Könsbestämda barnkläder en olustig trend

Vad säger ni om min debattartikel på aftonbladet.se? Tror ni förlegade könsroller förstärks genom stereotypa barnkläder?
Är artikeln bra eller anus?

Inte läst, men anus skulle jag gissa.
Tycker hela grejen med att tjejer inte får ha rosa osv är skittöntig.
Vi ÄR ju olika kön, oavsett vad folk tycker. Visst, vi borde tjäna lika mycket som män och sådär, men vad fan spelar färgen på kläderna för roll?
Jag tycker i alla fall det är löjligt och om jag får en flicka kommer hon garanterat ha rosa. Och får jag en pojke kommer han garanterat INTE synas i en rosa hello-kitty klänning.
Jag tror inte på ett könlöst samhälle tror inte våra döttrar kommer att bli mer jämställda för att vi nekar dem rosa och tyll.
Att man sedan inte gillar rosa och det är svårt att hitta kläder man personligen gillar är en helt annan sak.
Jag tror att det våra döttrar behöver är uppmuntran och självkännsla att de är perfekta som de är och en fluffig rosa prinsessa kan bli stadsminister och inte behöver vara ett mähä utan egna åsikter och vilja.
Har 3 döttrar och i barnkammaren finns mängder med dockor, barbies och prinseessklänningar men när lillebror (17 mån) går in där så går han fram till en leksakslåda och gräver fram en bil...................
Atrikeln är såklart bra. Barn ska behandlas som barn och inte som pojke och flicka vilket sker om man klär dem könstereotypiskt.
Förövrigt instämmer jag helt med ts och artikeln:
www.aftonbladet.se/debatt/article7580209.ab
Jag läste artikeln, och skrev på.
Det är inte bara en fråga om rosa och tyll. Utan att man kan ta 2 stycken tröjor, en från pojkavdelningen och en från flickavdelningen, i samma stl och tröjorna är olika stora!
En tröja är en tröja, det ska inte vara olika i storlekarna om det är till tjej eller kille. Jag har tvillingar, en av varje och det är sällan jag hittar kläder som jag tycker är rätt till båda.
Själv så tycker jag riktigt illa om just rosa, jag mår fysiskt dåligt av att se en helt rosaklädd person eller mycket rosa i inredning/vagn what ever... Så här kommer inget rosa över tröskeln så länge jag får bestämma och jag tycker utbudet på tjejkläder är liiiite tunt om man ska leta efter andra färger. Speciellt när man försöker hitta strumpor/underkläder som ska matcha det andra man har köpt.
Min ena tjej skulle passa jättefint i tex mörkgrön sammetsklänning, men det är ingen färg för flickor, på sin höjd kan man hitta midnattsblå sammetsklänning till nyår i butikerna men djupt, varm grön har jag inte sett på flera år. För att grönt är en pojkfärg, det har man fått lära sig.:-\