• flake

Ganska trött på bonusbarn i sängen!

Jag lever med min sambo och hans 2 barn som är 6 och 12 år, dom är hos oss varannan vecka.

Vi väntar ett gemensamt barn i november så jag är just nu gravid i V 25 och känner mig som många andra gravida väldigt trött!
    Minstingen på 6 år brukar komma och lägga sig i vår säng på nätterna vilket jag tycker är rätt jobbigt eftersom jag inte kan sova alls då eller sover väldigt dåligt åtminstone…hon är ganska stor för sina 6 år och bökar runt i sängen mkt!

Det blir varmt trångt och jag får ca 10 cm att sova på !

Jag accepterade detta till en början och tänkte att det är väl inte min grej att ta upp detta då det inte mitt barn och jag känner att det inte är min ”plats” att göra nåt åt saken. Min sambo tycker att barnen skall sova i sina egna sängar men ”orkar” inte gå tillbaka med henne i sin egen säng. Jag känner mig som elaka styvmamman då om jag skulle göra det.

Men nu för ett tag sen så tog jag ett snack med min sambo och sa att jag tycker detta är jobbigt och om det är Ok att jag går tillbaka med henne i sin säng dom nätterna hon kommer in. Min sambo hade inga problem med detta utan tyckte att det var helt OK…

Sagt och gjort …så har jag gått in med henne i sin egen säng när hon har kommit och det har verkligen inte vart några problem,,,,stoppar om henne igen så är allt frid och fröjd.

Nu är det ännu viktigare för mig att detta ska funka då jag är gravid å extra trött verkligen behöver min space i sängen för jag kan inte ligga hursom helst längre. Inatt kom hon 2 timmar innan min klocka ringer och la sig i våran säng,min sambo gick på toa och då tänkte jag att ok han går väl tillbaka med henne då…Men Neeeej då inte alls  ! va fan jag trodde vi va överens! !! ! !

Kan tillägga att min sambo är ledig med barnen för dom har sommarlov medans jag  jobbar och måste kliva upp 05:00 för att hinna med tåget till jobbet kommer hem vid 19:00 långa dagar + Gravid = jag behöver min sömn!!!Är det fel av mig att bli irriterad ? är det fel att jobba för att alla ska sova i sin egen säng då faktiskt alla sover bättre så. Är jag hjärtlös som inte låter henne sova med oss?

Och,,,,självklart så skulle hon få sova där om det var så att hon är sjuk haft mardröm eller nåt annat speciellt.

Hoppas att få höra era åsikter och kanske ett och annat tips!

• Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!
  • Ess
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 10:46:06 följande:
    Jo, jag tycker det när man som i det här fallet inte bara "är tillsammans" utan faktiskt bor tillsammans och skall få ett gemensamt barn. Men alla är vi olika. Synd om barnen bara.
    Jag har aldrig sett mig som mamma till hans barn varken före eller efter de gemensamma barnen kom. Varför skulle jag, är deras mamma så dålig att hon inte klarar av sin roll?
    Hon är deras mamma vare sig dom är här eller där. Dessutom är hans barn uppfostrade på ett sätt som jag inte gillar, ska jag gå in och ändra om då och börja uppfostra på ett annat sätt?
  • Fröken Småland
    Ess skrev 2010-08-14 11:38:29 följande:
    Jag har aldrig sett mig som mamma till hans barn varken före eller efter de gemensamma barnen kom. Varför skulle jag, är deras mamma så dålig att hon inte klarar av sin roll?
    Hon är deras mamma vare sig dom är här eller där. Dessutom är hans barn uppfostrade på ett sätt som jag inte gillar, ska jag gå in och ändra om då och börja uppfostra på ett annat sätt?
    Lite motsägelsfullt inlägg; först menar du att om man själv går in som aktiv förälder så underkänner man den andra bioförälderns insats. Och sen menar du att de inte är rätt uppfostrade; vems fel är det då? Biopappans? Och om så är; hur har du/ni då tänkt uppfostra de gemensamma barnen, skall du bestämma diktatoriskt där?
  • chrissandra
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 11:53:39 följande:
    Lite motsägelsfullt inlägg; först menar du att om man själv går in som aktiv förälder så underkänner man den andra bioförälderns insats. Och sen menar du att de inte är rätt uppfostrade; vems fel är det då? Biopappans? Och om så är; hur har du/ni då tänkt uppfostra de gemensamma barnen, skall du bestämma diktatoriskt där?
    Blev lite mycket OT där kanske?
  • Fröken Småland
    chrissandra skrev 2010-08-14 14:02:08 följande:
    Blev lite mycket OT där kanske?

Haha, tröt argumenten? Ha en bra dag! *dansar vidare*
  • Breathless
    Kinya skrev 2010-08-14 09:56:11 följande:
    Vad är det som säger att hon använder det som svepskäl? Du kan inte tänka dig att det faktiskt är så att TS har svårt att sova i samma säng som ett barn som rör sig hela tiden och som gör att hon inte kan ligga så som är bekvämt för henne. Det är tillräckligt svårt att sova bekvämt som gravid utan ett barn som sprattlar och som ligger så nära att man inte kan vända sig när man behöver det.

Varför antar alla bara att folk inte tycker om sina bonusbarn? Varför tror inte på TS när TS skriver att det är för att hon har svårt att sova? Dömer du alla efter dig själv och din omgivning så tycker jag synd om dig som har sån omgivning måste jag säga.

Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde stå fast vid vad han och TS kom överens om? Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde hjälpa TS så att hon får sova och samtidigt se till så att flickan får sova tryggt? Eller tycker ni att eftersom han är man så ska han inte behöva bemöda sig med såna saker som att bry sig om de han älskar? Jag blir riktigt sur när folk skriver så som du gör Breathless! Varför ska allt vara svart eller vitt? Varför anta att folk ljuger och intrigerar för att slippa sina bonusbarn?
    För det första så vet du inget om mig eller min omgivning, om jag samsover eller inte, om jag har bonusbarn eller om jag är ett bonusbarn själv, så du vet med andra ord inte vad jag baserar mina antaganden på.

För det andra uttalar jag mig om TS situation och hennes relation till sitt bonusbarn eftersom det dels i rubriken inte står något om hennes partner eller att det är han som i hennes ögon gör något fel. Den andra delen i det hela är att hon inte framstår (i mina ögon) som särskilt upprörd över sin sambos likgiltighet i frågan, skulden till hennes dåliga sömn läggs på barnet. Annars skulle hon knappt nämna barnet och det skulle stå om sambon i rubriken.

Att hon använder graviditeten som svepskäl står ju klart då hon beskriver att hon aldrig varit bekväm med att barnet delar säng med dem, men nu när hon är gravid har hon tagit tag i saken.

Så, har du fått svar på alla dina frågor?

Nej, kom på en sista, varför tror jag att människor ljuger och intrigerar för att slippa sina bonusbarn? Ta och läs några trådar på FL så förstår du snabbt varför jag antar att majoriteten av bonusföräldrarna i vårat samhälle inte är så förtjusta i sina bonusbarn, lägg sedan till det faktum att jag regelbundet möter dessa individer och liknande konfliksituationer dagligen i mitt arbete, JAG VET.
  • Breathless
    TessaS skrev 2010-08-14 10:39:30 följande:
    Ah, du förutsätter att jag bara läst det inlägget, men jag har läst allt. Har förstått, men håller inte med, även om du verkar kämpa med insikten att det finns andra vinklar än din.

Ja, hur tror du att en sexåring reagerar på att sova i egen säng? DU tolkar det som "svepskäl", "kicka ur sängen", "förpassa"... Om inte en vuxen trycker ner i halsen på barnet att det blir förpassat, avvisat och oälskat, så finns det en massa bra sätt att förklara för en sexåring att det är dags för egna sängen. Min 3,5-åring förstår och jag är rätt säker på att han inte är exeptionellt intelligent utan mest som 3,5-åringar är. De är barn, inte hjärndöda...
    Visst, men jag utgår ifrån att du inte nämner något om n graviditet då du väljer att flytta in dem i sina rum och avsluta perioden av samsovning?
  • Emeli
    Kinya skrev 2010-08-14 09:56:11 följande:
    Vad är det som säger att hon använder det som svepskäl? Du kan inte tänka dig att det faktiskt är så att TS har svårt att sova i samma säng som ett barn som rör sig hela tiden och som gör att hon inte kan ligga så som är bekvämt för henne. Det är tillräckligt svårt att sova bekvämt som gravid utan ett barn som sprattlar och som ligger så nära att man inte kan vända sig när man behöver det.

Varför antar alla bara att folk inte tycker om sina bonusbarn? Varför tror inte på TS när TS skriver att det är för att hon har svårt att sova? Dömer du alla efter dig själv och din omgivning så tycker jag synd om dig som har sån omgivning måste jag säga.

Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde stå fast vid vad han och TS kom överens om? Varför är det ingen som tycker att TS sambo borde hjälpa TS så att hon får sova och samtidigt se till så att flickan får sova tryggt? Eller tycker ni att eftersom han är man så ska han inte behöva bemöda sig med såna saker som att bry sig om de han älskar? Jag blir riktigt sur när folk skriver så som du gör Breathless! Varför ska allt vara svart eller vitt? Varför anta att folk ljuger och intrigerar för att slippa sina bonusbarn?
    Jag undrar precis samma sak.
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 10:10:16 följande:
    Är det verkligen ingen mer än jag som reagerar på hur biopappans familjer är separerade? Han har en familj med sina barn och en med sin nya partner. Det är ju där det stora problemet ligger!
    Nu hänger jag inte med.
  • Emeli
    Fröken Småland skrev 2010-08-14 11:53:39 följande:
    Barn kan uppfostras på flera olika sätt som alla kan vara lika bra. Vi vuxna har olika åsikter om vad som är viktigt, vad vi vill fokusera på, vilka metoder vi ska tillämpa, vilka normer och regler som gäller just de egna barnen och i det egna hemmet. Här gäller inte vad som är rätt eller fel. Det är bara fråga om olika åsikter, olika prioriteringar och att vi människor är olika.

Jag är själv varken bonusmamma eller frånskild, men jag kan mycket väl föreställa mig att det inte är lätta situationer. Bonusmamman har inget formellt ansvar för barnet, hon har formellt inget inflytande och måste respektera båda bioföräldrarna även om hon har helt andra åsikter. Samtidigt ska hon och barnen dela varandras vardag och måste få till ett fungerande familjeliv. Detta är svårt, och kräver stöd från bioföräldrarna. Från biomamman kan hon i realiteten kanske inte räkna med något gott samarbete - det beror så klart på bakgrund och orsakerna till bioföräldrarnas separation. Biopappan har ett mycket stort ansvar för att få familjelivet att fungera så det blir bra för alla.
  • Emeli
    Breathless skrev 2010-08-14 14:59:43 följande:
    För det andra uttalar jag mig om TS situation och hennes relation till sitt bonusbarn eftersom det dels i rubriken inte står något om hennes partner eller att det är han som i hennes ögon gör något fel. Den andra delen i det hela är att hon inte framstår (i mina ögon) som särskilt upprörd över sin sambos likgiltighet i frågan, skulden till hennes dåliga sömn läggs på barnet. Annars skulle hon knappt nämna barnet och det skulle stå om sambon i rubriken.

Att hon använder graviditeten som svepskäl står ju klart då hon beskriver att hon aldrig varit bekväm med att barnet delar säng med dem, men nu när hon är gravid har hon tagit tag i saken.
    Du har helt rätt i att det är barnets pappa som ska ta det huvudsakliga ansvaret för sitt barn, och därmed är det lite märkligt att ts inte är mer upprörd över hur slappt och likgiltigt han hanterar situationen.

Det är ts säng, och hon har all rätt i världen att bestämma vem som ska sova i den. Det spelar ingen roll om hon är gravid eller inte, gillar hon inte att ha barn i sängen ska det heller inte sova några barn i hennes säng.  Det gäller såväl bonusbarn som biobarn så klart. TS gjorde sannolikt ett misstag att gå med på att barnet sov i sängen redan från början. Hon skriver ju att hon inte kände sig bekväm med det. Synd att hon inte var uppriktig med det från början, men hon har nu försökt ta skadan igen och lära sig att bli tydligare med vad hon vill och vad hon tycker om.  Graviditeten har ställt allt på sin spets, men om sanningen ska fram vill inte ts att barnet ska sova i hennes säng alls. På den punkten är vi överens. Det jag reagerar på i dina inlägg är att de andas kritik mot ts att hon känner så här, att hon tycker så här. TS har all rätt i världen till sina känslor och upplevelser, att få sina behov tillfredsställda, att få bli lyssnad på och respekterad av sin sambo och hans barn.

Bonusbarnet har å andra sidan precis samma rätt till sina känslor och upplevelser, att få sina behov tillfredsställda, bli lyssnad på och respekterad. Hon kanske behöver den tryggheten att få sova hos de vuxna. Det är OK. Men det innebär inte att hon automatiskt har rätt att sova i ts säng. Det är ts sambo som har ansvaret för flickan. Därmed är det han som har ansvaret för att lösa situationen.
  • Breathless
    Emeli skrev 2010-08-14 16:16:20 följande:
    Du har helt rätt i att det är barnets pappa som ska ta det huvudsakliga ansvaret för sitt barn, och därmed är det lite märkligt att ts inte är mer upprörd över hur slappt och likgiltigt han hanterar situationen.

Det är ts säng, och hon har all rätt i världen att bestämma vem som ska sova i den. Det spelar ingen roll om hon är gravid eller inte, gillar hon inte att ha barn i sängen ska det heller inte sova några barn i hennes säng.  Det gäller såväl bonusbarn som biobarn så klart. TS gjorde sannolikt ett misstag att gå med på att barnet sov i sängen redan från början. Hon skriver ju att hon inte kände sig bekväm med det. Synd att hon inte var uppriktig med det från början, men hon har nu försökt ta skadan igen och lära sig att bli tydligare med vad hon vill och vad hon tycker om.  Graviditeten har ställt allt på sin spets, men om sanningen ska fram vill inte ts att barnet ska sova i hennes säng alls. På den punkten är vi överens. Det jag reagerar på i dina inlägg är att de andas kritik mot ts att hon känner så här, att hon tycker så här. TS har all rätt i världen till sina känslor och upplevelser, att få sina behov tillfredsställda, att få bli lyssnad på och respekterad av sin sambo och hans barn.

Bonusbarnet har å andra sidan precis samma rätt till sina känslor och upplevelser, att få sina behov tillfredsställda, bli lyssnad på och respekterad. Hon kanske behöver den tryggheten att få sova hos de vuxna. Det är OK. Men det innebär inte att hon automatiskt har rätt att sova i ts säng. Det är ts sambo som har ansvaret för flickan. Därmed är det han som har ansvaret för att lösa situationen.
    Jag har inte skrivit att TS inte har rätt att känna på det sätt hon gör eller att uppleva situationen som jobbig, ad jag skrivit är att det är sent påtänkt helt enkelt. Problemet är detsamma som det var innan hon var gravid, hon var inte bekväm med det då och hon är inte bekväm med det nu, varför talade hon inte med sin sambo om detta tidigare och krävde en förändring?

Ts tycks också skuldbelägga flickan för att situationen ser ut som den gör, ilskan är mao fekriktad, och det är vad jag irriterar mig på. Varför vänta tills hon var gravid till att försöka ändra situationen som hon aldrig trivts med och varför rikta sin frustration mot flickan istället för mot sin sambo?
Svar på tråden Ganska trött på bonusbarn i sängen!