30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
Jo förresten, ni som har andningslarm, vilka modeller har ni och berätta gärna vad ni tycker bra/dåligt med dem?
Plattorna är så oerhört känsliga! Vi har haft larmet på Moseskorgen och bl a ställt Moseskorgen i soffan - på en helt egen soffkudde. Dock upptäckte vi en kväll när vi tagit upp henne ur korgen att vi glömt stänga av larmet, och det hade inte larmat! Då satt vi alltså på de andra soffkuddarna och plattan måste ha snappat upp detta. Även när korgen stod på stativet, men detta tog emot soffan, så gick inte larmet. Samma sak när jag provade skjuta in en platta under vår bäddmadrass (180 cm bred) när hon somnat i vår säng; Hon vaknade, hennes pappa tog henne och gick, men jag satt kvar på motsatta sängkanten, verkligen längst ut, men det larmade ändå inte. Då har vi ändå separata sängbottnar! Jag tycker det är läskigt att plattorna är så oerhört känsliga att de snappar upp våra andningsrörelser så himla lätt.
Dock tycker jag det är toppen med minst två plattor. Eftersom plattorna är så känsliga har vi testat med bara en platta i spjälsängen och även om Nora rör sig i sängen så verkar hon inte lyckas komma utanför plattans räckvidd. Det har inneburit att vi kunnat ha kvar plattan i Moseskorgen där vi oftast låtit henne somna på kvällen - och ibland när hon sover på dagen - så har jag bara flyttat själva larmdosan på natten/morgonen när jag flyttat henne till spjälsängen istället. Jag gillar även att larmet är så lätt att hantera; ingen låååång instruktionsbok för att haja hur man gör. Jag har f ö varit nojjigare än jag trott jag skulle vara med andningen - särskilt sen hon började vända sig - så för mig öppnades nästan en ny värld när vi skaffade larmet, och jag ångrar verkligen att vi inte köpte ett från första början. Det hade nog besparat mig en del vakentid, och Nora hade säkert också sovit bättre utan en nervös mamma som ska kolla henne (jag berättade väl att jag har en kompis som har två barn som hade andningsuppehåll så de blev blåa, och som dessutom har förlorat ett barn?)
Sammanfattningsvis:
+ enkelt att lära sig
+ bra med flera plattor
+ skönt med den blinkande gröna lampan om man är supernojjig (jag har dock inte fattat vad som föranleder dess blinkningsmönster - är det nån som har ett sånt och som vet? Det är ingen rytm, men följer inte heller andningen.)
- väldigt känsligt
- barnet måste sova i egen säng
Vad långt det blev :/ Vilka av er andra har andningslarm, och vilka larm använder ni?