• KataStråf

Till dig som är medlem hos hyresgästföreningen...

Jag har bott här i nästan fyra år och för någon vecka sedan blev jag "uppraggad" av en värvare i trappen och trots min motvilja till medlemskap i början gav jag mig så småningom. Är inte så glad för att bli "påhoppad" utanför min egna dörr av en igel som inte ger sig riktigt.

Jag har aldrig känt behov av de.Hyresvärden samarbetar redan med de när det gäller hyresförhandlingar och bla bla bla. Jag har läst på deras hemsida. Visst de hjälper till att ta tvister osv och det är väl bra. Men om det inte finns några tvister är det väl inget behov av medlemsskap?

Är du medlem? Har du varit det länge? Har du varit i behov av hjälp någon gång? Hur har det gått?

• Svar på tråden Till dig som är medlem hos hyresgästföreningen...
  • Lena

De såg till att hyreshöjningen blev obefintlig ett år. Jag har nytta av det altså tycker jag jag ska hjälpa till att betala förhandlarnas lön.

• Kenneth b

Jag tycker det är för dyrt. Vad kostar det nu? 70 kr/månad?
    Det är över 500 000 hushåll som är med, det betyder att dom drar in nästan en 1/2 miljard per år om 70 kr/månad.

• Lena
    Kenneth b skrev 2010-08-12 11:13:02 följande:
    Jag tycker det är för dyrt. Vad kostar det nu? 70 kr/månad?
    Det är över 500 000 hushåll som är med, det betyder att dom drar in nästan en 1/2 miljard per år om 70 kr/månad.
    En anställd under ett år kostar ca 1 miljon så det blir 500 anställda. Inte så farligt tycker jag.
  • Catti41

Jag flyttade hemifrån när jag var 16, över 20 år sedan, varit med i Hyresgästföreningen sedan dess. Har haft tre tvister under den tiden, alla lösta till min fördel.
    Jag har iofs flyttat typ 15 ggr, har man tänkt bo på samma ställe i hela sitt liv och är nöjd med sin hyresvärd finns det väl ingen större anledning.

Annars har jag väl mest tjänat på att använda deras rabatter. 10% på en flyttfirma tex vid senaste flytten.

• anja1661

nix! vi är inte med och tänker heller inte gå med...känns som att kasta pengarna i sjön. hyran höjs ju vare sig jag e med eller inte...

• Krupskaja

Om många är med i Hyresgästföreningen så blir den starkare, och får därför mer att säga till om i till exempel hyresförhandlingar och vid tvister. Man betalar alltså inte bara förhandlarens lön när man är medlem, utan bidrar med sitt medlemsskap till att hyrorna sänks.
    På det sättet fungerar det likadant som en fackförening.

Dessutom har hyresgästföreningen ofta olika aktiviteter/lokaler i huset/kvarteret där man bor.  Hos mig ordnar de Ullaredsresor, jul- påsk- och kräftmiddag, har gym, bastu osv.

• Krupskaja
    anja1661 skrev 2010-08-12 15:16:10 följande:
    nix! vi är inte med och tänker heller inte gå med...känns som att kasta pengarna i sjön. hyran höjs ju vare sig jag e med eller inte...
    Men om alla tänker som du och låter bli att gå med så kan hyran höjas hur mycket som helst, och om istället alla är med så höjs hyran minimalt eller inte alls.
  • Miss Cee

Ja vi har varit i behov av hjälp ett flertal gånger. Senast var i vintras när det var 15 grader kallt och värden la en lapp i brevlådan att de nästa dag skulle stänga av all värme och vatten under ett dygn för underhållsarbeten...

Vi ringde hgf representant för att han skulle hinna göra något, eftersom det här var något som gällde hela området och var akut. Hans reaktion var ordagrant
    "Men vad menar ni att JAG ska göra?"

Han vägrade att göra ett skit. Så brukar det vara och har varit varje gång som vi tagit kontakt med hgf. De vill ha pengar men aldrig göra något.

• riboflavin

Japp, jag är medlem och har fått hjälp 3 gånger.

Första gången var jag på god väg att bli utslängt av min privata hyresvärd eftersom de ville hyra ut till turister över sommaren, hade ett tillsvidarekontrakt så HGF hjälpte mig att få hyresvärden att fatta att ett kontrakt är ett kontrakt, oavsett vad de VILL göra med lägenheten.

De förhandlade till mig en ersättningslägenhet under en helrenovering efter en vattenläcka hos grannen ovanför, hyresvärden ansåg att jag kunde bo kvar under renoveringen, det var ju en tvåa, sen så de till att jag fick stanna kvar i ersättningslägenheten istället då jag ville slipa flytta alla mina grejer igen.

Vi fick med hjälp av HGF tillbaka nästan 3000 kr när våran hyresvärd hade haft varmvattenberedaren avstängd i 16 dagar, hyresvärden ansåg att vi inte hade rätt tillersättning "man duschar ju ändå inte varmt mitt i sommaren" men fick se sig besegrad och betala tillbaka 40% av hyran, man förhandlade i det läget även för de 2 personer i huset som inte var medlemmar och även de fick pengar tillbaka.

Jag utnyttjar dessutom friskt de rabatter och erbjudanden som HGF har, när vi målade om sist sparade vi nog in ett års medlemskap på bara färgen...

Svar på tråden Till dig som är medlem hos hyresgästföreningen...