Inlägg från: Zuma Uma |Visa alla inlägg
  • Zuma Uma

Varför är det så fult att vara fåfäng?

Kan nagon forklara for mig vad betyder begreppet fafanga? Vad jag ser ar att Bibeln, bara Bibeln (!) fordomde den mänskliga aspiration av skönhet som fafanga, det var och kanske still ar en synd.
    Men det ar bara en biblisk ide, hypothes att kalla skonhet och stravan efter skonhet - fafanga.

Stravan efter skonhet handlar om sjalvupplevelse och formation av sjalvbild och sjalvkansla, stravan efter skonhet ar stravan efter skonhet, det ar inte fafanga. 

Evolutionistisk psykologer sager att stravan efter skonhet ar positiv, normal och ar inte fafanga. So varfor kallar ni sjalva som vill vara vackra fafanga?

Hur definierar du det begreppet? 

1. We're programmed to desire beauty

Beauty is important to everyone. Even the outstanding Eleanor Roosevelt said ?I only wish that I had been prettier.?

This is not vanity. Evolution has programmed us to try to look beautiful. Neanderthals mixed vividly colored cosmetics, and sculpted seashell  jewelry. Ancient mummies reveal that primitive orthodonture used catgut to straighten teeth and close gaps.

Evolutionary psychologists assert that trying to look beautiful is partly about sexual courtship. Looking beautiful is delightful to see, plus it can show skill,  intelligence, and ingenuity.

Whether or not people who beautify themselves are aware of it, making themselves beautiful has also resulted in bonding them together socially: another aspect of evolutionary survival.

Fran boket "The psychology of beauty" av Ellen Sinkman, evolutionistisk psykolog och psykiater.

• Zuma Uma

Men nar nagon sager yligt dom menar det som dom. :D
    Men evolutionara psykologer har bevisat att frasen  "Skonhet ar ytlig" ar inte sant. Det ar ocksa en fras som ar skriven i Bibeln. :D 

Skonhet ar viktigt for manniskor for dom identifierar sig med sinna kroppar, de bildar sjalv bild och sjalv bild direkt paverkar sjalvfortroende och skonhet ar djup, inte ytligt som Bibeln forsoker att skolja hjarnan. Skonhet ar grund for formation av sjalv bild som den paverkar sjalv kansla. Om sjalv bild ar inte positiv och manniskor ar inte nojda med hur dom ser ut det kan paverka hur dom mar psykiskt.

• Zuma Uma

Forlot om min svenska ar inte 100% korrekt, jad ar student av svenska och franska spraket pa Universitet! :) 

• Zuma Uma

Men det ar inget fel att vilja ha uppmarksamhet av andra! Bara idiotisk Bibeln sager det ar fel. Manniskor ar sociala och sjalvklart det ar bra och naturligt att vilja ha uppmarksamhet!
    Ocksa det ar inte fel att gilla att shoppa klader och ha trendiga klader!! Var ar fel med dig? Du ar troende uppenbarligen for du resonerar hur Bibeln gor och bara Biblen into andra intelligenta manniskor, lojligt. 

Fafanga ar ingenting, det ar Biblisk moral och inget annat!

Att gilla att shoppa klader, TRENDIGA klader, att gilla at gora sig vacker, att gilla upmarksamhet ar helt normal och mansklig och det ar inte fafanga eller vilken som helst annat ord!

• Zuma Uma

Allt vad du namnde ar fafanga bara for de kristna manniskor. 

For alla andra att gora alla dessa saker du namnde ar inte fafanga, och det ar helt normal att gora nagot for att bli uppmärksammad. Varfor skulle det inte bli?

Fafanga ar 100% kristen ord och kristen moral och kristen skapelse. For alla andra ar det dumhet.

ps. kad jag fraga dig en sak? Vad pratar manniskor om nar dom pratar om att trana for fafanga?  www.johannacook.se/det-ar-okej-att-trana-for-fafanga/

• Zuma Uma

ps. "..något barnen i sverige får lära sig om när de läser om kristendomen i skolan" - Vad? Ar det sant? Barnen i Sverige laser Kristendomen i skolan?  Ar inte Sverige sekular land med inte mycket kristna?

Och du ocksa vet att fafanga ar bara Biblisk skapelse vad det ar. Kristna/Biblen uppfann vad de kommer att fördöma med sin dåliga moral och kalla fafanga.

Men det har ingenting med sunt fornuft att gora vad de fordomer.

• Zuma Uma
    Anonym (Blue) skrev 2018-02-08 13:31:04 följande:
    Bra poäng, fåfänga är för mig mef att du tävlar ditt utseende med andra och måste alltid vinna. Vackrast är bäst.

Att vara mån om din kropp är av självrespekt

Fåfänga är ett missbruk du inte kan leva utan
    Anonym (Blue) skrev 2018-02-08 13:31:04 följande:
    Bra poäng, fåfänga är för mig mef att du tävlar ditt utseende med andra och måste alltid vinna. Vackrast är bäst.

Att vara mån om din kropp är av självrespekt

Fåfänga är ett missbruk du inte kan leva utan
    Sekular definition av fafanga menar att du tycker du ar battre an andra, att du ar inbilsk. Det har ingenting om hur mycket du bryr sig om skonhet eller utseende att gora.

Men javla Bibeln fordomde att bryr sig alls av att vara vacker eller att bryr sig om att ha vackra klader som "synd av fafanga" och fafanga i Bibeln menar meningslöshet, fafanglighet, vardelos. Och fran Bibeln borjar att onskan for skonhet nagra kallar fafanga. :D Dumhet!
    Hur fafang ar du? www.familjeliv.se/forum/thread/70749981-hur-fafang-ar-du

DET AR INTE FAFANGA!! (eller battre att saga det ar bara for Bibeln!)

Att vilja vara vacker ar mansklig natur, sjalv uppfatning, det paverkar sjalv kansla, det ar inte meningloshet eller fafanga som 
    javla Biblen resonerar. Det ar helt normal att vilja vacker och ha vackra klader! Och det ar inte fafanga!

1. We?re Programmed to Desire Beauty

Beauty is important to everyone. Even the outstanding Eleanor Roosevelt said ?I only wish that I had been prettier.?

This is not vanity. (Det ar inte fafanga!) Evolution has programmed us to try to look beautiful. Neanderthals mixed vividly colored cosmetics, and sculpted seashell  jewelry. Ancient mummies reveal that primitive orthodonture used catgut to straighten teeth and close gaps.

Evolutionary psychologists assert that trying to look beautiful is partly about sexual courtship. Looking beautiful is delightful to see, plus it can show skill,  intelligence, and ingenuity.

Whether or not people who beautify themselves are aware of it, making themselves beautiful has also resulted in bonding them together socially: another aspect of evolutionary survival.

inspiyr.com/4-reasons-its-ok-to-be-beautiful/

• Zuma Uma
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-10 20:43:11 följande:

Who do you see..?

Vad ar meningen med det har bilden? :)
    Alla manniskor vill vara vackra bland annat for dom har ogonen att uplleva sig sjalv med! Inget fel med det. Och som jag sade forut, bara Biblen kallade manga saker fafanga, i Bibeln allt ar fafanga faktiskt, :D det star "fafanga, fafanga, allt ar fafanga", och Biblen sager att stravan efter pengar, framgang, ara, skonhet - all detta ar fafanga for Biblen! Och sjalvklart alla lander som var forut kristna har den vokabuler. Tyvarr!
    Det ar so tragiskt att stravan efter skonhet vad ar normal och naturlig och positiv nagra kallar fafanga (vad menar tomhet) och att tjejer behover att fraga "varfor ar det tabu och fult att vara fafang?, TRAGISKT.
    Om fafang ar en substantiv som betyder "stravan efter skonhet" och "stravan att se vacker ut" sjalvklart det ar positiv!
  • Zuma Uma
    Anonym (Min tolkning) skrev 2018-02-07 10:32:58 följande:

Att det anses vara fult att vara fåfäng har väl att göra med att om man är fåfäng bryr man sig så mycket om sig själv att det går ut över tid och omsorg man ska visa andra,att man blir självisk och inbillsk i sitt sätt att vara då ens eget utseende ska gå före allt annat och alla andra... Att göra somTs beskriver, göra sig " snygg" innan man går iväg på morgonen,lägga ner tid på att hitta just det klädesplagget man faktiskt kommer vilja använda lääänge är inte att vara fåfäng- det är att bry sig om sitt utseende och går inte utöver någon annan = håller sig inom " normala" propotioner för att lägga ner tid på det " ytliga" ..en person som håller sig till att " bry sig om sitt utseende" har som regel självdistans nog att kunna se andra männsikor för vem de är istället för hur de ser ut,att kunna lägga rimliga summor på kläder och associarer för att DE gillar just de kläderna/associarerna och för att de klär i dem INTE för att det är det som är " trendiga" just nu,de människorna brukar också kunna dela med sig till andra och vara givmilda UTAN att behöva skryta med det, för att koppla till en kommentar ovan om Bibeln...en fåfäng människa är som en farise...en person som vill synas göra det " rätta" och gör det enbart för att få uppmärksammhet en person som " bryr sig omsitt yttre" har inget behov av den självbekräftelsen av andra hen klär sig som hen gör för sin Egen skull..inte för någon annan

So att vilja vara vacker med klad, smink, har och all annat ar inte fafanga for dig? (och varfor sag du klader som nagon ska anvanda laaange, har aldrig hort om nagot sant)
    Nagra manniskor har ett behov att altid vilja se so vacker ut som mojligt och har sett att nagon sade att det ar fafanga och det ar negativ. :D Vilken moral ar det? :D Om det gor en manniskora glad och inte skadar nagon annan, vad ar problem?

Nar du sager fafanga menar du att det ar en substantiv som menar nagot eller du bara tycker att bry sig so javla mycket om sitt utseende fore allt annat ar meningslöshet eller i andra ord fafanga? (for i Bibeln fafanga menar meningsloshet). 
    Fafanga ar for dig bara att bryr sig so javla mycket om sitt utseende att det gor fore all annat och alla andra? Vilket matt det ar? Kan inte forestella mig hur det ser ut?

ps. skriver nagot om det amne so forlot om jag ar "pain in the ass" :)
  • Zuma Uma
    Anonym (kvinna) skrev 2010-08-14 13:20:34 följande:

Jag satt o funderade var gränsen går mellan att "bry sig" och "att vara fåfäng". När det blir till ett problem? När man lägger ner timmar?

Fjöntigt av mig att fundera på detta men jag har fått lära mig att det är fult att vara fåfäng och att fåfäng=bry sig mer än absolut nödvändigt och jag har erkänt för mig själv att enligt den definitionen så är jag fåfäng och alltså har jag dåligt samvete (känns som kvinnans eviga lott)

Fafanga ar biblisk moral. Fafanga ar ordet som har meningen, fafanga i Bibeln menar meningsloshet. Det ar Biblen som kallade allt mojligt fafanga (meningloshet, forgaves). Fafanga ar inte ordet med meningen annat an det.
    Bibeln sa att all mojlligt ar fafanga, att strava efter framgang, pengar, att strava efter skonhet all det ar fafanga enligt Biblen for du maste bara strava efter Gud. LOL :D
    alltombibeln.se/bibliskordbok/ord_f.htm
    www.balanslagarna.se/ds11-fafanga.html

So ingenting fel med att vilja vara vacker och bryr sig hur mycket du vill om dit utseende! Det ar inte fafanga som Bibeln och biblisk sjuk moral resonerar.
Svar på tråden Varför är det så fult att vara fåfäng?