• sarah89e

Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?

Hej !
    Min dotter har fått ett storkbett/smultronmärke på näsan , från början var det bara en liten prick men märket blir bara större och större!.. Jag börjar bli riktigt orolig och funderar såklart på hur stort det kommer bli, om det kommer försvinna? Vad kan man göra åt det ? ..

Finns det någon här som också har barn storkbett/smultronmärken i ansiktet ? hur ser dom ut? Har dom bleknat med tiden eller blivit större?

Finns det någon som har opererat/laser/medicinerat för att ta bort det ? och hur fick ni kontakt med klinik elelr liknande? vart ska man vända sig när det gäller sånt här?

Tacksam för svar!
    Mvh orolig mamma

• Svar på tråden Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?
  • EnLitenYnk
    FruSen skrev 2010-08-11 22:17:10 följande:
    Min dotter har ett smultronmärke på kinden. Det började växa när hon var nån vecka gammal.
    Du har redan fått en massa svar ser jag så jag behöver nog inte upprepa mig.
    Det är lite tråkigt att det hamnat i ansiktet och på näsan var ju extra otur
    Dock vänjer man sig och jag kan verkligen inte se min tös utan. Min sambo lekte lite med photoshop en kväll och photoshopade bort hennes märke! Det var jättekonstigt att sen henne utan!!! Det var inte samma tjej!
    Det växte i raketfart i början och jag trodde det skulle bli hur stort som helst. Men det är bara ca 1 cm i diameter och så har det varit sedan hon var ca 3-4 månader. Dock har det vuxit på höjden eller vad man nu ska säga. Vid 7-8 månader var det jättespänt, såg ut som att det skulle sprängas liksom. Sen gick det ner och nu är det inte alls lika "högt" eller spänt. Nu är det dessutom en massa vita/ljusa spår i det vilket tydligen ska vara ett tecken på tillbakagång. Hoppas såklart det ska försvinna innan hon börjar skolan. Visst kommer det säkert komam frågor från barnen på förskolan men det är ganska harmlöst.
    ute på stan har jag inte fått så mycket reaktioner, vissa frågar om det är ett födelsemärke eller smultronmärke, andra frågar vad det är. Många som frågar har också haft ett själva eller har barn/barnbarn/kusiner som har/hade ett. Och för alla som jag träffat som själv haft smultronmärke har det försvunnit helt av sig själv innan 5-7 års ålder och inte lämnat ett enda spår.

Vet ni vad jag förresten såg. I serien Jon&Kate+8 hade tydligen en av tvillingflickorna ett smultronmärke uppe vid näsryggen eller vad det nu heter. Det var i nått avsnitt man fick se hemma-filmer från tiden tvillingflickorna var små och då hade ena tjejen ett smultronmärke. det syns ju inte alls senare i serien.

Tyckte dessutom hon hade en ganska söt "förklaring" för barnen om vad märket var. Hon sa det var en "änglapuss". Alltså, barnen hade fått en puss av en ängel innan hon föddes och smultronmärket var läppstiftet från ängeln som satt kvar
    Min dotters växte också väldigt på höjden.. var så rädd att hon skulle törna i nånting så de sprack, men nu äntligen ha de sjunkit ihop och är också lite vita strimmor i pluppen liksom.. Och plattare har de blivit. 

Tycker din dotter är super söt =)

Någon som  vet varför smultronmärken uppstår? 
  • FruSen
    EnLitenYnk skrev 2010-08-11 22:56:27 följande:
    Min dotters växte också väldigt på höjden.. var så rädd att hon skulle törna i nånting så de sprack, men nu äntligen ha de sjunkit ihop och är också lite vita strimmor i pluppen liksom.. Och plattare har de blivit. 

Någon som  vet varför smultronmärken uppstår? 
    Som jag förstod det på läkaren är det blodkärl som liksom trasslat ihop sig ? Men man vet väl inte säkert varför eller hur de uppstår?
  • FruSen

Tack förresten

EnLitenYnk skrev 2010-08-11 22:56:27 följande:
  • tessilus

hihihi ser ju ursöt ut med den där på näsan

• Laviosa

Jag har ett smultronmärke på vänster handled. Ingenting som jag tänker på idag men när jag var liten så minns jag att jag fick frågan ifall jag ville ta bort det, vilket jag tackade nej till. Så möjligheten finns och OM den nu inte skulle gå tillbaka av sig själv (vilket det oftast gör, nästan hos alla) så kommer de med all säkerhet att erbjuda er att ta bort den eftersom den sitter på näsan :)

• pafnuta

vår tjej hade ett 'vanligt storkvett' i pannan. Den var jätteröd mkt länge. Nu när hon är 4.5 år är det mkt blekt men syns när hon är arg, etc.

Sedan hade hon också en röd prick på näsan (liknar den som TS's dotter har) men lite mindre. Den har också bleknat och syns knappt. Vi tänker inte på den ens. Men synar man noga så syns den.

• Sundquist

Vår lilla tös har ett smultronmärke bak på ryggen. Är nog väldigt olika hur man behandlar/infomerar om sådana märken på exvis bvc. När lillan var nyfödd syntes märket knappt mer än som en liten röd prick. Distriktsköterskan gav oss ingen mer information än - "den där kan växa lite" sedan inget mer.  Dåligt att de inte kan informera föräldrarna  bättre tycker jag!  De borde ju även informerat trådstartaren bättre redan från början. Man ska inte behöva vara orolig i onödan och behöva leta information på nätet. - Tycker jag.

• k girl
    Sundquist skrev 2010-08-12 06:32:47 följande:
    Vår lilla tös har ett smultronmärke bak på ryggen. Är nog väldigt olika hur man behandlar/infomerar om sådana märken på exvis bvc. När lillan var nyfödd syntes märket knappt mer än som en liten röd prick. Distriktsköterskan gav oss ingen mer information än - "den där kan växa lite" sedan inget mer.  Dåligt att de inte kan informera föräldrarna  bättre tycker jag!  De borde ju även informerat trådstartaren bättre redan från början. Man ska inte behöva vara orolig i onödan och behöva leta information på nätet. - Tycker jag.
    Vår första BVC-sköterska - som tyvärr har hunnit gå i pension - förekom våra frågor! Vi hade två frågor: Vad är det och varför växer det? Hon hann säga: "Det är en kärlmissbildning som kallas smultronmärke, det är inget farligt och går bort med tiden och det växer med pojken så när han blir större så blir det större" innan vi ens hann fråga. Ibland är det bra med gamla rävar!
  • Mammatilltvåprinsar

Min son har ganska mycket storkbett, men det är nog inte det din dotter har för det föddes han med och det har bara bleknat och minskat sen födseln. Vi tycket ju han är världens sötaste och med tanke på vad vissa barn får stå ut med känns ett litet storkbett som en ren lyx:) men jag var ändå orolig för mobbning och så, ifall det skulle vara kvar. Har däremot märkt att på min äldsta sons förskola ser barnen inte märkena. Däremot mina elever, 10 år, frågade vad det var. Så om det inte försvinner kanske din dotter själv ber om att få ta bort det men det dröjer förhoppningsvis och kanske försvinner det av sig själv.

• Thalis

Min son hade storkbett på pannan men den har bleknat och syns bara när han är varm eller arg.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?