• Analoga

Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?

Har alltid gjort den klassiska vägen; ströbröd som får svälla i mjölk och sedan i med färs och kryddor.

Tänkte ta en enklare väg nu, bara blanda ihop färsen med ägg och kryddor och sedan steka. Blir det lika gott då?

Någon som brukar göra så?

• Svar på tråden Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?
  • Lena

strunta i ägget isåfall, det behövs inte då och gör dem hårdare. Men visst funkar det.

• LuMa

Javisst!
    Har aldrig hört talas om att man ska lägga ströbröd i mjölk för att jäsa.

• Analoga
    LuMa skrev 2010-08-15 13:37:07 följande:
    Javisst!
    Har aldrig hört talas om att man ska lägga ströbröd i mjölk för att jäsa.
    Så står det ju i alla kokböcker på köttbullerecept och pannbiff också för den delen
  • Analoga
    Lena skrev 2010-08-15 13:34:46 följande:
    strunta i ägget isåfall, det behövs inte då och gör dem hårdare. Men visst funkar det.
    Jaså? Jag trodde att ägget var extra nödvändigt då för att få dem saftiga och hålla ihop.
  • LuMa
    Analoga skrev 2010-08-15 13:38:18 följande:
    Så står det ju i alla kokböcker på köttbullerecept och pannbiff också för den delen
    Det kan hända, har aldrig använt kokbok för att laga sån mat.
    Har gjort som jag blivit lärd av mamma, farmor, mormor, svärfar osv.
  • trixibelle

Jag har aldrg mjölk i... vatten.. och du kan ta kokt potatis istället för ströbröd :)
    Det blir supergott!!

Bf 1/11-2010
  • mammas pojkar

jag använder vatten istället för mjölk som ströbrödet får svälla i ca 1o minuter följer annars receptet och mina köttbullar är uppskattade.

• Lena
    Analoga skrev 2010-08-15 13:38:56 följande:
    Jaså? Jag trodde att ägget var extra nödvändigt då för att få dem saftiga och hålla ihop.
    Ja det behövs om man har uppblöt ströbröd i men inte med bara köttfärs. Tänk på hamburgare.
  • Analoga

Vad bra att det funkar utan det jag nämnde. Går ju snabbare och smidigare då

Svar på tråden Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?