• Skarpa

Anden i glaset (el. liknande)

"Anden i glaset" får här representera alla liknande former av aktiviteter, så som ouijabräde och liknande också.

Jag tycker man ofta hör människor berätta att tidigare sysslade med Anden i glaset, men att man sedan var med om någon form av upplevelse som man upplevde som så otäck/skrämmande/negativ att man slutade med det. Skulle vara intressant att se om det är så vanligt som jag tycker mig ha märkt, och gärna också om ni kan berätta om era sådana upplevelser om ni har dem

* Den specifika orsaken kan vara en sådan otäck händelse som nämns ovan, men den kan också vara att man slutade tro på det eller annan specifik orsak. Huvudsaken är att du kan säga "Jag har slutat ägna mig åt Anden i glaset eftersom..."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anden i glaset (el. liknande)
  • Neko

Jag sysslar väl med det ibland men inte så seriöst, har aldrig blivit skrämd heller. Min syster har däremot så jag kan ju berätta om det eftersom du ville höra sådana historior =) De höll på med anden i glaset i en klädkammare, hon och några kompisar och frågade var anden var. Svaret blev "där uppe" eller något liknande (minns inte exakt). De hann fundera på vad det betydde i några sekunder, sedan öppnades en av skåpluckorna i taknivå långsamt och knarrande. Då sprang de därifrån och var jätterädda ^^

• onoff

Jag sysslade med Anden i glaset förut, men slutade pga en specifik orsak, nämligen... Jag vart äldre...

• JoWiAn

Slutade för att jag blev äldre. Spännande när man var liten.

• Stor mamma

Jag växte upp :)

Fanns det inte en skräck film om just detta oijja board ????

• R Franklin

Provade det som barn, alla skrämde upp varandra och blev rädda för ingenting. Idag anser jag mig ha en skaplig förståelse för ideomotoriska rörelser och den totala avsaknaden av lyckade dubbelblinda tester, så ja jag känner mig rätt säker i min övertygelse om att det är fullkomligt verklöst.

Om det är harmlöst däremot är tveksamt, det "oskyldiga" spridandet av irrläror bidrar till en normalisering av det ockulta och en fördumning av samhället och det kan på sikt vara skadligt.

I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • Neko
    R Franklin skrev 2010-08-10 14:53:17 följande:
     Idag anser jag mig ha en skaplig förståelse för ideomotoriska rörelser och den totala avsaknaden av lyckade dubbelblinda tester, så ja jag känner mig rätt säker i min övertygelse om att det är fullkomligt verklöst.
    Jag tycker det är roligt även om det 'bara' är det undermedvetna som styr, rätt spännande med drömmar också och varför det blir som det blir, även om det inte behöver vara något 'övernaturligt' =)
  • Avelyn

Gjorde det som barn med mina kompisar. Ingen av oss trodde på det. Slutade för att det bara kändes fjantigt där och då.

• Blåjeans

Gjorde det några gånger som barn, men jag trodde aldrig på det.

Men min mamma har ett minne av att hon gjorde detta som barn med sin familj och de frågade efter en gammal död släkting, hur han mådde, och de fick till svar: Han står i farstun.

Sedan kan det ju ha varit någon som skojade, men jag tror min mamma tyckte det var en läskig händesle och att hon inte märkte av någon skojig stämning.

• Trollet Ludenben

har vart med nån gång som barn men då var det i typ mellanstadiet. i högstadiet hade jag växt ifrån sånt fjanteri. Tror inte ett dugg på sånt bullshit. Anser att de som tror på sånt bara vill ha lite spänning i tillvaron och tycker det är lite kul att skrämma upp sig själva.

Älskade ungar
Svar på tråden Anden i glaset (el. liknande)