Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

RUL i vecka 20?

Runt vecka 18 brukar det vara, mellan vecka 16-20 säger de på min mvc och i de siffror jag hittat på nätet när jag gick i samma tankar. Jag ska på rul nästa vecka, är då i v.19+6 så "sista dagen" liksom. Kommer man för tidigt blir man hemskickad för att det inte går att se organen ordentligt. Ju längre det går desto mer kan man se (större chans att få veta kön tex. Glad) Men, efter v.20 är det svårare att ge ett bra bf-datum eftersom bebisarna växer olika snabbt efter det. Dessutom är abort lagligt (med tillstånd) fram till v.22 så om man upptäcker en svår missbildning för sent kan det bli jobbigt...

• sagofröken

Ser att det lät lite otäckt det jag skrev sist i mitt inlägg... Det verkar VÄLDIGT OVANLIGT att man får se kromosomfel och svåra missbildningar på rul, men OM det skulle vara så illa har man alltså väldigt kort tid på sig att ta beslut om abort. Det är det enda negativa jag kan se med att ha sent rul, exakt bf är ingen jättegrej tycker jag själv iaf. Annars ser jag bara fördelar Glad

• sagofröken

Äh, tänk på fördelarna istället! Tiden går så fort, om ett blink så är du där! Jag valde själv att ha det i 19+6, både av praktiska skäl men jag tycker att det är skönt att vara så långt gången som möjligt då, rent psykiskt alltså - om allt ser bra ut halvvägs så tänker jag ta förgivet att andra halvan också går bra... (Men ja, jag hatar också att vänta! Glad)

Svar på tråden RUL i vecka 20?