• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Ninus, Jag frågade när vi beställde vagn till sonen och då var det inget problem om något hemskt skulle hända.

Har varit hemma sjukskriven två dagar. Lämnade prover i morse och har läkartid på torsdag. Vill säkerställa så allt är ok. Bara jag tänker på jobbet får jag sammandragningar nu, helt sjukt, tycker inte ens jag känner mig stressad.... Jag hoppas på att slippa sjukskrivning, dels för att jag vill jobba, dels ekonomiskt. Blir jag ändå sjuskriven så är det såklart bäst så. Har redan gråtit och nojjat över detta (jajamen, en ny gråtattack ), så tänker inte stressa upp mig mer över det. De har förresten anställt en vikarie nu .

Välkommen Roszi!

• NyaMy
    Roszi skrev 2010-10-26 17:27:02 följande:
    Jag undrar lite över hur sammandragningar känns, är det som kramper i magen? Jag har nämligen vid några tillfällen de senaste dagarna känns små stick eller hugg i underlivet. Undrar om det är en typ av sammandragningar eller så kanske det hänger i hop med foglossning/bäcken uppluckring för jag har nämligen fått det de senaste dagarma, ajaj, har ont i ryggen, baken och höften. I går när jag var i tvättstugan fick jag ont i ena skinkan/höften så jag kunde inte sträcka ut benet och inte gå. Tur att ingen granne kom och såg mig i min lustiga ställning.
    Det du känner hör nog snarare till det sistnämda. Det är ju massa som ska justeras och förberedas där nere innan det är dags . Det du känner låter helt normalt.
    Sammandragningar känns mer som att magen blir stenhård, som kramp liksom. I början tycker jag nästan att det känns som att barnet trycker på och så känner man att magen hårdnar. Ju närmre man kommer förlossningen desto starkare blir dessa (även om vissa inte alls känner av dem innan). På slutet och under förlossningen var det som att magen blev alldeles fyrkantig, lite svårt att förklara . Så här tidigt ska de ej göra ont, de ska gå att andas sig igenom dem så att de släpper och man ska inte ha "molvärk" samtidigt (detta enligt den info jag har fått på MVC).
  • NyaMy

Precis hemkommen från första passet gravid-pilates, helt ok, kommer nog bli skönt! Ska tydligen vara bra mot foglossning och underlätta läkning efter förlossningen (mycket träning av bäckenmuskler).
    Jag slapp sjukskrivning. Läkaren kollade tappen och den är opåverkad. Han sa att man känner olika mkt av sammandragningar, vissa känner dem knappt fast livmodern är hård som en boll. Man är tydligen extremt olika invärtes på det sättet. Det var mkt intressant att höra honom berätta om detta. Det förklarar ju också hur vissa åker in och är öppnade 10 cm och tycker det gör halvont, medan vissa (som jag) har så ont av värkar så att man står och skriker och ändå har knappt ngt hänt när de kollar, orättvist . Han sa att det är precis som med blindtarmen, vissa kan gå m den brusten innan de åker in, medan andra svimmar och kräks bara den svullnar upp.

Vi velar fortfarande vad gäller vagn. Är ju toknöjda m vår Bugga, så det känns som allt annat känns tungt och otympligt när man jämför. De kommer tydligen m en syskonvagn nu, ska spana in!

Måste säga att jag känner mig galet stor om magen, minns inte om den var så här sist. Som en köttbulle!

Haligh, skönt att allt verkar som det ska trots blödningar. Så kan du förhoppningsvis njuta och slippa oro.

• NyaMy

Hej!
    Jag ses gärna och fikar, men har svårt att hinna före 17.30 tyvärr. Annars kan jag vara med nästa gång.
    Härligt ni verkar ha haft det i NY saltgurkan! Vi shoppade inte heller i Paris. Kanske ställer man om fokus lite nu?! Det kändes mycket viktigare för oss att bara hänga och umgås m varandra än att springa i affärer.

• NyaMy

Jenne, hoppas att du slipper ha så ont hela resten av tiden! Jag fick jätteont förra grav o gick till sjukgymnast (var i ca v30). Hon gav mig lite tips, men sa att jag kunde räkna m att ha ont resten av tiden. Konstiga var att sen blev det bra, efter ca 3v. Men det kanske är ovanligt? O jag var nog inte lika dålig som du är nu....men man kan ju alltid hoppas på att det vänder.
    För mig är det ok att skjuta på fikan, har svårt att få ihop allt just nu.
    Var hos BM idag. Allt var nästan exakt som m sonen i denna v. Ligger ngt under tjocka strecket på sf-kurvan, har gått upp 7 kg. Tyvärr hade mitt järn sjunkit igen (hade gått ner till 116 från 127), så jag blir nog illa tvungen att äta 2 Niferex/dygn resten av tiden. Fast det är ok, magen funkar ändå. Blev förvånad för jag känner mig inte alls trött o ändå väcker sonen oss på natten .

• NyaMy
    Haligh skrev 2010-11-08 21:32:10 följande:
    LadyMy; jag hade också järnvärden på 110 tidigare, typ runt v 25, men nu var det 135! Tar niferex var tredje dag bara sen över en månad tillbaka, bm sa att järnvärdena brukar vara sämst halvtid och sen bli bättre... Men fixar magen så spelar det kanske ingen roll
    Nej, det är ok. Jag är i v28 nu och det började sjunka så fort jag gick från 2/dygn till 1/dygn (ca 2 v sedan), så BM sa att jag nog behöver 2 resten av tiden så att man ligger ok till förlossningen.
    Var förresetn på min Pilates igår och jag börjar tycka om det på riktigt. Både avslappnande och skönt för kroppen. De går igenom bäckenmusklerna en del, vilket känns extra viktigt nu när det är andra barnet. Hade aldrig kunnat fatta innan jag fick barn hur viktigt det är att kniiipa
  • NyaMy
    Roszi skrev 2010-11-10 15:36:23 följande:
    Ang BVC

HEJ
    Någon som har koll på hur det fungerar med BVC, skall man kontakta dem innan förlossningen själv? Antar att man kan välja BVC fritt!? Egentligen tillhör jag Engelbrekt men har lättare att ta mig till odenplan, så funderar på att höra av mig dit. Någon som bor i krokarna som  har erfarenhet av de båda?

Hälsar Roszi
    Sist när det närmade sig skrev vår BM på MVC upp vårt önskemål tror jag. Sedan fick man kontakta dem efter förlossningen (de informerade om detta på BB). Vi fick dock inte det vi helst ville ha utan den "vi tillhörde", så antar att det är i mån av plats om man inte bor närmast den. Vi ville ha Odenplans läkarhus för vi hörde att de har egna barnläkare, men det fick vi inte. De hade fullt och tog endast de som tillhörde dem. Blev hänvisade till att vi tillhörde Surbrunns kvartersakut. Men, kanske kan man tjata?! Det kan ju dessutom ha ändrats nu....
  • NyaMy

Ninus, man får föräldragrupp från BVC, så det vet man inte förrän efter förlossningen. Jag har inte hört att det skulle ha försvunnit, så det är nog som vanligt. Andra ggn får man ju ingen föräldragrupp tyvärr, så man får hitta kompisar på annat håll denna gång .

• NyaMy
    Haligh skrev 2010-11-14 12:47:15 följande:

Jag går på Mama MIa (söder) ioch där har de inga föräldragrupper; jag frågade och då sa bm att det brukade man inte hamna i förrän på BVC sen... Vi ska gå på föräldrakurserna de ordnar men det är ju tre tillfällen i storföreläsning på SÖS så där lär man ju inte hinna prata med några andra.... Lite tråkigt tycker jag! Har förrestem inte fått nån info alls om vilken BVC man tillhör, vet inte om det är upp till en själv att kontakta eller hur det funkar...

Vecka 35 idag och nu räknar jag verkligen ner....det går så fort nu och från att känna mig riktigt spänstig så känner jag mig som en...valross. Köpte en bärsele igår, en sådan ergonomisk som man kan ha både fram och bak! Börjar bli hög tid att packa BB-väskan också

Spännande Haligh! Det närmar sig verkligen för dig. Hade en sjal sist, men köpte den lite sent, denna gång ska den m redan till BB. Tror som sagt vi kontaktade BVC efter att vi kom hem, men att de informerade om detta på Danderyd, så vi visste hur vi skulle göra. BM sa nog oxå ngt om det innan....
    Det man får innan är ju det man brukar kalla för föräldrakurs, men på vissa ställen är dessa små och jag har hört de som lärt känna varandra där innan. Bl a en kompis till mig som bor i Sumpan hängde bara med dem hon lärde känna där, även efter och skippade sin "riktiga" mammagrupp helt.
    På BVC där jag går så hade de föreläsningar bl a sjukgymnast och tandhygienist mm efter och det var detta som var "mammagruppen", vi ordnade stående träffar i Vasaparken 1g/v, så fick de som ville dyka upp. Själv hängde jag mest m några jag lärt känna här på FL . Har lite kontakt m några även från mammagruppen, men de jag gick på kursen m innan minns jag inte ens hur de såg ut. Kan för övrigt berätta att vår föräldrakurs var riktigt kass, slöseri m tid. Förutom att man förstås förstod att det närmade sig så på det sättet var det bra. Den var på Barnmorskorna Västermalm, där jag även går nu.

Nu har även jag börjat boa. Blir stressad över allt vi ska hinna, precis som ni andra skrivit. Har köpt lite småkläder, napp och en liten nappflaska. Vill ju amma, men förbereder mig på att det kanske inte går denna gång heller och napp tycker jag är smidigt om de tar. Nu måste vi fixa lite i badrummet, köpa skötbord (hade aldrig ngt till sonen), ny säng till sonen, köpa pyjamas mm. Lite småsaker, men snart är det ju jul oxå och veckorna går snabbt. Måste bestämma oss för vagn oxå...På vardagarna tar sonen all tid, så då hinner vi inte mkt...

Vad köper ni innan? Vad har ni kvar att fixa?
  • NyaMy

Ninus, smaken är som baken, men vi kör mest tvättlappar man köper i nödfall och alltid parfymfritt. Det är rätt mkt skumt i dem och jag är lite nojjig m sånt . Vi brukar köpa sådana fyrkantiga i papp som man blöter. I början luktar ju bajset typ filmjölk så det känns som att vatten o ev lite olja räcker långt. Vi sköljde ofta lillkillen direkt under kranen när han gjort ngt stort.
    Alla har olika smak vad gäller blöjor! Mannen föredrar Pampers därför kör vi dem, de är mjukast. Själv tycker jag alla är ok. Puder har vi aldrig använt, däremot Silonsalva när det blivit rött, är vattenavstötande. Bepanthen har vi haft när det blivit torrt.
    Frottelappar från Ikea är billiga och super att ha när det kräks överallt och till diverse annat. Bara att kasta i tvätten sen.
    Tvål använde vi inte i början, utan badolja el liknande. De blir inte så smutsiga de små, men kan däremot bli torra.
    Jag gillar Weledas produkter. Inte så mycket skumma saker i (Parabener, parfymer mm), men de är rätt dyra. Apoteket har börjat m ngn ny babyserie som verkar värd att spana in.

Måste tillägga att jag faktiskt hade några riktigt trevliga människor i min mammagrupp, som jag fortfarande har kontakt med. Däremot så hade jag redan fått kontakt med gänget här på FL, så det var dem jag prioriterade. Så inget ont om mammagruppen .

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?