• Emelie 88

Matrutiner för 4 månaders bebisar

Hej
    jag blev mamma till en liten pojke i mitten av juni..
     Nu undrar jag vad man ska ge för mat till honom när man ska börja med smakportioner...
    blir det ersättning? Gröt? Typ potatispure? Ersättning? Osv?? Eller hur lägger man upp det?? Skriv gärna "tider" på när dem ska o äta så oxå:)
  • Svar på tråden Matrutiner för 4 månaders bebisar
  • Shmone

Ett par teskedar att smaka i samband med nåt av målen, kanske 1-2 ggr om dagen. Du kan prova med tex potatis eller morot, eller gröt. Om barnet gillar det kan du öka på lite för varje dag tills du till slut når en hel måltid. Inför en ny smak åt gången och kör med den i två dar innan du börjar med nåt nytt igen - för att lättare kunna spåra eventuella allergier.

Ha inte för bråttom utan ta det i barnets takt. Truga inte.. 4 månader är en ganska ung ålder att börja med smakisar och det är absolut ingen brådska att komma upp i hela portioner.

Vilka tider kvittar. Det bör vara vid ett mål när barnet är ordentligt vaket och på alerten - men inte alltför vrålhungrigt.

Lycka till!

• Emelie 88

Så det är alltså okej att ge tex

välling/ersättning när han vaknar?
    Sedan prova med lite gröt eller något några timmar senare?
    Och sedan en burk mat?
    O typ frukt/Välling?
    Gröt?
    Och välling för natten.

Ska man fortsätta mata nattetid??

• luckyme83
    Emelie 88 skrev 2010-08-14 18:42:15 följande:

Och sedan en burk mat?
    O typ frukt/Välling?
    Gröt?
    Och välling för natten.

¨jag skulle inte rekomendera att börja med så mycket olika smaker på en gång..

jag började med gröt och när jag var uppe i en hel portion gröt så fick sonen det till frukost och till kvällsmat..
    sedan började jag med en ny smak, tror det var någon potatispuré...sedan fick han prova olika pureer tills han åt en portion av det, då fick det bli lunch..
    och så fortsatte jag..
  • wilhelm07

Min son är 4 månader ganska precis och en vanlig dag för honom ser ut ungefär så här....Gröt på knappt en dl vatten ca 08...Ersättning på ca 180 ml vatten ca kl 11 får han .Smakis av något  och sen en stund där efter mellan 150 och 200 ersättning....Sen ca 150 ersättning vid 15 och gröt vid 17-27:30 och ersättning vid sänggående vid 19 och innan jag lägger mig vid 22 och sen envisas han fortfarande med att äta en flaska vid 03 tiden...Tycker han äter mycket ändå att han bortde klara sig utan den men det kommer tids nog....

• Alfonsina

Vi körde en matsked (ej tesked, kändes ju pyttelite) av lite av varje i början. Potatis, majs, paslternacka, olika blandningar och sen fruktpuréer på samma sätt. Ja, även gröt.

Idag har vi en lite mer strukturerad matdag (han är nu 5 månader) som vi började med när vi också införde kvällsrutiner med bad, som ser ut ungefär såhär:
    6.00 Ersättning (amning om det hade fungerat)
    9.00 Gröt med fruktpuré
    12.30 Ersättning + ev. smakis
    14.30 Fruktbägare (mellanmål)
    16.30 Ersättning
    20.00 Ersättning

Tanken är att vi snart ska börja ersätta lunchen med "riktig" mat samt 20.00-målet med välling. Så får vi se hur det går och hur vi sen går vidare.

Vi går på vår egen känsla och ser hur sonen reagerar. Det är först den senaste veckan som han riktigt gapar och sväljer, innan tyckte han mest det var kul.

• LillaFlingan
    Emelie 88 skrev 2010-08-14 18:14:11 följande:
    Hej
    jag blev mamma till en liten pojke i mitten av juni..
     Nu undrar jag vad man ska ge för mat till honom när man ska börja med smakportioner...
    blir det ersättning? Gröt? Typ potatispure? Ersättning? Osv?? Eller hur lägger man upp det?? Skriv gärna "tider" på när dem ska o äta så oxå:)
    om du ammar så förstår jag inte varför du ska ge ersättning??

du börjar alltid med potatis och grönsaker.. sedan frukt och till sist gröt..
    kött&fisk&fågel ger du inte förräns han är ca 6-7mån har jag för mig..
    och välling är från 6mån..

och du bör inte ge smakport när bebisen är alltför hungrig.. utan efter den har ätit om den inte sover då...

vår pojke blev 4mån här i fredags, jag kommer att vänta med smakisar så länge som han inte visar något särskilt intresse..
    dvs att han sitter och visar att han vill ha av det vi äter när vi äter mat..
    (sitter och gapar med munnen mao).

för vår första son, så visade det sig först vid 5mån ålder (dock så fick vi börja långt innan med smakisar, vi utökade rätt fort, för han gick inte upp som han skulle i vikt, jag ammade ej-utan han fick ersättning och åt hur sjuka mängder som helst!!!)..

nu är din son bara 2mån, du kommer att få utförlig information och folders av BVC när tiden är inne, vid 4mån ålder.
  • Shmone

Och sedan en burk mat?
    O typ frukt/Välling?
    Gröt?
    Och välling för natten.

Jag tycker det låter som alldeles för mycket. Ersättning bör fortsätta utgöra huvudfödan ett tag till. Börja med smakisar - inte hela portioner, och byt inte ut för många mål på en gång. Träna med en ny smak åt gången.

Sen är det inte alla bebisar som är mogna för smakisar vid 4 månader heller. En del är det - andra kan det dröja längre för.
  • yellow88

vi började låta honom smaka på gröt först, han tyckte om det så mycket att vi ökade på när vi märkte att han klarade av det. efter det provade vi att ge majs och potatispuré som han älskade, så det får han äta två gånger om dagen.. är fortfarande lite osäker på hur mycket jag ska ge honom, så han får en tredjedels liten burk (borde bli ungefär 45 gram) och sen ger jag honom ersättning efteråt så att han verkligen blir mätt :)

07: en smakportion gröt, som faktiskt är rätt mycket?! (+ lite ersättning om han vill, vilket varierar)
    11: ersättning och någon potatis/grönsakspuré
    15: ersätting
    19. ersättning och någon potatis/grönsakspuré
    21.30: ersättning

trodde det skulle ta tid att börja med smakportioner, men han tyckte om det så mycket och vi har inte märkt att han på något sätt mår dåligt av det, så vi försöker köra på i hans takt :)

• Singha04

Vi började med potatispure-smakis när vår son var exakt fyra månader, vilken fungerade kanonbra. Sedan fortsatte vi med samma smak i ca 4 dagar innan vi la till nästa smak som var palsternacka, sedan körde vi potatis och palsternacka kombinerat i 4 dagar innan vi la till nästa smak t ex majs, broccoli, ärtor, morot etc.
    Sedan gav vi hnm potatis och 2-3 olika grönsaker varje dag till vi provat de grönsaker vi ville. Efter det lade vi till fisk, kyckling och köttfärs enligt recept i folder från BVC (kokas och sedan mixas, några med lite örter som krydda). Vi lade även till lite gröt på kvällen för vi ville att han skulle sova lite bättre.

Så här ser vår dag ut nu för vår 5-månaders (tiderna på morgonen kan variera beroende på amning under natt/morgon):

7.00 amning
    10.00 amning efter promenad
    11.30 lunch bestående av helt mål med kött, fisk eller kyckling med pasta, potatis och ett par olika grönsaker
    14.00 amning
    16.00 amning
    19.30 Havregröt för barn från 4-månader 1½ portion + lite amning
    ca 22.00-24  amning
    Sedan vaknar han och vill äta ngn gång under natten men vi försöker skjuta på det till kl 05.
    Vi har följt rekommendationer och recept från BVC med anpassad mat för hans ålder och vi har haft tur att han äter bra. Tänker byta ut ett mål mat till när han blir 6 månader så att jag verkligen kan trappa ner på amningen och även lägga till välling som morgon/kvällsmål. Lycka till!

• vittra

Ammar du så fortsätt amma? Varför ge ersättning?

När bebisen verkar redo kan du testa med 1-2 teskedar av tex potatis osv som ovan redan skrivit. Testa sedan lägga till en ny smak och kör med det ett tag. Gröt kan man börja med parallellt med smakisar av mat om man vill. Då kan du börja med någon tesked av det tex efter morgonamningen och sedan successivt öka tills du har ett mål. Men du bör absolut inte byta ut all amning till bara en massa välling och gröt. Det är inte det som är syftet... välling är inte heller samma sak som ersättning. Ersättning jämställs med bröstmjölk, och något av dem bör vara huvudfödan hela första året.

Tänk på att alltid amma (eller ge ersättning) först och erbjud sedan smakisen efteråt.

Och sedan en burk mat?
    O typ frukt/Välling?
    Gröt?
    Och välling för natten.

Detta låter helt galet mycket, framförallt för en 4 månaders! Det låter ungefär som schemat för en 8-månaders förutom att det är alldeles för mycket gröt/välling... Inga burkar talar vi om för en så här liten, utan någon enstaka tesked. Och inte en massa mål välling och gröt utan fortsätt som vanligt medan bebisens mage får vänja sig vid de olika livsmedlen
Svar på tråden Matrutiner för 4 månaders bebisar