• sarah89e

Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?

Hej !
    Min dotter har fått ett storkbett/smultronmärke på näsan , från början var det bara en liten prick men märket blir bara större och större!.. Jag börjar bli riktigt orolig och funderar såklart på hur stort det kommer bli, om det kommer försvinna? Vad kan man göra åt det ? ..

Finns det någon här som också har barn storkbett/smultronmärken i ansiktet ? hur ser dom ut? Har dom bleknat med tiden eller blivit större?

Finns det någon som har opererat/laser/medicinerat för att ta bort det ? och hur fick ni kontakt med klinik elelr liknande? vart ska man vända sig när det gäller sånt här?

Tacksam för svar!
    Mvh orolig mamma

• Svar på tråden Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?
  • Thalis

Så såg det ut.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • sarah89e

jag hoppas verkligen att vi också har sån tur att det bleknar med tiden men just nu känns det lite läskigt iom att det blir större och större =/

thalis , vilken sötnos.. man tänker ju inte ens på att det är där tycker jag =)

pafnuta, har du någon bild på hur din dotters märke såg ut? och hur det ser ut nu =) ?

kram på er alla som svarat, tack!

• evani

storkbett o smultronmärke är inte samma sak.

Linnéa föddes 090127
  • Loris

Våran flicka hade smultronmärke på ryggen, det växte ganska mycket det första året, nu är det nästan helt borta (hon är 2,5år), som jag har förstått det så går det bort under de första levnadsåren för de allra flesta?

• Strommingen

Jag har ett storkbett i pannan, har bleknat lite med åren men är fortfarande synligt om jag inte har smink (är 24 år). Mina föräldrar kallade det för mitt Vinnar-V, hehe.. Jag störs inte alls av det utan har alltid varit mäkta stolt över mitt Vinnar-V.. Skrattande

• majlin84

Hejhej=) Våran son har smultronmärke på örat. Från början va där ingenting, sen blev de lite rodnad, sen växte de bara och blev alldeles illrött!!(På bilden är det när det är som störst och mest rött) Men nu när han är 9 månader så har det börjat minska och är betydligt ljusare. Jättefint nu! Tyvärr kan det hålla på att växa fram till dom är 1 år, men håller tummarna att er lille slipper ha de växandes så länge!
  • majlin84

Glömde skriva att man kan ta bort det med laser. Du kan gå genom bvc och få en remiss. Det fick vi, fast när vi väl fick remissen hade det gått ner o såg fint ut så åkte aldig in. Men hör me bvc så kan dom hjälpa dig!

• k girl

Som någon skrev, storkbett och smultronmärke är inte samma sak. Det TS dotter har ser ut som ett smultronmärke, vilket är en slags blodkärlsansamling, en liten tumörbildning (hemangiom). Storkbett är ytligt belägna blodkärl och ingen blodkärlsansamling. Hemangiom slutar växa när barnet är ca halvåret och upp emot åtta månader och börjar sedan tillbakabildas. På vår son som är 8,5 månader har det stora smultronmärket "splittrats upp" och redan börjat tillbakabildas.

• sarah89e

tack för alla era svar! ..

Idag har vi varit hos läkaren men dom vill inte ge oss remiss till någon hudläkare eller liknande.. dom säger att det kommer växa bort inom ett år. Det gör mig så ledsen,.. det sitter ju så jäkla dumt. vart ska vi vända oss nu ?

• Elisabeth83

vår dotter har ett smultronmärke på huvudet, nära pannan och ett på magen. Det på magen har börjat blekna lite nu.. men det i pannan är oförändrat. Hon är snart 7 mån. Förmodligen kommer hennes smultronbett att täckas av hår, så då blir det nog inte att ta bort det för vår del. Men det kanske försvinner av sig själv också.

hur gammal är din dotter nu TS?

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Streem
    sarah89e skrev 2010-08-18 20:22:48 följande:
    tack för alla era svar! ..

Idag har vi varit hos läkaren men dom vill inte ge oss remiss till någon hudläkare eller liknande.. dom säger att det kommer växa bort inom ett år. Det gör mig så ledsen,.. det sitter ju så jäkla dumt. vart ska vi vända oss nu ?
    En kompis, kompis till mig fick en son med ett smultronmärke mellan överläppen och näsan som växte sig riktigt stort det första halvåret. På alla kort såg det ut som att han hade en jättefläskläpp :(
    MEN det började blekna vid ca 7-8 månader och när han var 1 år var det i stort sätt helt borta. Jag tror att de fick någon salva som skulle tunna ut blodkärlen.
    Du kan ju fråga läkaren om det.
  • thelifesaviour

Min dotter har ett smultronmärke på ryggen, ett storkbett mellan ögonen och ett i nacken. BVC håller koll så att de inte fortsätter växa och så att de kommer att återbildas sen. Om det inte återbildas som det ska, då får man hjälp med det om det sitter på ett så utmärkande ställe som på din dotter. Det är iaf informationen jag fått. Det är ju ingenting farligt och det kommer med största sannolikhet att försvinna. :) 

• sarah89e

Jasså en salva ? Det ska jag fråga om men det lät på dom som om dom inte ville göra ett enda dugg =/ ..

hon är 5 veckor nu och jag tänker att om det växer så här mycket nu känns det som om det kommer täcka hela näsan innan hon är 1 år? 

Jag pratade med en kärlspeciallist i Skåne och hon sa att vi skulle börja med puls laser så fort som möjligt och göra det 3-4 ggr, men då måste man ha remiss och det får vi inte :( 

• 3barnsmorsan

Jag har en flicka på 6 mån som har exakt som din Sarah89e. Hennes har redan börjat blekna och försvinna. Jag har även en son med hörselskada och jag resonerar som så att en liten prick försvinner...... Det kunde faktiskt vara värre! Att ta bort med laser bränner och gör ont, och det försvinner oftast inom 1:a året när man har storkbett i ansiktet. Hatar förresten ordet storkbett! På engelska heter det Angels kiss, och det betyder att speciella barn har blivit kyssta av ängel innan de kom. Sötare än att ha blivit huggen av en stork ;)

• Sommarlöv

Vår son föddes med storkbett på näsan. Såg ut som ett hjärta mitt på näsan, och som de runnit lite blod ut näsan, samt lite på ena näsvingen. En barnläkare sa när han såg vår son: Oj vilken smocka han fått på näsan....Inte så roligt! Storkbettet syns nu bara när vår son är riktigt varm på sommaren, samt när han är riktigt arg.

• fruevab

Min flicka har ett litet smultron märke vid bröstet nära ryggen ungefär hade aldrig hört talas om det blev lite orolig men tydligen inget att oroa sig över...

Svar på tråden Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?