Är kaos bättre än skamvrå/straff/time-out (långt)?
zelia skrev 2010-08-11 11:01:28 följande:
Jag har läst både Jesper Juul och Lars H Gustafsson och jag gillar deras sätt att tänka kring barn och uppfostran. Att få det att funka i praktiken känns som en annan femma, när man står där och har händerna fulla av tre vilda barn och försöker avstyra dagens tionde härdsmälta. Vad gör ni i sådana lägen där ni själva är lika nära att explodera som barnen? Det är just dessa ögonblick som är mitt stora problem tror jag.
- Omgående gå ut med barnen på gården, ute brukar båda vara nöjda och kunna umgås relativt konfliktfritt.
- Bryter allt det vi håller på med och gör något totalt annorlunda. Sätter mig med dem och ser på barnprogram, läser en bok eller pusslar eller bygger med lego eller ja....vad som brukar intressera dem där jag är med helt och fullt, inga andra bisysslor som at eller liknande.
Drastiskt bryta det man håller på med helt enkelt - vad det exakt är som fungerar är säkert olika från familj till familj, men för oss fungerar oftast dessa två saker - så att alla, JAG framför allt, får en välbehövlig "time-out" att bryta negativt beteende och lägga upp en ny bättre strategi