• Lavish

Rökt mat?

På väg till medeltidsveckan och vill få klargjort: Vad är det egentligen som gäller när det gäller rökt mat som gravid? Nu menar jag alltså färdig mat man köper på servering och inte har möjlighet att frysa innan den konsumeras. Är det helt off limits? Eller går det bra att äta rökt kött och fisk som blivit tillagat, alltså upphettat? Hur är det med nygjorda rökta grejer som dock inte är tillagade utöver rökningen? Allt som står på livsmedelsverkets sida är att :

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Men det här gäller icke tillagat kött eller?

• Svar på tråden Rökt mat?
  • Lavish
    Hannathu skrev 2010-08-07 23:53:44 följande:
    Kallrökt, gravat och lufttorkat = rått kött med lite annan konsistens egentligen....

Varmrökt = inga problem  (oavsett om det är kallt eller varmt när det serveras) Generellt kan man säga att rökt kött som är hårdare och mörkrosa-rött är kallrökt och mjukt och rosa är varmrökt. (i princip gäller samma sak för fisk flagigt och ljust = varmrökt, kompaktare och mörkare = kallrökt)

All varm mat - inga problem
    Åh tack. Nu när du säger det så känner jag mig ju ganska dum för man begriper ju om man tittar på en varmrökt lax att den har blivit upphettad, tillagad, till skillnad från en gravad. Det var bara det att en väninna sa att man aldrig får äta något rökt som gravid . Men då kör jag på dessa riktlinjer under semestern och känner mig trygg! Tack för hjälpen.
  • Lavish

Det är vettigt för mig. Eftersom det inte blivit ordentligt upphettat finns det en lite högre risk att vissa bakterier lever i det än i saker som blivit upphettade. Samma sak gäller väl för opastöriserade ostar?  Sen är det väl antagligen inte säkert att ens bebis dör bara för att man råkar äta en bit parmaskinka... Nåja jag gillar sunt förnuft och skäl att inte konsumera saker som jag själv kan begripa. Och varför man inte fick äta något rökt kunde jag inte begripa.

Svar på tråden Rökt mat?