• k girl

Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?

min son har ett på magen som växte massor när han var ny. Men det har redan börjat gå tillbaka. Min systerson har ett på örat som är stort som ett halvt körsbär. Till syrran har de sagt att man inte gör något innan de är kite äldre, eftersom de brukar tillbakabildas. Hans är inte rött längre, utan mer hudfärgat.

• k girl
    Sundquist skrev 2010-08-12 06:32:47 följande:
    Vår lilla tös har ett smultronmärke bak på ryggen. Är nog väldigt olika hur man behandlar/infomerar om sådana märken på exvis bvc. När lillan var nyfödd syntes märket knappt mer än som en liten röd prick. Distriktsköterskan gav oss ingen mer information än - "den där kan växa lite" sedan inget mer.  Dåligt att de inte kan informera föräldrarna  bättre tycker jag!  De borde ju även informerat trådstartaren bättre redan från början. Man ska inte behöva vara orolig i onödan och behöva leta information på nätet. - Tycker jag.
    Vår första BVC-sköterska - som tyvärr har hunnit gå i pension - förekom våra frågor! Vi hade två frågor: Vad är det och varför växer det? Hon hann säga: "Det är en kärlmissbildning som kallas smultronmärke, det är inget farligt och går bort med tiden och det växer med pojken så när han blir större så blir det större" innan vi ens hann fråga. Ibland är det bra med gamla rävar!
  • k girl

Som någon skrev, storkbett och smultronmärke är inte samma sak. Det TS dotter har ser ut som ett smultronmärke, vilket är en slags blodkärlsansamling, en liten tumörbildning (hemangiom). Storkbett är ytligt belägna blodkärl och ingen blodkärlsansamling. Hemangiom slutar växa när barnet är ca halvåret och upp emot åtta månader och börjar sedan tillbakabildas. På vår son som är 8,5 månader har det stora smultronmärket "splittrats upp" och redan börjat tillbakabildas.

Svar på tråden Storkbett/smultronmärke i ansiktet ?