• Kelly1994

Hemsökta ställen i ÖREBRO?

Jag tycker det är väldigt spännande med andar och vad det innebär! :)
    Jag vill själv inte SE någonting men jag gillar att utmana mig själv lite så jag undrar om det finns några hemsökta ställen i Örebro?

• Svar på tråden Hemsökta ställen i ÖREBRO?
  • Kelly1994
    MaryJ skrev 2010-09-12 19:57:53 följande:
    Det är jättemycket aktivitet i baronbackarna, vet inte varför just där. Men det måste ha vart nått där långt tidigare innan de byggde upp bostadsområdet.. Eller nått!
    Men det är väl en skylt brevid dungen där det står att det är gamla gravar där från medeltiden eller så! Har aldrig läst den ordentligt men slummat över den lite! Men det är väl inte i alla lägenheter :O Har bott i tre lägenheter här i bb, var liten i de två första, men här känner jag aboslut ingenting!
  • MaryJ
    Kelly1994 skrev 2010-09-12 20:01:19 följande:
    Men det är väl en skylt brevid dungen där det står att det är gamla gravar där från medeltiden eller så! Har aldrig läst den ordentligt men slummat över den lite! Men det är väl inte i alla lägenheter :O Har bott i tre lägenheter här i bb, var liten i de två första, men här känner jag aboslut ingenting!
    Nej det är det säkert inte! Men jag tror att det händer mycket även fast folk inte känner det..
  • Lulle08
    MaryJ skrev 2010-09-12 19:57:53 följande:
    Det är jättemycket aktivitet i baronbackarna, vet inte varför just där. Men det måste ha vart nått där långt tidigare innan de byggde upp bostadsområdet.. Eller nått!
    Stora kullen i baronbackarna är ju en gravplats från vikingatiden om jag inte minns helt fel.
    Det kan ju ha någonting med det att göra...
  • Kelly1994
    Lulle08 skrev 2010-10-06 20:42:48 följande:
    Stora kullen i baronbackarna är ju en gravplats från vikingatiden om jag inte minns helt fel.
    Det kan ju ha någonting med det att göra...
    Läskigt med SÅ gamla andar :D Blir helt nervös när jag sitter här hemma nu och insr att det kanske är en ande i lägenheten brevid, shiit haha.
  • Lyktan

baronbackarna är en gammal gravplats samt galgbacke. Så aktivitet finns det där.

Annars det ett gammalt mentalsjukhus i kilsbergen. Kommer inte riktigt ihåg vad stället heter, något med H.. tror jag. vet inte. Var en flyktingförläggning ett tag, men det spökade för mycket.
    Att bara vara i närheten där gör en skrajsen. Prova det.

• Kelly1994
    Lyktan skrev 2010-10-11 23:51:38 följande:
    baronbackarna är en gammal gravplats samt galgbacke. Så aktivitet finns det där.

Annars det ett gammalt mentalsjukhus i kilsbergen. Kommer inte riktigt ihåg vad stället heter, något med H.. tror jag. vet inte. Var en flyktingförläggning ett tag, men det spökade för mycket.
    Okej tack! :D Ska kolla upp det på internet.
  • Lyktan

Strax utanför Örebro, I staden/byn Garphyttan vid kilsbergen, ligger ett gammalt mentalsjukhus där de tyderligen (Enligt en vän) har sysslat med Lobotomi och likande, har bara varit utanför själv, lite för harig ^^

Men det ligger på en höjd och blickar ut över Garphyttan, liknar en gammal stor herrgård med diverse hus på baksidan, finns även uppbrutna dörrar och trapphus på baksidan för den intresserade

hittade det där i ett forum, vet inte vad det är men det kanske man kan säka på.

• Kelly1994

Lyktan skrev 2010-10-12 12:56:43 följande:
    Strax utanför Örebro, I staden/byn Garphyttan vid kilsbergen, ligger ett gammalt mentalsjukhus där de tyderligen (Enligt en vän) har sysslat med Lobotomi och likande, har bara varit utanför själv, lite för harig ^^

Men det ligger på en höjd och blickar ut över Garphyttan, liknar en gammal stor herrgård med diverse hus på baksidan, finns även uppbrutna dörrar och trapphus på baksidan för den intresserade

hittade det där i ett forum, vet inte vad det är men det kanske man kan säka på.
    Ja jag hittade exakt samma text och hittade denna länk : http://alienbilly.zoomin.se/A55037 med bilder från när en var där och fotade.

På en kommentar på den sidan så säger de att det är ansikten i alla fönster här, men jag ser inget...?

Och här att det var en tant i sextioårs åldern i motsvarande fönster.

Ser nån något?

Jag ska åka dit och kolla någon dag!
  • Lyktan

Nä jag ser inget heller. Men det är det där huset jag menade.

Området gör en riktigt skakis, så otäck stämning på något vis även mitt på dagen. Jag skulle aldrig våga åka dit när det är märkt :-S

• MamiMoa
    Lyktan skrev 2010-10-11 23:51:38 följande:

Va? Var baronbackarna gammalt gravplats? Ujj, där har jag bott och min gamla katt blev galen när han bodde hos mig i lägenheten.

Sen tycker jag oxå att det är otäckt att vara i gammalt mentalsjukhus i Mellringe.

Har hört att det spökade där men inget jag själv sett men det ser otäckt ut där och källaren därborta.Usch! Nu är/var det kollektivboende där.

• MammaHela
    MamiMoa skrev 2010-11-01 00:33:46 följande:

Va? Var baronbackarna gammalt gravplats? Ujj, där har jag bott och min gamla katt blev galen när han bodde hos mig i lägenheten.

Sen tycker jag oxå att det är otäckt att vara i gammalt mentalsjukhus i Mellringe.

Har hört att det spökade där men inget jag själv sett men det ser otäckt ut där och källaren därborta.Usch! Nu är/var det kollektivboende där.

i det mentalsjukhuset har jag varit med och rengjort när de stängde det.. Det var verkligen assnuskigt, hemskt stämmning i kroppen hela tiden, det kröp verkligen i kroppen när vi var där, att det stod kvar massa inventarier och vad blodstänk här och var gjorde inte saken bättre.

Dagarna innan var vi och städade i baronbackarna i huset mitt emot kiosken, där var det samma läbbiga känsla..
    *hmm*

Varför sitter jag och läser denna tråd nu... jag som är så mörkrädd.

Mina grannar påstår att det spökar i min lägenhet,det var studentlägenhet innan jag flyttade in, och innan det blev det så hade det bott ett riktigt gammalt par här, tyvärr så dog de, och blev liggande LÄNGE. Så länge att de var tvugna att riva ut hela badrummet och vardagsrummet. Så jag är den enda i mitt område som har ett tipptopp badrum..

Men jag har alltid känt mig trygg här, och mamma som har vissa förmågor säger att det är en trygg känsla här. Har inte mått så bra på länge som jag gör här, allt har en förmåga att alltid lösa sig när det ser mörkt ut, så jag tror de vaktar över mig.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MamiMoa
    MammaHela skrev 2010-11-01 00:41:30 följande:
    i det mentalsjukhuset har jag varit med och rengjort när de stängde det.. Det var verkligen assnuskigt, hemskt stämmning i kroppen hela tiden, det kröp verkligen i kroppen när vi var där, att det stod kvar massa inventarier och vad blodstänk här och var gjorde inte saken bättre.

Dagarna innan var vi och städade i baronbackarna i huset mitt emot kiosken, där var det samma läbbiga känsla..
    *hmm*

Varför sitter jag och läser denna tråd nu... jag som är så mörkrädd.

Mina grannar påstår att det spökar i min lägenhet,det var studentlägenhet innan jag flyttade in, och innan det blev det så hade det bott ett riktigt gammalt par här, tyvärr så dog de, och blev liggande LÄNGE. Så länge att de var tvugna att riva ut hela badrummet och vardagsrummet. Så jag är den enda i mitt område som har ett tipptopp badrum..

Men jag har alltid känt mig trygg här, och mamma som har vissa förmågor säger att det är en trygg känsla här. Har inte mått så bra på länge som jag gör här, allt har en förmåga att alltid lösa sig när det ser mörkt ut, så jag tror de vaktar över mig.
    Usch fy f-n. Jag har varit där men då var/är det kollektivboende och det va otäck å obehaglig känsla. Att stå i "balkong" och röka. Det var "nät" överallt i hela balkongen och det va så kusligt där. Sen ska vi inte tala om källaren där. Jag är glad att jag inte bodde där. Haha.

Usch va obehagligt å få städa där, skulle jag inte vilja göra. Vad var det i huset ni städade? Var det oxå nått? I Baronbackarna allltså.

Men det va ju skönt att du känner dig trygg i din lägenhet. Det måste då vara varma människor som bott där innan. Plus så har du "finaste" badrum av alla. Haha.
  • Gudmorsan90

Vet att min mamma pojkvän bor i Kopparberg, en bit utanför Örebro. Och uppe på hans vind så spökar det, men även i själva lägenheten.

Svar på tråden Hemsökta ställen i ÖREBRO?