• flake

Ganska trött på bonusbarn i sängen!

Jag lever med min sambo och hans 2 barn som är 6 och 12 år, dom är hos oss varannan vecka.

Vi väntar ett gemensamt barn i november så jag är just nu gravid i V 25 och känner mig som många andra gravida väldigt trött!
    Minstingen på 6 år brukar komma och lägga sig i vår säng på nätterna vilket jag tycker är rätt jobbigt eftersom jag inte kan sova alls då eller sover väldigt dåligt åtminstone…hon är ganska stor för sina 6 år och bökar runt i sängen mkt!

Det blir varmt trångt och jag får ca 10 cm att sova på !

Jag accepterade detta till en början och tänkte att det är väl inte min grej att ta upp detta då det inte mitt barn och jag känner att det inte är min ”plats” att göra nåt åt saken. Min sambo tycker att barnen skall sova i sina egna sängar men ”orkar” inte gå tillbaka med henne i sin egen säng. Jag känner mig som elaka styvmamman då om jag skulle göra det.

Men nu för ett tag sen så tog jag ett snack med min sambo och sa att jag tycker detta är jobbigt och om det är Ok att jag går tillbaka med henne i sin säng dom nätterna hon kommer in. Min sambo hade inga problem med detta utan tyckte att det var helt OK…

Sagt och gjort …så har jag gått in med henne i sin egen säng när hon har kommit och det har verkligen inte vart några problem,,,,stoppar om henne igen så är allt frid och fröjd.

Nu är det ännu viktigare för mig att detta ska funka då jag är gravid å extra trött verkligen behöver min space i sängen för jag kan inte ligga hursom helst längre. Inatt kom hon 2 timmar innan min klocka ringer och la sig i våran säng,min sambo gick på toa och då tänkte jag att ok han går väl tillbaka med henne då…Men Neeeej då inte alls  ! va fan jag trodde vi va överens! !! ! !

Kan tillägga att min sambo är ledig med barnen för dom har sommarlov medans jag  jobbar och måste kliva upp 05:00 för att hinna med tåget till jobbet kommer hem vid 19:00 långa dagar + Gravid = jag behöver min sömn!!!Är det fel av mig att bli irriterad ? är det fel att jobba för att alla ska sova i sin egen säng då faktiskt alla sover bättre så. Är jag hjärtlös som inte låter henne sova med oss?

Och,,,,självklart så skulle hon få sova där om det var så att hon är sjuk haft mardröm eller nåt annat speciellt.

Hoppas att få höra era åsikter och kanske ett och annat tips!

• Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!
  • chrissandra
    jådåsåatt skrev 2010-08-14 09:07:39 följande:
    Fast kan man inte få sina barn självständiga och trygga utan att slänga ut dem ur sängen så bör man nog jobba klite på hur man uppfostrar dem.

Jag vill inte att min 4äring ska kunna bo själv, det är väl 'nd¨ett ganska orimmligt krav att ställa på ett barn?
    Sova själv har hon dock inga problem med fast hon sover i min säng för det mesta.

Men jag fattar ändå inte vad som är problemet med att samsova under perioder när barnet är lite orolig. Att ett barn är tryggt innebär inte att det kan bo själv, hemska tanke, utan snarare att de vet att de alltid kan komma till någon vuxen i sin närhet när det behövs.
    Det är ingen som pratat om att "slänga ut" någon från sängen men endel vill inte sova med sina barn av olika anledningar och det har ingenting med förskjutande av barnen att göra.

Ingen har heller pratat om att en fyraåring ska bo själv men du grundlägger en hel del under barnens uppväxt och trygghet och självständighet är viktigt att få med sig i vuxenlivet.

Om du vill sova med din fyraåring då gör du det men om någon annan inte vill så är det ett helt normalt val.

Ingenstans framgår det att sexåringen i TS fall är orolig men det kan lätt bli en vana att komma till föräldrasängen.
  • Kinya
    Breathless skrev 2010-08-14 09:44:32 följande:
    Nu var det inte föräldraskap som frågan om psykologi gällde, vilket de alra flesta hade fattat om de inte förhastat dragit slutsatser då de läste inlägget. Psykologin gällde hur en sexåring kan uppfatta det faktum att hon blir förpassad ut ur sängen hon fått sova i under sex år då bonusmamman blivit gravid och använder det som svepskäl att kicka ut henne.
    Vad är det som säger att hon använder det som svepskäl? Du kan inte tänka dig att det faktiskt är så att TS har svårt att sova i samma säng som ett barn som rör sig hela tiden och som gör att hon inte kan ligga så som är bekvämt för henne. Det är tillräckligt svårt att sova bekvämt som gravid utan ett barn som sprattlar och som ligger så nära att man inte kan vända sig när man behöver det.

Varför antar alla bara att folk inte tycker om sina bonusbarn? Varför tror inte på TS när TS skriver att det är för att hon har svårt att sova? Dömer du alla efter dig själv och din omgivning så tycker jag synd om dig som har sån omgivning måste jag säga.

Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde stå fast vid vad han och TS kom överens om? Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde hjälpa TS så att hon får sova och samtidigt se till så att flickan får sova tryggt? Eller tycker ni att eftersom han är man så ska han inte behöva bemöda sig med såna saker som att bry sig om de han älskar? Jag blir riktigt sur när folk skriver så som du gör Breathless! Varför ska allt vara svart eller vitt? Varför anta att folk ljuger och intrigerar för att slippa sina bonusbarn?
  • Fröken Småland

Är det verkligen ingen mer än jag som reagerar på hur biopappans familjer är separerade? Han har en familj med sina barn och en med sin nya partner. Det är ju där det stora problemet ligger!

• chrissandra
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 10:10:16 följande:
    Är det verkligen ingen mer än jag som reagerar på hur biopappans familjer är separerade? Han har en familj med sina barn och en med sin nya partner. Det är ju där det stora problemet ligger!
    Varfrån har du fått det?

Han kanske inte störs av att ha ett barn i sängen och tar det inte så allvarligt, kunde ha varit likadant om TS hade varit biomamma.
  • Kinya
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 10:10:16 följande:
    Var får ni alla dessa låga tankar om folk ifrån? Är det så de ni känner är och beter sig eller?
  • chrissandra
    Nu var det inte föräldraskap som frågan om psykologi gällde, vilket de alra flesta hade fattat om de inte förhastat dragit slutsatser då de läste inlägget. Psykologin gällde hur en sexåring kan uppfatta det faktum att hon blir förpassad ut ur sängen hon fått sova i under sex år då bonusmamman blivit gravid och använder det som svepskäl att kicka ut henne.
    Den enda som blir förpassad ur sängen här är TS, det är hennes säng som det gäller här.
    Det är dessutum TS som bokstavligt talat blir kickad.

Sexåringen har mest troligt en egen säng.
  • Fröken Småland
    chrissandra skrev 2010-08-14 10:18:41 följande:
    Varfrån har du fått det?

Han kanske inte störs av att ha ett barn i sängen och tar det inte så allvarligt, kunde ha varit likadant om TS hade varit biomamma.
    Kinya skrev 2010-08-14 10:21:18 följande:
    Var får ni alla dessa låga tankar om folk ifrån? Är det så de ni känner är och beter sig eller?
    Men problemet är ju att TS inte klivit in som förälder för sin partners barn! Hur kan man då vara en familj?

Citat från TS:

"Jag accepterade detta till en början och tänkte att det är väl inte min grej att ta upp detta då det inte mitt barn och jag känner att det inte är min ”plats” att göra nåt åt saken. Min sambo tycker att barnen skall sova i sina egna sängar men ”orkar” inte gå tillbaka med henne i sin egen säng."
  • chrissandra
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 10:26:35 följande:
    Kinya skrev 2010-08-14 10:21:18 följande:
    Men problemet är ju att TS inte klivit in som förälder för sin partners barn! Hur kan man då vara en familj?

Citat från TS:

"Jag accepterade detta till en början och tänkte att det är väl inte min grej att ta upp detta då det inte mitt barn och jag känner att det inte är min ”plats” att göra nåt åt saken. Min sambo tycker att barnen skall sova i sina egna sängar men ”orkar” inte gå tillbaka med henne i sin egen säng."
    Ibland är det bättre att låta bonusbarnet ha sina bioföräldrar och istället vara en vuxen i biobarnets liv.
    Att vara tillsammans med någon som har barn sedan tidigare gör en automatiskt inte till förälder.
  • TessaS
    Ah, du förutsätter att jag bara läst det inlägget, men jag har läst allt. Har förstått, men håller inte med, även om du verkar kämpa med insikten att det finns andra vinklar än din.

Ja, hur tror du att en sexåring reagerar på att sova i egen säng? DU tolkar det som "svepskäl", "kicka ur sängen", "förpassa"... Om inte en vuxen trycker ner i halsen på barnet att det blir förpassat, avvisat och oälskat, så finns det en massa bra sätt att förklara för en sexåring att det är dags för egna sängen. Min 3,5-åring förstår och jag är rätt säker på att han inte är exeptionellt intelligent utan mest som 3,5-åringar är. De är barn, inte hjärndöda...
  • Fröken Småland
    chrissandra skrev 2010-08-14 10:31:08 följande:
    Ibland är det bättre att låta bonusbarnet ha sina bioföräldrar och istället vara en vuxen i biobarnets liv.Att vara tillsammans med någon som har barn sedan tidigare gör en automatiskt inte till förälder.

Jo, jag tycker det när man som i det här fallet inte bara "är tillsammans" utan faktiskt bor tillsammans och skall få ett gemensamt barn. Men alla är vi olika. Synd om barnen bara.
Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!