• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Puh, ja det där kuddberget ja....hade förträngt det sen sist. Ngn annan som får ont i höften ni ligger på? Hade även förträngt svettningarna, är det hormoner tro? Minns att det för mig var ännu värre efter förlossningen. Kunde vakna helt dyblöt. Jag brukar be mannen gå upp och öppna fönstret mitt i natten i ren panik för det känns som jag inte kan andas. Stackarn, han får ligga och frysa . Ninus, haha, plastad frotté, förstår inte hur du klarar det. Men det är ju ändå ngt man kan ha det till. Vi köpte det när vi skulle få sonen, men jag fattade faktiskt aldrig vad han skulle ha det till. Man fick inte bädda m det under huvudet och det var ju där risken för översvämning var som störst. Kom det kiss o bajs utanför så var det ju sällan så mkt så att det gick igenom lakanet. 
    Förresten, har ngn investerat i ett baby-nest? En sån liten madrass för bebis m kanter runt? Vi köpte det sist, men sonen hatade det. Hoppas på att nästa barn kommer vara av annan åsikt för det verkar smart.
    Kan inte ses på fre, ev to, men just nu känns det som jag får ta dagen som den kommer....
    Åh, vill oxå ha semlor! 

• NyaMy

Golden, ang flaska tycker jag nr 1 är att undvika Bisfenol -A, men de har plockat bort de flaskorna på de flesta seriösa affärer. Sen tycker jag att om man ger ersättning istället för att amma så vill man inte att det ska gå på 5 sek utan att bebis ska få ligga och snutta ett tag. Vi körde Dr Brown's kolikflaskor sist, var supernöjda. Inte för att sonen hade kolik, utan just för att det tog lång tid att äta ur dem. Så de eller likvärdiga skulle jag säga.
    Ang napp så verkar det vara att prova sig fram. Ofta verkar de fastna vid de som de får först, så kanske köpa några som är lätta att få tag på?!

Jag hoppas att det börjar m att vattnet går denna gång, verkar så naturligt och coolt på ngt vis. Jag har hört att bara ca 15% startar så? Tycker det låter lite för jag har hört rätt många som det börjat för på det viset. Fast många har det bara droppat lite för först så jag tar risken att det kommer på vår madrass. Med tanke på hur jag svettas även utan plast så

Ikväll ska vi skriva lista på punkter för barnvakten som tar L när det är dags. Jag är jättestressad över det, även om det kommer bli någon av våra föräldrar (ni ser fortfarande nojjig fast sonen snart är 2 ). Ska bli skönt att tänka igenom allt i detalj så jag slipper ligga på förlossningen och tänka "vet de hur de ska göra vällingen nu". Sen ska vi tänka igenom BB-väskan igen så allt är med. Snart är jag redo för bebis

• NyaMy

Förresten, på tal om konstiga grav symptom, jag tycker allt smakar lite konstigt nu, beskare liksom. Fast det har bara varit så i ca 1v. Ngn annan som känner igen det?

• NyaMy

Ela, välkommen! Jag bor i Vasastan och har en liten son som fyller 2 i maj.

Ninus, jag säger som de andra, helt normalt! Be alla sprita, dagisbarn att hålla avstånd och ta inte emot besök i början alls om det inte känns bra. Jag har kompisar som redan innan sagt till alla att de vill ha besök den första tiden (inte ens av föräldrar). Man måste göra som man själv känner!

Ang RS, hörde att det inte är ett extremt RS år (tydligen vartannat) + att det tydligen är på väg bort snart från min BM.  

På tal om sjukdomar så går det magsjuka på sonens dagis så vi har hållt honom hemma 2 dgr. Vill inte riskera ngt nu! Ev får han gå imorgon om de inte har fler som blivit sjuka idag. Jättegullig personal som ringt oss fler ggr och berättat status eftersom de vet läget.

...och på tal om amnings-bh; jag som inte ens tror att jag kommer kunna amma har köpt 2 st rätt dyra. Som att det skulle gå bättre då . Mina bröst växte från 70C till E nu under grav, så jag var ändå tvungen att köpa ngt. Tänkte att antingen kommer jag inte kunna och då går de ju tillbaka snabbt el så går det och då kan jag ju lika ha som jag kan amma i. Köpte Hot Milk, det var de enda jag tyckte var både sköna och lite roligare. Röd spets låter ju inte helt fel heller! Om amningen funkar ska jag lyxa till det m en Agent Provocateur bara för att fira .

• NyaMy
    Hej tjejer!
    Nu är vårt lilla pyre här! En dag tidigt och en snabb förlossning. Tänk vilken skillnad mot när Ludvig kom! 
    Jag kände första värkarna vid 01.00. Kl 08 fredag morgon åkte vi till Danderyd efter att Ludvigs farmor kommit över....och tur var det!
    Öppen 4 cm, tapp utplånad. Sedan gick det undan! Fick epidural kl 11 trots att jag var öppen 9 cm (de tyckte huvudet stod så högt fortfarande). Lillens hjärta gick ned lite väl mkt (hade mastodont-värkar precis som med Ludvig), så de bestämde att de skulle försöka få ut honom. De fick hjälpa till att "dra" ut honom samtidigt som jag krystade för liv och fosterland. De bestämde att de ville ha ut honom 11.50 och sedan tog det 18 min alltså . Sprack ingenting!  
    Vi kom hem igår och idag mår jag så bra så att vi redan klarat av en liten solskenspromenad som 2-barns familj.
    Ludvig är lite svartis och avvaktande, märks att han har det lite tufft stackarn .
    Amningen är redan på väg utför verkar det som, så jag är beredd att bryta. Vi har redan börjat varva med ersättning. 4 amningar tog det innan bröstvårtorna var helt såriga. Jag tror helt enkelt att min hud är så tunn så att den inte klarar av trycket (?), den spricker liksom direkt. Jag har fått tabletter utskrivna så vi tar det dag för dag nu, glad om han kan få några få av de viktiga dropparna i början. Knasiga är att jag har massa mjölk, men inte kan få ut den. Va avis jag är på er som kan amma smärtfritt! 
  • NyaMy

Tack alla och även tack för alla bra tankar kring amning! Jag testade vårtskydd sist m sonen, men ska nog pröva det igen nu. Antar att det redan var en infektion när jag testade dem sist och då var det som att sonen inte fick ngt när han sög genom dem. Är ju inte alls säkert att det blir samma nu....
    Var på läkarbesök och hörseltest på Danderyd idag. Allt gick jättebra. Lillkillen hade tappat lite i vikt, 5%, men det är tydligen normalt. Nu väger han under 3 kg plutten. De reagerade på att jag hade så mkt mjölk redan, var helt blöt om tröjan när jag kom dit och lillkillen hann knappt svälja när jag ammade inne hos BM. Ni som har lyckats m amningen, hur länge tar det innan det lägger sig och slutar rinna så mkt? Nu ser jag ut som Dolly Parton och brösten är stenhårda (inte skönt när det spänner i såren kan jag lova). Kan inte fatta folk som betalar pengar för att se ut så här .

Har inte testat Calma, men de verkar ju bra. Vi köpte Dr Brown till sonen och gillade dem så det blev aldrig att pröva runt. Vi köpte även en NUK denna gång, men det rinner för snabbt ur den tycker vi, så den skulle jag inte rek till en spädis.

Ninus, håll ut, snart är det din tur! Njut av lugnet så länge och samla kraft! 

• NyaMy
    Ninus skrev 2011-02-10 20:10:24 följande:
    Hejhej!
    Ingen bäbbe här än, men idag har vi varit på ultraljud! Enligt uträkningen väger han nu 3512g, ganska precis på kurvan. Puh, jag som oroat mig för jättebäbisen på 6 kg... Frågade hur säker beräkningen är och fick svaret att det kan väl diffa på sisådär 200g upp eller ned, men inte mer. Den normala viktökningen är tydligen ca 30g per dag nu.
    Hoppas vi slipper ge oss ut i snöstormen som ska vara inatt... :)
    Spännande nu! Håll ut!

Här är allt bara bra. Läser det ni skriver, men har inte en sek över känns det som. Nu måste jag sova! Blir inte mkt sömn nu eftersom mannen sover m lillkillen och jag med Julian (eftersom jag ammar lite nu). Minns hur jobbigt jag tyckte det var m Ludvig, men då var vi ändå två som hjälptes åt .

Skriver mer om jag hinner imorgon.

• NyaMy
    Ninus skrev 2011-02-11 16:22:39 följande:
    Inga tecken på start idag heller. Varit hos BM för en sista koll. Halkade omkull på parkeringen utanför!Förvånad Tack och lov så var det ju snöstorm och säkert 20 cm snö så jag landade väldigt mjukt på rumpan. Men fy vad rädd jag hann bli. Magen var mjuk och fin och bäbben sparkade som aldrig förr när BM undersökte så hon tyckte inte det fanns nån anledning till oro.
    Fått tid till fredag om en vecka för ev. igångsättning, men BM är säker på att jag kommer föda innan dess. Jag ser nämligen sådär "härligt svullen ut som man gör när det är dags"! Thanx liksom!Skrattande

LadyMy, är det Julian han heter, lillbebisen? Vilket fint namn! Har missat om du skrivit det förut, varit så nyfiken! :) Vi har ju två namn som vi velar mellan, men det lutar mer och mer åt det ena. Vi får se vem som tittar ut helt enkelt. :)

Sköt om er så länge!
    Ja, Julian heter vår minsting. Hoppas du slipper gå över, men hoppas du inte blir alltför otålig. Man blir ju lätt det och då kan dagarna kännas sååååå långa. Tur att du inte gjorde illa dig idag!

Vet inte vad det är m min amning. Jag har ju försökt varva lite för att såren inte ska bli för djupa och det ser helt klart bättre ut än sist. Ändå "bränner" det liksom i brösten för jämnan och jag är hela tiden nojjig för stockning för det blir knöligt och svullet hela tiden. Jag vet att botemedlet är att amma, amma, amma, men hur ska man hinna det m en till liten kille? Jag skulle nog behöva göra detta på heltid för att ev få det att funka känns det som. Får nog bli att lägga ner snart. Har läst på en del om amning, forskning osv om fördelar mm och kan nog konstatera att för oss så överväger nog nackdelarna. Ev får de ju bättre immunförsvar (även om det bara är tillfälligt), så det vore ju bra om det kunde funka de första veckorna när han är så skör. Ludvig och mannen är sjuka nu båda två . Vad jag förstått så tvistar de lärda om huruvida det hjälper mot allergier. Närhet får han ändå, ett riktigt sjalbarn har han blivit och snuttbehovet får han tillfredsställt m nappen . För många är ju amningen mkt bekvämare, dvs om det funkar, det är ju rätt jobbigt att koka alla flaskor, släpa m ersättning mm. Fast i vårt fall blir det ju inte det eftersom det är så meckigt m all smärta osv. Oj, vilken lång utveckling det blev, tänkte nog lite högt där .

Tänk vad spännande för er som har er förlossning kvar, det är verkligen en fantastisk upplevelse. Nu sks vi äta pizza.
  • NyaMy

Haligh, sist hade jag haft 3 stockningar efter 2v så man kan ha det....fast jag vet inte om det antagligen hade att göra med sårinfektionen. Du har rätt, knölarna kommer när han inte ätit på ett tag, men det är då stockningen kan slå till oxå. Tyvärr så måste jag nog oroa mig för jag har väldigt ont mellan varven, så det är inte problemfritt för mig. Måste kolla greppet noga, lufta, smörja osv osv. Ett heltidsjobb helt enkelt Hur går det m lillans mage? Måste vara hemskt när de skriker så otröstligt och man inget kan göra? Hoppas att vi slipper det där, det vet man ju inte än....

Ni som fått era små, vad har ni på dem i vagnen? Hittills har jag bara varit ute m sjalen och då får han ju värme från mig. På tal om sjalen, måste återigen säga att det är mitt bästa köp. Både jag och Julian älskar den, känns som att stoppa tillbaks honom i magen mellan varven .

Jag höll oxå på att ramla idag, med Julian i sjalen. Glad att jag slapp det.. 

• NyaMy
    Golden Robot skrev 2011-02-12 00:05:08 följande:
    LadyMy: Vad har du för sjal? Jag har skaffat tri-cotti eftersom jag inte vet om jag klarar det där med knytningen... Men de man knyter ska ju vara mer allsidiga, och kanske mer bekväma eftersom man kan anpassa dem..?

Haligh: Hoppas lilla Sigrid piggar på sig!
    Har en Looma, knytsjal i trikå. Tycker de är bra eftersom de går att reglera precis som man vill. Knytningen får man till snabbt, men jag har hört fler som tycker det är knepigt, vet inte om de verkligen gett det en chans... Och en sak är säker, den kan inte gå upp som en del oroar sig för, bebis ligger tryggt. Fast jag har inte testat så många olika, finns säkert massa bra som man inte knyter oxå.

Haligh, visst oroar man sig! Tyckte det kändes skönt igår när jag läste svar en forskare gav ang infektioner och spädisar och hon påpekade att vi faktiskt inte har många farliga infektioner i Sv och att det egentligen stärker immunförsvaret att bli sjuk. Sen är det så klart inte kul om de får RS el maginfluensa osv. Ludvig hade många förkylningar när han var riktigt liten, vi var sååååå oroliga och han sov dåligt, men nu verkar han faktiskt ha ett riktigt bra immunförsvar (peppar, peppar....). 
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?