FruSen skrev 2010-08-11 22:17:10 följande:
Min dotter har ett smultronmärke på kinden. Det började växa när hon var nån vecka gammal.
Du har redan fått en massa svar ser jag så jag behöver nog inte upprepa mig.
Det är lite tråkigt att det hamnat i ansiktet och på näsan var ju extra otur
Dock vänjer man sig och jag kan verkligen inte se min tös utan. Min sambo lekte lite med photoshop en kväll och photoshopade bort hennes märke! Det var jättekonstigt att sen henne utan!!! Det var inte samma tjej!
Det växte i raketfart i början och jag trodde det skulle bli hur stort som helst. Men det är bara ca 1 cm i diameter och så har det varit sedan hon var ca 3-4 månader. Dock har det vuxit på höjden eller vad man nu ska säga. Vid 7-8 månader var det jättespänt, såg ut som att det skulle sprängas liksom. Sen gick det ner och nu är det inte alls lika "högt" eller spänt. Nu är det dessutom en massa vita/ljusa spår i det vilket tydligen ska vara ett tecken på tillbakagång. Hoppas såklart det ska försvinna innan hon börjar skolan. Visst kommer det säkert komam frågor från barnen på förskolan men det är ganska harmlöst.
ute på stan har jag inte fått så mycket reaktioner, vissa frågar om det är ett födelsemärke eller smultronmärke, andra frågar vad det är. Många som frågar har också haft ett själva eller har barn/barnbarn/kusiner som har/hade ett. Och för alla som jag träffat som själv haft smultronmärke har det försvunnit helt av sig själv innan 5-7 års ålder och inte lämnat ett enda spår.
Vet ni vad jag förresten såg. I serien Jon&Kate+8 hade tydligen en av tvillingflickorna ett smultronmärke uppe vid näsryggen eller vad det nu heter. Det var i nått avsnitt man fick se hemma-filmer från tiden tvillingflickorna var små och då hade ena tjejen ett smultronmärke. det syns ju inte alls senare i serien.
Tyckte dessutom hon hade en ganska söt "förklaring" för barnen om vad märket var. Hon sa det var en "änglapuss". Alltså, barnen hade fått en puss av en ängel innan hon föddes och smultronmärket var läppstiftet från ängeln som satt kvar

Min dotters växte också väldigt på höjden.. var så rädd att hon skulle törna i nånting så de sprack, men nu äntligen ha de sjunkit ihop och är också lite vita strimmor i pluppen liksom.. Och plattare har de blivit.
Tycker din dotter är super söt =)
Någon som vet varför smultronmärken uppstår?