• Skarpa

Anden i glaset (el. liknande)

"Anden i glaset" får här representera alla liknande former av aktiviteter, så som ouijabräde och liknande också.

Jag tycker man ofta hör människor berätta att tidigare sysslade med Anden i glaset, men att man sedan var med om någon form av upplevelse som man upplevde som så otäck/skrämmande/negativ att man slutade med det. Skulle vara intressant att se om det är så vanligt som jag tycker mig ha märkt, och gärna också om ni kan berätta om era sådana upplevelser om ni har dem

* Den specifika orsaken kan vara en sådan otäck händelse som nämns ovan, men den kan också vara att man slutade tro på det eller annan specifik orsak. Huvudsaken är att du kan säga "Jag har slutat ägna mig åt Anden i glaset eftersom..."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anden i glaset (el. liknande)
  • MikuAndSaraLi

Jag slutade ganska tidigt.
    Hade bara kört ett par gånger när jag bjöd hit ett par kompisar (vi var väl en 10-11 år) och vi satte oss i vardagsrummet.
    Dom var oseriösa, busade, fnittrade och puttade på glaset.
    Vi var då ensamma här hemma och jag blev ganska irriterad och sa att "Man ska inte hålla på och leka om man inte menar allvar!"
    "Men snälla du, det finns inget övernaturligt!" sa dom.
    Då satte alla vattenkranarna igång i köket, badrummet och inne på toaletten.
    Skåpluckorna i köket smällde till ett par gånger.
    Vi avslutade snabbt "leken" och jag har aldrig spelat det igen.
    Har alldeles för stor respekt för något så oseriöst och riskabelt.
    Jag har upplevt alltför mycket för att INTE tro på det.

• Egensinnig

Jag är i vanliga fall en rationell och förnuftig männsika men blev så illa skrämd i 17-års åldern att jag svurit att aldrig göra det igen och aldrig visa någon hur man gör. Jag kunde inte sova på flera dygn för jag var så rädd och rabblade Fader vår hela tiden som ngt slags beskydd.
    Efter massa otäcka svar och påståenden for glaset som en projektil rätt i min mage efter att jag ställt en till "anden" provocerande fråga - utan att ngn höll i det. Alla i rummet var starkt chockade och vi krossade snabbt glaset och utrymde lägenheten.
    FÅr fortf efter 20 år ont imagen, gåshud på kroppen och känner starkt obehag när jag tänker på detta.

Matilda, Matilda........
  • Prinsessa82

körde det mkt som yngre, men har efter en händelse i 20års ålder valt att aldrig mer göra det.

vi satt 6st vänner i köket o skulle göra, vi satt säkert i 2 timmar, fick bra svar o anden verkade på bra humör, blåste ut sej själv nån gång, men det gick bra att starta på nytt..

hur som,. när vi va klara o tände alla lampor så är det skrivet i imman, på alla fönster på nedre våningen av huset, från insidan...olika tecken o siffror... o ingen av oss som satt vid bordet gick nån gång ifrån...
    så efter det vågar jag inte....

• Zamorak

Glömde skriva, testat anden i glaset. Tror mest det är pga varmluft, puls mm som gör att det rör sig.
    Leker med quija ibland, den rör sig utan värme eller mina händer på  

• Em00
    Stor mamma skrev 2010-08-10 13:31:37 följande:
    Jag växte upp :)

Fanns det inte en skräck film om just detta oijja board ????
    Jumanji?
  • Mandel
    Em00 skrev 2010-08-11 01:10:12 följande:
    Jumanji?
    Jumanji är ett spel där de måste flytta sina spelpjäser runt en spelplan och på så vis råkar ut för en del händelser.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Zamorak
    Mandel skrev 2010-08-11 12:47:17 följande:
    Jumanji är ett spel där de måste flytta sina spelpjäser runt en spelplan och på så vis råkar ut för en del händelser.
    Film är det jumanji, quija bräda är ordet
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Zamorak skrev 2010-08-12 13:18:25 följande:
    Film är det jumanji, quija bräda är ordet
    Nu är det ett bra tag sedan jag läste Allsburg men inte var väl Jumanji ett ouijabräde utan ett "vanligt" brädspel i stil med Diamanten och liknande spel?

Vet dock inte hur filmen behandlar det eftersom jag inte har sett den.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-12 13:34:00 följande:
    Nu är det ett bra tag sedan jag läste Allsburg men inte var väl Jumanji ett ouijabräde utan ett "vanligt" brädspel i stil med Diamanten och liknande spel?

Även i filmen verkar det vara ett brädspel av den klassiska sorten:

">

We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Zamorak
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-12 13:34:00 följande:

tror filmen kom innan spelet En rolig barn film är det varjefall.
Svar på tråden Anden i glaset (el. liknande)