Vår llla tjej har ett smultronmärke på läppen. Det syntes inte under första månaden, andra månaden började det komma en mörkare rödfärgning på läppen och sen c:a månad 2-3 tog det jättefart... nu har hon en rätt stor bulle på läppen, om man kan säga så =)
Vi har läst mycket och pratat en del med bvc så jag kan försöka svara på frågor om du har några. Om du inte googlat allt själv redan vill säga =)
Smultronmärken växer gradvis hela första året, med lite olika tillväxthopp. Sen efter första året så försvinner de succesivt och i praktiskt taget alla fall så försvinner spåren efter smultronmärket helt och hållet.
Det är dessutom rätt vanligt med smultronmärken och vanligare hos flickor än hos pojkar...däremot så vet väl många vuxna kanske inte om det eftersom det alltså inte finns speciellt många vuxna med kvarvarande smultronmärken och då ska man ju ha haft en bebis själv eller en närstående bebis med märke för att känna till det.
Något som däremot börjar bli lite smått iriiterande det är att ALLA som ser henne och träffare henne, inkluderat helt främmande personer, alltid ska fråga vad hon gjort på läppen. Men jag börjar bli van att dra den visan nu...
Man kan ta bort smultronmärken med laser, MEN om inte barnet lider väldans av sitt märke så gör sjukvården helst inte något ingrepp på det, för resultatet av laserbehandlingen är jobbigare då det blir köttigt och sårigt efter behandlingen, och barnet måste bli frisk från det istället. För faktum är att barnen oftast inte lider av märkena, det är bara en "skönhetsfläck" (som tyvärr syns mer i vuxnas ögon), och därför bör man inte utsätta bebisarna för laserbehandling "bara för att".
Så, till dej ts. Jag tror du kommer lugna dej snart...för det är ofarligt och inget bebisen lider av, din bebis smultronmärke sitter ju på en sånt ställe att den inte sitter i vägen på eller för något annat organ så att säga. Du kan däremot börja samla kraft för omvärldens alla frågor, för dom kommer säkerligen komma! Bara berätta hur vanligt det är och gör ingen grej av det...
Idag är jag så van att se min tös med sitt smultronmärke och det är en naturlig liten del av henne, och jag som hennes mamma ser det inte längre
Du ska nog se att bara du smälter det och förstår vad det är så är det bara att acceptera och se det som något som gör just din bebis lite extra unik
Himmel vad långt det blev...men ja, det va allt jag hade att säga