshistorier!!
  • mmiaa
    Soolstrålen skrev 2010-09-02 10:50:02 följande:
    usch då, ja jag hade en period när jag kände mig orkeslös. men det gick över efter några dagar. . Så håll i så ska du se att det blir bättre :) Längtar till den 28e, då ska vi till gyn för utredning..
    Då hoppas jag det blir äl för dej :)
    Va skönt att det är fler som haft såna dagar, då är det nog normalt.... Jag är piggare nu i alla fall så jag hoppas det är över!
    Va spännande att komma igång snart nu då med utredningen!
  • mmiaa

Hur går det tjejer?
    Här är jag på cd 31 idag och fortfarande ingen mens. Har inte heller haft äl än i cykeln. Sist jag hade äl var det på cd 35 så vi hoppas hoppas hoppas att det blir så den här gången också...
    Vågen står ganska stilla, men det gör inte så mycket, mår så mycket bättre utan allt socker så det är ju den största vinsten

• mmiaa
    asteri skrev 2010-09-09 17:59:33 följande:
    Jag har hållt på i drygt två veckor nu med LCHF. Fick min mens efter bara 10 dagar, hade inte haft sedan januari. Kan vara en slump, men jag tror inte det. Vägde in mig efter exakt två veckor och jag hade tappat 5 kilo!!! Det syns inte tycker jag, men det känns otroligt bra. Mår så bra av den här kosten och jag har inte hittat något negativt. Kämpa på alla!
    Va härligt för dig! Mens och 5 kilo, underbart ju!
  • mmiaa
    Lizettan skrev 2010-09-15 09:31:31 följande:

Har hållit på med LCHF i nu snart 3 veckor, har gått ner ca 2 kg. Mår bra har inte direkt ont i min mage som jag hade ofta förr, fick min mens för första gången på 4 månader efter 10 dagar med lchf och just nu verkar det som om jag faktiskt har ÄL :) tror helt klart det beror på lchf, och hoppas det verkligen är det för då har jag något som funkar för mig.. Rekomenderar det till fler som har PCOS!

Å, va härligt för dig, vilken rivstart!!   Håller tummarna att det blir en liten bebis nu då!!
  • mmiaa

Hur går det för er allihopa? Här står det ganska still, neråt på vågen och jag känner att hormonerna är i bättre balans men ingen ägglossning

• mmiaa

Ja, det är lite segt. Jag har ätit pergotime tidigare, både enkel, dubbel och trippelkur men fick aldrig äl.

Vi har bestämt oss för att göra vårt andra provrörsförsök nu i höst, börjar nästa vecka. Man kan ju alltid hoppas att lchf har hjälpt en bit på väg :)

Tack för peppet, det hjälper!!! Kramar

• mmiaa

Hej igen!
    Hur går det för er? Här går det inte alls bra. Vi har precis gjort vårt andra IVF-försök, det blev ingen befruktning vid första försöket i våras men nu fick vi fina embryon, fick ett tillbaka men tyvärr fick jag mens 10 dagar senare.
    Har ätit lchf hela tiden och tycker att jag mår bättre av det. Fortsätter med det och hoppas på bättre tur vid nästa IVF-försök som blir i januari.
    Hoppas det går bättre för er andra
    Kram Mia

• mmiaa

Kix01: Håller tummarna för att det tog sig nu då!!
    Man kan uppleva en enorm trötthet några veckor efter start med lchf men det är bara att kämpa vida, det vänder, jag lovar!! Håller tummarna för dig!!

• mmiaa
    asteri skrev 2010-12-24 23:10:45 följande:
    Då så. Nu är man här igen, drygt tre månader senare. Jag ville bara berätta hur det har gått. Jag gick ner 7 kilo, det gick snabbt i början, och sedan väldigt långsamt (kan bero på att jag fuskade på vår thailandsresa, tyckte jag kunde göra det).
    Mensen kom nästan regelbundet sånär som på 4 dagars skillnad. Utom denna månaden. Och det visade sig att det beror på att jag är gravid!! Plussade i förrgårGlad (3 gånger innan jag vågade tro det), det är så tidigt än, men jag inte kunnat dela detta med någon och jag måste ju få skriva. Någon som vet hur pass vanligt missfall är med PCO/PCO-S? Har hört både och. Hoppas på det bästa. Det var i alla fall en underbar julklapp. God jul till alla, och kämpa på! LCHF kan göra skillnad.
    GRATTIS!! Va roligt med en bebis här i LCHF-PCO-S-tråden
    Hoppas allt går bra nu!
    Vi startar IVF-försök nr 3 nu i januari, 3:e gången gillt heter det ju, eller hur?
  • mmiaa
    Elinheterjag skrev 2011-03-10 10:08:25 följande:
    Jag har också pco tänkte börja med GI men är på fas 1 det är som lchf mår jättebra så jag tänkte fortsätta med detta  roligt att det finns en tråd för oss.

Jag har också en underfunktion på sköldkörteln innan jag började med levaxin gick jag upp mycket i vikt var trött och orkeslös läste ditt inlägg Kix01 och tror absolut att du ska kolla upp dina värden jag fick gå med min underfunktion länge och fick många besvär på grund av det.  
    Va kul att du mår bra, välkommen
  • mmiaa

Dr Dahlqvist är toppen tycker jag! Finns också mycket bra på www.kostdoktorn.se
    Håller tummarna att pergotime och lchf är kombinationen för dig

Svar på tråden pco & lchf?