-
-
Svar på tråden Vad skulle du göra om din 4 åring inte ville plocka upp sina lekasaker efter sig???
-
satta en agghlocka och tavla vem som plockar mest ,barnet eller foraldern eller foraldern blundar och raknar till tex 20 och barnet plockar under tiden.Brukar fungera bra dar jag jobbar.
-
Jag sa att jag skulle slänga allt han inte ville plocka upp/ha kvar så jag gjorde det. Det hände två gånger, sen förstod han att jag menade vad jag sa.
Det var väldigt mycket leksaker ett tag så jag sa vid jul att han kunde ge tomten endel sina gamla leksaker så han kunde få nya. Ju mer han gav desto mer skulle han få. -
Jag hade tagit en sopsäck och slängt allt som ligger på golvet...
Våra barn får tidigt lära sig att deras saker = deras ansvar. Kan de inte hålla ordning på sina saker så ska de inte ha dem heller....
Än har vi bara behövt göra det en gång, igår städade de 3 rum utan problem... De är 3, 5 och 6½ år gamla.
-
Vilken 4-åring VILL plocka upp sina leksaker?
-
Äh. det skulle jag räkna med att h*n inte ville göra. Därför skulle jag aldrig ställa det kravet. I stället skulle jag ta med mig barnet och säga att vi skulle plocka i hop lite.
-
Nej det är nog ingen som VILL därför behöver jag lite rådHär och nu skrev 2010-08-15 12:48:56 följande:Vilken 4-åring VILL plocka upp sina leksaker?
-
Beror på var sakerna ligger.
Är det i allmänna utrymmen (köksbord, vardagsrumsgolv, trädgård etc.) är det helt enkelt så att ingen ny aktivitet får påbörjas innan föregående avslutats = plockats undan. Har man ritat får man inte starta datorn innan kritorna är undanplockade, vill man gå ut och leka får man inte det om man inte legot samlas ihop först. Vill man inte städa får man alltså inte ta fram något nytt kul utan helt enkelt ha tråkigt i ett hörn eller så. Men oftast ger jag inte order om städning, man städar tillsammans och med hjälp av vänliga uppmaningar och kanske tävlingar som Garib skriver om. Det är bara vid städvägran man får påminna om konsekvensen inga nya leksaker.
Är det i barnens rum så är det olika. Ofta struntar jag i det och stänger dörren. Annars är det en fin blandning av rutin, vänliga uppmaningar, lekstädning tillsammans, tävlingar, hot, mutor... -
Om det är väldigt viktigt av någon anledning brukar jag ha som ett villkor att nästa aktivitet inte sätter igång förrän vi har städat (vad det nu kan vara... bolibompa, saga, dataspel). Och så hjälper jag till så länge han också är med, men börjar han göra något annat slutar jag med (oftast).
Det brukar alltid lösa sig även om han vägrar först... efter en stund kommer han och ber om något "Mamma kan vi inte..." och då är svaret "Ja visst, när vi har städat upp!".
Att stå och övervaka utan att hjälpa till själv tycker jag är lite fångvaktaraktigt. Jag skulle inte uppskatta att någon gjorde så mot mig. -
Vi brukar städa tsm, men saker som är utanför hans rum får han plocka in själv. Sen så leker vi att vi städar då är det en lek, tex att han är en grävskopa som samlar ihop alla saker och jag är en lyftkran sm lägger ner sakerna på sina rätta platser.
Lek det han gillar, vår son älskar bagugan så vi brukar tävla ibland om vem som kan göra snabbast bagugan attack, dvs vi samlar ihop så mycket leksaker som ligger på golvet så fort vi bara kan och den som har mest har vunnit. dvs sonen i alla lägen när vi städar iaf -
Föregått med gott exempel!!!! Alltså plockat upp leksakerna och uppmuntrat efter bästa förmåga barnet att hjälpa till.