• Lavish

Rökt mat?

På väg till medeltidsveckan och vill få klargjort: Vad är det egentligen som gäller när det gäller rökt mat som gravid? Nu menar jag alltså färdig mat man köper på servering och inte har möjlighet att frysa innan den konsumeras. Är det helt off limits? Eller går det bra att äta rökt kött och fisk som blivit tillagat, alltså upphettat? Hur är det med nygjorda rökta grejer som dock inte är tillagade utöver rökningen? Allt som står på livsmedelsverkets sida är att :

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Men det här gäller icke tillagat kött eller?

• Svar på tråden Rökt mat?
  • Hannathu

Kallrökt, gravat och lufttorkat = rått kött med lite annan konsistens egentligen....

Varmrökt = inga problem  (oavsett om det är kallt eller varmt när det serveras) Generellt kan man säga att rökt kött som är hårdare och mörkrosa-rött är kallrökt och mjukt och rosa är varmrökt. (i princip gäller samma sak för fisk flagigt och ljust = varmrökt, kompaktare och mörkare = kallrökt)

All varm mat - inga problem

• Lavish
    Hannathu skrev 2010-08-07 23:53:44 följande:
    Kallrökt, gravat och lufttorkat = rått kött med lite annan konsistens egentligen....

Varmrökt = inga problem  (oavsett om det är kallt eller varmt när det serveras) Generellt kan man säga att rökt kött som är hårdare och mörkrosa-rött är kallrökt och mjukt och rosa är varmrökt. (i princip gäller samma sak för fisk flagigt och ljust = varmrökt, kompaktare och mörkare = kallrökt)

Åh tack. Nu när du säger det så känner jag mig ju ganska dum för man begriper ju om man tittar på en varmrökt lax att den har blivit upphettad, tillagad, till skillnad från en gravad. Det var bara det att en väninna sa att man aldrig får äta något rökt som gravid . Men då kör jag på dessa riktlinjer under semestern och känner mig trygg! Tack för hjälpen.
  • La Lola
    Lavish skrev 2010-08-08 08:22:58 följande:
    Åh tack. Nu när du säger det så känner jag mig ju ganska dum för man begriper ju om man tittar på en varmrökt lax att den har blivit upphettad, tillagad, till skillnad från en gravad. Det var bara det att en väninna sa att man aldrig får äta något rökt som gravid . Men då kör jag på dessa riktlinjer under semestern och känner mig trygg! Tack för hjälpen.
    Hon har säkert aldrig läst kostråden.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hannathu

Sen är det många som inte kan skillnaden mellan kallrökt och varmrökt laLola

Tumregeln ljust och mjukt brukar vara väldigt bra att ha i bakhuvudet  
    Vet till och med kockar som inte fattat skillnaden

• La Lola
    Hannathu skrev 2010-08-08 10:00:18 följande:
    Sen är det många som inte kan skillnaden mellan kallrökt och varmrökt laLola

Tumregeln ljust och mjukt brukar vara väldigt bra att ha i bakhuvudet  
    Vet till och med kockar som inte fattat skillnaden
    Iofs, så kan det vara.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • grodans moster
    Hannathu skrev 2010-08-07 23:53:44 följande:

fast att säga att kallrökt eller gravad mat är = rått är fel. Köttet eller fisken har genomgått en kemisk process och är inte längre rått. Däremot kan det ju innehålla bakterier osv som inte dött av denna process och man bör väl därför vara lite försiktig. men rått är det inte.
  • Hannathu
    grodans moster skrev 2010-08-08 10:45:35 följande:
    fast att säga att kallrökt eller gravad mat är = rått är fel. Köttet eller fisken har genomgått en kemisk process och är inte längre rått. Däremot kan det ju innehålla bakterier osv som inte dött av denna process och man bör väl därför vara lite försiktig. men rått är det inte.
    Självklart men det är en ENKEL generalisering för att underlätta för TS och andra
    JAG har koll på det - är fd kock och har kostvetarutbildning...

Gravida ska undvika rått, gravat och kallrökt kött om det inte varit fruset i minst tre dygn pga toxoplasma gondii
    och istället för att gå in på varje liten process som händer i köttet så är det enklare för de allra flesta att generalisera...
  • Lavish

Det är vettigt för mig. Eftersom det inte blivit ordentligt upphettat finns det en lite högre risk att vissa bakterier lever i det än i saker som blivit upphettade. Samma sak gäller väl för opastöriserade ostar?  Sen är det väl antagligen inte säkert att ens bebis dör bara för att man råkar äta en bit parmaskinka... Nåja jag gillar sunt förnuft och skäl att inte konsumera saker som jag själv kan begripa. Och varför man inte fick äta något rökt kunde jag inte begripa.

• Hannathu
    Lavish skrev 2010-08-08 19:19:57 följande:
    Det är vettigt för mig. Eftersom det inte blivit ordentligt upphettat finns det en lite högre risk att vissa bakterier lever i det än i saker som blivit upphettade. Samma sak gäller väl för opastöriserade ostar?  Sen är det väl antagligen inte säkert att ens bebis dör bara för att man råkar äta en bit parmaskinka... Nåja jag gillar sunt förnuft och skäl att inte konsumera saker som jag själv kan begripa. Och varför man inte fick äta något rökt kunde jag inte begripa.
    Sunt förnuft gillar jag
    Ha en trevlig vecka på Gotland förresten!
Svar på tråden Rökt mat?