• Svar på tråden Könsbestämda barnkläder en olustig trend
  • Momalicious

Inte läst, men anus skulle jag gissa.
    Tycker hela grejen med att tjejer inte får ha rosa osv är skittöntig.
    Vi ÄR ju olika kön, oavsett vad folk tycker. Visst, vi borde tjäna lika mycket som män och sådär, men vad fan spelar färgen på kläderna för roll?
    Jag tycker i alla fall det är löjligt och om jag får en flicka kommer hon garanterat ha rosa.  Och får jag en pojke kommer han garanterat INTE synas i en rosa hello-kitty klänning. 

• BängtRagnhild
    Momalicious skrev 2010-08-08 10:53:25 följande:
    Inte läst, men anus skulle jag gissa.
    Tycker hela grejen med att tjejer inte får ha rosa osv är skittöntig.
    Vi ÄR ju olika kön, oavsett vad folk tycker. Visst, vi borde tjäna lika mycket som män och sådär, men vad fan spelar färgen på kläderna för roll?
    Jag tycker i alla fall det är löjligt och om jag får en flicka kommer hon garanterat ha rosa.  Och får jag en pojke kommer han garanterat INTE synas i en rosa hello-kitty klänning. 
    Vem har sagt att tjejer inte får ha rosa? Grejen är ju att alla barn ska få ha allt.
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Namnam

Jag tror inte på ett könlöst samhälle tror inte våra döttrar kommer att bli mer jämställda för att vi nekar dem rosa och tyll.

Att man sedan inte gillar rosa och det är svårt att hitta kläder man personligen gillar är en helt annan sak.

Jag tror att det våra döttrar behöver är uppmuntran och självkännsla att de är perfekta som de är och en fluffig rosa prinsessa kan bli stadsminister och inte behöver vara ett mähä utan egna åsikter och vilja.

• Flickmamma

Har 3 döttrar och i barnkammaren finns mängder med dockor, barbies och prinseessklänningar men när lillebror (17 mån) går in där så går han fram till en leksakslåda och gräver fram en bil...................

• ClådBärry

Atrikeln är såklart bra. Barn ska behandlas som barn och inte som pojke och flicka vilket sker om man klär dem könstereotypiskt.

• Momalicious
    BängtRagnhild skrev 2010-08-08 10:56:15 följande:
    Vem har sagt att tjejer inte får ha rosa? Grejen är ju att alla barn ska få ha allt.
    Nu kan inte jag läsa artikeln eftersom länken inte funkar men det jag menar är att jag inte tänker ta på min tjej typiskt killiga saker, typ en batman-dräkt, när hon ska till skolan eller ta på min pojke en prinsessklänning. Jag tycker att det ska vara jämställt, att kvinnor och män är lika mycket värda, men jag tycker det är skittöntigt att vi ska klä oss likadant allihopa. Varför skulle vi det? Vi är ju olika kön.
    I så fall kan ju alla raka av sig håret och så tillverkas bara en färg på tröjor och en sorts byxor så kan vi alla se likadana ut. Skitkul.

Sen om min son eller dotter VILL ha på sig dessa saker när de är större och betalar för sina egna kläder så får de självklart det, men annars kommer inte mina framtida barn klä sig så annat än när man klär ut sig.
    Jag skulle iofs inte låta min dotter gå klädd i prinsessklänning heller, för det är inte kläder man har varje dag.

Gud vad jag svamlar. Det jag vill uttrycka; vi är olika kön, vi borde ha olika kläder. 
  • Some
    Momalicious skrev 2010-08-08 18:09:57 följande:
    Nu kan inte jag läsa artikeln eftersom länken inte funkar men det jag menar är att jag inte tänker ta på min tjej typiskt killiga saker, typ en batman-dräkt, när hon ska till skolan eller ta på min pojke en prinsessklänning. Jag tycker att det ska vara jämställt, att kvinnor och män är lika mycket värda, men jag tycker det är skittöntigt att vi ska klä oss likadant allihopa. Varför skulle vi det? Vi är ju olika kön.
    I så fall kan ju alla raka av sig håret och så tillverkas bara en färg på tröjor och en sorts byxor så kan vi alla se likadana ut. Skitkul.

Sen om min son eller dotter VILL ha på sig dessa saker när de är större och betalar för sina egna kläder så får de självklart det, men annars kommer inte mina framtida barn klä sig så annat än när man klär ut sig.
    Jag skulle iofs inte låta min dotter gå klädd i prinsessklänning heller, för det är inte kläder man har varje dag.

Gud vad jag svamlar. Det jag vill uttrycka; vi är olika kön, vi borde ha olika kläder. 
    Då kan du ju bränna alla dina byxor. Kvinnor ska fan ha klänning och inget annat.
  • BängtRagnhild
    Momalicious skrev 2010-08-08 18:09:57 följande:

Det var det dummaste jag har hört.
    Det är ingen som säger något om könlöst eller att klä alla likadant, utan det som sägs är att ALLA barn ska få ha ALLA färger om de vill. Vad är det som är så svårt att förstå? Du kan forsätta och klä din dotter i tyll och din pojke i spiderman men varför ska det finnas på olika ställen i butiken där man säger att detta är för flickor och detta för pojkar. Ge mig ETT vettigt argument!
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Little Ms Chatterbox

Jag läste artikeln, och skrev på.
    Det är inte bara en fråga om rosa och tyll. Utan att man kan ta 2 stycken tröjor, en från pojkavdelningen och en från flickavdelningen, i samma stl och tröjorna är olika stora!
    En tröja är en tröja, det ska inte vara olika i storlekarna om det är till tjej eller kille. Jag har tvillingar, en av varje och det är sällan jag hittar kläder som jag tycker är rätt till båda.
    Själv så tycker jag riktigt illa om just rosa, jag mår fysiskt dåligt av att se en helt rosaklädd person eller mycket rosa i inredning/vagn what ever... Så här kommer inget rosa över tröskeln så länge jag får bestämma och jag tycker utbudet på tjejkläder är liiiite tunt om man ska leta efter andra färger. Speciellt när man försöker hitta strumpor/underkläder som ska matcha det andra man har köpt.

Min ena tjej skulle passa jättefint i tex mörkgrön sammetsklänning, men det är ingen färg för flickor, på sin höjd kan man hitta midnattsblå sammetsklänning till nyår i butikerna men djupt, varm grön har jag inte sett på flera år. För att grönt är en pojkfärg, det har man fått lära sig.:-\

Svar på tråden Könsbestämda barnkläder en olustig trend