• deus ex machina

Varför får jag aldrig svar? (ouija)

Detta är nu mitt tredje bräde, och det får jag inte heller någon kontakt med.

Det första köptes importerat i trä från USA. Mycket vackert bräde.
    Jag tog med det till mamma, och min syster och bror var också med.
    Alla fick svar och kontakt (mestadels från min mormor) utom jag; planchetten gled av brädet vid varje fråga.
    Vi frågade saker som ingen av oss visste, än mindre mamma, och när vi kontrollerade detta fick vi reda på att allt stämde.

Jag fick reda på att en pagian på jobbet (som jag berättat att jag köpt ett bräde för) hade 'spärrat' brädet för mig så att jag inte skulle hamna i fara.
    Det brädet fick jag sälja (hade ju ingen nytta av det).

Bräde nummer två är svenskt och svensktillverkat. Inte heller någon tur där. En vän kollade på brädet, och tyckte att det verkade 'dött'.

Så när en kollega från ett annat jobb åkte till USA, bad jag henne köpa med sig ett ouijabräde (glow in the dark).

Jag har nu testat det också, vid flertalet tillfällen, ensam och med sambon, men so far, no luck.

Kan det vara så att pagianen blockat mig? Eller är jag inte mottaglig?

Jag har under mina yngre år (mellan 6-12 år gammal) upplevt en del 'spökerier'.
    Bl.a när en kompis var hemma hos mig, vi var ensamma i mitt rum (i ett hus som är över 100 år gammalt). Plötsligt skriker en mansröst 'UT!'. Bara jag hör, som blir livrädd och springer ner till mina föräldrar.

Pappa tror inte på det ockulta. Mamma tror, och pratar ofta med mormor när hon besöker minneslunden.

Vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Varför får jag aldrig svar? (ouija)
  • Godess
    KlasKristian skrev 2010-11-09 15:16:11 följande:
    Men något som vid upprepade tillfällen testats vetenskapligt och trots detta inte har kunnat påvisas bör förkastas. Detta bortser ni new-age-människor fullständigt ifrån.
    Javisst gör vi det och det beror på att vi "new age-människor" har insett att för att något är vetenskapligt bevisat så är det inte sant. Vi tror inte blint på vetenskapen,
    Jag har själv gjort många vetenskapliga studier så lärde mig dessvärre ingenting om "ingentingpiller"  eller dylikt på din blogg som jag blev rekommenderad :) 

Min undran är varför det är så svårt att inse att även vetenskap är en tro. Den är kanske sanningen för vissa tills vi inte vet bättre men bara för att något är "vetenskapligt bevisat" så innebär det inte att det är sanningen.

Jag har i så fall sett många sanningar som plötsligt blivit "icke-sannngar" bara för att en ny studie har visat att "sanningen" inte höll.

Jag förstår att det är rädsla som gör er så motsträviga men för att något är oförklaringt är det inte farligt.Öppna ögonen och inse att det är galet av oss att tro att vi vet allt!  Var vidsynta mina vänner.

LEV I LJUS OCH KÄRLEK <3
  • KlasKristian
    Godess skrev 2010-11-09 15:34:46 följande:
    Javisst gör vi det och det beror på att vi "new age-människor" har insett att för att något är vetenskapligt bevisat så är det inte sant. Vi tror inte blint på vetenskapen,
    Jag har själv gjort många vetenskapliga studier så lärde mig dessvärre ingenting om "ingentingpiller"  eller dylikt på din blogg som jag blev rekommenderad :) 

Min undran är varför det är så svårt att inse att även vetenskap är en tro. Den är kanske sanningen för vissa tills vi inte vet bättre men bara för att något är "vetenskapligt bevisat" så innebär det inte att det är sanningen.

Jag har i så fall sett många sanningar som plötsligt blivit "icke-sannngar" bara för att en ny studie har visat att "sanningen" inte höll.

Jag förstår att det är rädsla som gör er så motsträviga men för att något är oförklaringt är det inte farligt.Öppna ögonen och inse att det är galet av oss att tro att vi vet allt!  Var vidsynta mina vänner.

Så det är bättre att tro blint på något som överhuvudtaget inte har något vetenskapligt stöd? I de fall vedertagna sanningar förkastas av vetenskapliga skäl är jag dock inte sämre än att jag kan revidera min syn på saken.

Bloggen är tyvärr inte min egen, dock håller jag med om precis allt som bloggägaren skriver om homeopati/new age och så vidare.
  • Godess
    KlasKristian skrev 2010-11-09 15:37:47 följande:
    Så det är bättre att tro blint på något som överhuvudtaget inte har något vetenskapligt stöd? I de fall vedertagna sanningar förkastas av vetenskapliga skäl är jag dock inte sämre än att jag kan revidera min syn på saken.

Bloggen är tyvärr inte min egen, dock håller jag med om precis allt som bloggägaren skriver om homeopati/new age och så vidare.
    Ja, varför inte ha en öppen syn på saken? Vad tvingar dig till att ha en fast sanning att tro på?

Jag tror fortfarande att ni som skrattar åt sånt som inte är vetenskapligt bevisat är rädda (kanske undermedvetet?) för det människan ännu inte har någon fast kunskap om. Var inte det. 

För var ligger det löjeväckande i att det kan finnas sådant vi ännu inte upptäckt? 
    LEV I LJUS OCH KÄRLEK <3
  • KlasKristian
    Godess skrev 2010-11-09 15:45:17 följande:
    Ja, varför inte ha en öppen syn på saken? Vad tvingar dig till att ha en fast sanning att tro på?

Jag tror fortfarande att ni som skrattar åt sånt som inte är vetenskapligt bevisat är rädda (kanske undermedvetet?) för det människan ännu inte har någon fast kunskap om. Var inte det. 

För var ligger det löjeväckande i att det kan finnas sådant vi ännu inte upptäckt? 
    Det är klart att det finns saker vi ännu inte upptäckt, har inte påstått något annat.

Det är dock inte det jag ser som den springande punkten här utan att det finns så många som hävdar övernaturligheter etc som inte på något sätt är bevisade (man behöver inte ens bevisa hur något funkar, det räcker att bevisa att det gör det).
  • Godess
    KlasKristian skrev 2010-11-09 15:47:31 följande:
    Det är klart att det finns saker vi ännu inte upptäckt, har inte påstått något annat.

Det är dock inte det jag ser som den springande punkten här utan att det finns så många som hävdar övernaturligheter etc som inte på något sätt är bevisade (man behöver inte ens bevisa hur något funkar, det räcker att bevisa att det gör det).
    Det är det som kallas tro och vi är många här som känner att den är en sanning för oss, likväl som vetenskapen verkar vara en sanning för dig.

Det är ju ruskigt OT vi har kommit men jag hoppas att du kan respektera att vi i fortsättningen diskuterar saker som inte är vetenskapligt bevisade men som ingår i vår tro.
    Vi behöver inte påminnas om att du inte tycker att det vi diskuterar finns då det inte brukar vara vad diskussionen handlar om. Skapa gärna en speciell tråd om det om du vill diskutera existensen av det övernaturliga.
    LEV I LJUS OCH KÄRLEK <3
  • KlasKristian
    Godess skrev 2010-11-09 15:55:31 följande:
    Det är det som kallas tro och vi är många här som känner att den är en sanning för oss, likväl som vetenskapen verkar vara en sanning för dig.

Det är ju ruskigt OT vi har kommit men jag hoppas att du kan respektera att vi i fortsättningen diskuterar saker som inte är vetenskapligt bevisade men som ingår i vår tro.
    Vi behöver inte påminnas om att du inte tycker att det vi diskuterar finns då det inte brukar vara vad diskussionen handlar om. Skapa gärna en speciell tråd om det om du vill diskutera existensen av det övernaturliga.
    Sanning är inte ett subjektivt begrepp, men okej, jag har förstått din poäng.
  • SkåneP
    Godess skrev 2010-11-09 14:58:34 följande:
    "För att det inte finns" är ingen förklaring.

Skeptiker och troende har lika lite svar eller sanning men det tycks framför allt inte skeptikerna förstå. Sanningen är vad varje människa tycker sig känna i sitt hjärta tills vi har bevisats något annat.

MIN tro ar att det inte är vår sak att bevisa något utan det kommer att visa sig själv när tiden är inne och vi är redo. Just nu är människan i det stora hela för rädd för att ta till oss någon sanning som kollektiv,.

För att slippa fler dumförklaringar från skeptiker så vill jag klargöra att detta är MIN tro och precis lika sann eller inte sann som DIN tro.

LEV I LJUS OCH KÄRLEK <3 
    Såklart att det är en förklaring. Särskilt om man dessutom visar upp vilka belägg man har för ståndpunkten.

Belägg, du vet sådant som "troende" skyr som pesten och inte ens vill tala om.
  • SkåneP
    Godess skrev 2010-11-09 15:45:17 följande:

Öppen syn? Är du öppen för att det hela kan vara rent hitte-på?
  • Godess
    SkåneP skrev 2010-11-09 16:17:18 följande:
    Öppen syn? Är du öppen för att det hela kan vara rent hitte-på?
    Ja, det är jag.
    LEV I LJUS OCH KÄRLEK <3
  • SkåneP
    Godess skrev 2010-11-09 16:24:05 följande:
    Ja, det är jag.
    Följdfråga: Vad skulle krävas för att du skulle anse att det är det.

Svar på tråden Varför får jag aldrig svar? (ouija)