• Analoga

Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?

Har alltid gjort den klassiska vägen; ströbröd som får svälla i mjölk och sedan i med färs och kryddor.

Tänkte ta en enklare väg nu, bara blanda ihop färsen med ägg och kryddor och sedan steka. Blir det lika gott då?

Någon som brukar göra så?

• Svar på tråden Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?
  • thelifesaviour
    Höstbebis2010 skrev 2010-08-15 13:44:11 följande:
    Jag har alltid bara färsen, kryddor och lite vatten i. De bli jätte bra.
    Samma här, blir ju mycket godare så! :) 
  • Linda1976

Förr i tiden (typ efterkrigstiden) så hade man ströbröd - dels för att dryga ut och dels för att köttet kanske inte var av så bra kvalitet (har jag läst).

Använder man bara nötfärs kan det blir lite torrt, men tillsätt hellre ägg än skorpmjöl (som det heter i Skåne).

Jag kör på:

nötfärs
    salt
    peppar
    vispgrädde
    riven lök 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • yuzz

Det smakar likadant men blir riktigt torra köttbullar.

(¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯) Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄&
  • Linda1976
    yuzz skrev 2010-08-15 14:32:20 följande:
    Det smakar likadant men blir riktigt torra köttbullar.
    Inte om man tar betydligt nyttigare vispgrädde. Finns ingen som helst näring i ströbröd.
  • yuzz
    Linda1976 skrev 2010-08-15 14:34:12 följande:
    Inte om man tar betydligt nyttigare vispgrädde. Finns ingen som helst näring i ströbröd.
    Ja jag vet! När jag körde lchf hade jag oxå vispgrädde, men jag menar köttbullar utan varken vispgrädde eller mjölk+ströbröd.
    (¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯) Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄&
  • Linda1976
    yuzz skrev 2010-08-15 14:44:19 följande:
    Ja jag vet! När jag körde lchf hade jag oxå vispgrädde, men jag menar köttbullar utan varken vispgrädde eller mjölk+ströbröd.
    Hihi, nä - helt utan  - då kan man likagärna göra hamburgare (som eg är godare)
  • Analoga
    Linda1976 skrev 2010-08-15 14:29:01 följande:
    Förr i tiden (typ efterkrigstiden) så hade man ströbröd - dels för att dryga ut och dels för att köttet kanske inte var av så bra kvalitet (har jag läst).

Använder man bara nötfärs kan det blir lite torrt, men tillsätt hellre ägg än skorpmjöl (som det heter i Skåne).

Jag kör på:

nötfärs
    salt
    peppar
    vispgrädde
    riven lök 
    efterkrigstiden? ha ha   Det var illa om de inte uppdaterat recepten sedan dess, många utgåvor sedan kriget

Nej, ströbröd etc är ju det klassiska grundreceptet på köttbullar/pannbiff/köttfärslimpa. Sedan kan man ju förstås ändra det om man vill.
  • Fridayyy
    Analoga skrev 2010-08-15 16:55:27 följande:
    efterkrigstiden? ha ha   Det var illa om de inte uppdaterat recepten sedan dess, många utgåvor sedan kriget

Nej, ströbröd etc är ju det klassiska grundreceptet på köttbullar/pannbiff/köttfärslimpa. Sedan kan man ju förstås ändra det om man vill.
    Ja men ibland är inte ens ströbröd ens gott, det finns sorter som inte är goda.

Jag brukar hitta på lite själv, ibland har jag creme fraiche i, fast då blir det mer i biff-form. Jag brukar använda fläskfärs, då blir det inte så torrt.
  • Linda1976
    Analoga skrev 2010-08-15 16:55:27 följande:

Japp! Sen blev det ett vedertaget recept, utan att någon reflekterade över detta. Minns inte om det var Fredrik Lindström som talade om detta i nåt Sverige-program, eller om det mööjligen var Carl-Jan Granqvist (de är ju inte ens lika haha)
  • Analoga
    Linda1976 skrev 2010-08-15 17:38:53 följande:
    Japp! Sen blev det ett vedertaget recept, utan att någon reflekterade över detta. Minns inte om det var Fredrik Lindström som talade om detta i nåt Sverige-program, eller om det mööjligen var Carl-Jan Granqvist (de är ju inte ens lika haha)
    Men det blir rätt gott ändå med ströbröd i; fast bara mer omständigt
  • Fru KM

Har man inte ströbröd går d lika bra med havregryn som man hackar upp istället. Jag använder alltid nån form av bindning annars tycker jag att köttbullarna inte håller ihop o går sönder vid stekning.

Svar på tråden Blir det goda köttbullar utan mjölk och ströbröd?