• Emelie 88

Matrutiner för 4 månaders bebisar

Hej
    jag blev mamma till en liten pojke i mitten av juni..
     Nu undrar jag vad man ska ge för mat till honom när man ska börja med smakportioner...
    blir det ersättning? Gröt? Typ potatispure? Ersättning? Osv?? Eller hur lägger man upp det?? Skriv gärna "tider" på när dem ska o äta så oxå:)
  • Svar på tråden Matrutiner för 4 månaders bebisar
  • ladysoul77

Så här gör jag: Jag ammar min dotter helt fritt (dvs när hon vill) Sedan får hon ett par matskedar smakis vid lunchtid då vi andra äter. Sedan får hon ett mål gröt vid 19.30 innan sängdags. (hel portion med bröstmjölk till) 

• Emelie 88
    jag vill bara tillägga att jag inte ammar...
    Hur länge ska man ge ersättning?? När kan man börja med välling??
  • vittra
    Emelie 88 skrev 2010-08-15 18:37:25 följande:
    jag vill bara tillägga att jag inte ammar...
    Hur länge ska man ge ersättning?? När kan man börja med välling??
    Du kan ge ersättning hur länge du vill, men det rekommenderas som sagt att det är huvudfödan hela första året. Under tiden kan man ge smakisar från 4-6 månaders ålder som så småningom börjar bli hela portioner.

Välling är från 6 månader men du ska som sagt inte byta ut all ersättning mot välling... gröt finns det däremot från 4 månader.

Men som någon ovan skrev, din bebis är bara 2 månader än och du kommer få massor med information om det här när det faktiskt är dags att börja med smakisar! Det är ingenting man bör ha någon bråtska med! Så ta det lite lugnt ett tag vettja, och njut av tiden istället
  • Zaaandra

Vid 6 månaders ålder rekomenderar väl bvc att de ska äta mer än bara bröstmjölk/ersättning.
    Typ ett mål mat om dagen.
    Vi började iaf med smakisar runt 4 månader, hon åt kanske 1 portion gröt om dagen runt 4,5-5månaders ålder och vid 6 månader en liten burkmat eller hemmagjord mat.
    Kyckling/kött/fisk introducerade vi runt 8 månader tror jag.

Du ska iaf ta det långsamt, och hålla dig till en sak i taget.
    Potatis/grönsaker först.

• vittra
    Zaaandra skrev 2010-08-15 21:40:59 följande:
    Vid 6 månaders ålder rekomenderar väl bvc att de ska äta mer än bara bröstmjölk/ersättning.
    Typ ett mål mat om dagen.
    Vi började iaf med smakisar runt 4 månader, hon åt kanske 1 portion gröt om dagen runt 4,5-5månaders ålder och vid 6 månader en liten burkmat eller hemmagjord mat.
    Kyckling/kött/fisk introducerade vi runt 8 månader tror jag.

Du ska iaf ta det långsamt, och hålla dig till en sak i taget.
    Potatis/grönsaker först.
    Nej.

Vid 6 månaders ålder rekommenderas att börja med smakisar. Helamning rekommenderas det första halvåret och hela det första året bör huvudfödan fortfarande bestå av amning/ersättning.

Kolla www.livsmedelsverket.se för rådande rekommendationer.
  • Alfonsina
    vittra skrev 2010-08-15 21:50:28 följande:
    Nej.

Vid 6 månaders ålder rekommenderas att börja med smakisar. Helamning rekommenderas det första halvåret och hela det första året bör huvudfödan fortfarande bestå av amning/ersättning.

Citerar vad som står först: "Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan."

Blir lite förvånad att det står välling?
  • vittra

"Vid cirka 6 månaders ålder är det lämpligt att börja låta barnet få små smakportioner av puréer och grötar. Smakportionerna är till för att barnet i långsam takt ska få smaka olika livsmedel och vänja sig vid att äta med sked."

"När barnet vill ha större smakportioner ökar du successivt mängderna till små måltider. Men fortsätt gärna att amma lika ofta som tidigare. Puréer och grötar behöver inte ersätta bröstmjölken, utan kan vara ett komplement till den."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

• vittra
    Alfonsina skrev 2010-08-15 21:55:04 följande:
    Citerar vad som står först: "Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan."

Blir lite förvånad att det står välling?
    Hittar inte den texten?
  • Zaaandra
    vittra skrev 2010-08-15 21:50:28 följande:
    Nej.

okej. vad konstigt att bvc säger nått helt annat då :S
  • vittra
    Zaaandra skrev 2010-08-16 13:36:01 följande:
    okej. vad konstigt att bvc säger nått helt annat då :S
    bvc säger vad de själva anser, vilket sällan tycks stämma överens med rådande kunskapsläge, rekommendationer och forskning tyvärr...
    Alfonsina skrev 2010-08-15 22:11:02 följande:
    Det står allra först, www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/A.../
    Aha, jag kollade på kostråd för spädbarn, inte kostråd för ammande
    Låter iofs lite märkligt men jag antar att de helt enkelt syftar till vår svenska kultur att de allra flesta ger välling morgon, kväll och ofta ytterligare något mål också. Vällingen innehåller ju extra järn (precis som gröt) och det är egentligen det enda tillskott en bebis behöver under senare delen av första året, så det kan vara därför det står så. Det är ju därför jag menar att man behöver inte alls ha så bråttom med smakisar (och hela måltider av fast föda) för det är öht inte nödvändigt, rent näringsmässigt.
Svar på tråden Matrutiner för 4 månaders bebisar