Sås utan lök, tips?
SKulle behöva recept på såser utan lök, vitlök, tomatpuré, så buljong går bort... fonder....
Någon som har?
SKulle behöva recept på såser utan lök, vitlök, tomatpuré, så buljong går bort... fonder....
Någon som har?
Hollandaise? Bearnaise *Hemmagjord*? Brunsås *hemmagjord*?
ja men hur blir dom goda utan buljong eller fond?
varför går buljong bort??
Det är ju varken lök eller något av det andra i den??
Jag brukar göra på "skyn" som blir av det jag steker och förstärka med lite soja.. alltså steker jag kött så sköljer jag inte ur stekpannan utan jag häller på ganska mycket vatten och låter det koka upp så att alla smakerna från köttet finns med, häller på mjölk eller grädde och en klick smör och låter det koka i hop.
Förstärker smakerna med lite kryddor. och sen maizena redning och så är det klart.
Det finns en saltfri örtbuljong att köpa i hälsokostbutiker som jag brukar klicka i en dutt av så får den lite rikare smak.
Är det säsong för det eller finns hemma så kan jag hacka ner lite basilika i såsen om det passar med maten.
Men hollandaise och bearnaise har du för guds skull ingen buljong i.. huvva......
Det gör man ju på äggulor och olja och kryddor...eller om man är lat och vill ha i sig massa glutamater på pulver.
En brunsås utan buljong gör du som jag beskrev ovan.
Du behöver inte ha i buljong eller fond, soya sätter bra sälta... Krydda med vin? Har gjort sås flera gånger utan buljong eller fond, oftast behöver man bara salta lite extra. I alla fall tycker jag så... att använda riktigt smör och grädde är ju också att föredra, även om det kanske inte är det nyttigaste.
Vanlig vit sås så har du inget alls av det heller...
nä men i vissa buljongtärningar & vissa fonder så finns det lök, eller vitlök i. Tyvärr.
Tack för tipsen! Som i morgon när jag ska göra köttfärslimpa så vill man ju ha en god sås till =)
gör en sås av stekspadet, i med grädde, red av smaka av med krydda...
I en bea-sås enligt recept ingår scharlottenlök. Kanske blir gott utan, vi har inte testat det dock.
jag brukar ha i grädde, soya, peppar, salt, någon god mjukost (tex kantarellost, eller varför inte riktiga kantareller?) och lite gele när jag gör sås till tex köttfärslimpa. tycker det blir mumma :)
Får man fråga varför det inte får vara minsta lilla spår av lök/vitlök? Är det någon som är så väldigt allerigsk eller? Måste vara jobbigt!
ska man göra egen bearnaisesås så är det lök i reduktionen, men den silas bort när man ska blanda det med äggulorna.
såg nu att någon redan skrivit ner det... i hollandaise är det ingen lök i reduktionen i alla fall :)