Inlägg från: saltgurkan |Visa alla inlägg
  • saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Roszi skrev 2010-11-10 15:36:23 följande:
    Ang BVC

HEJ
    Någon som har koll på hur det fungerar med BVC, skall man kontakta dem innan förlossningen själv? Antar att man kan välja BVC fritt!? Egentligen tillhör jag Engelbrekt men har lättare att ta mig till odenplan, så funderar på att höra av mig dit. Någon som bor i krokarna som  har erfarenhet av de båda?

Hälsar Roszi
    ingen aning, men jag tror att barnmorskan kontaktar dem så att de vet hur många bebisar som kommer och ungefär när, sen kontaktar man dem själv när man har fött... har för mig att det är så.
    Men det är klart att man borde få välja, fråga barnmorskan, eller ring dit till bvc direkt vetja och fråga hur man gör, det är nog ganska vana vid den frågan, för hur ska man annars veta??
  • saltgurkan

Men på vårdguiden står det ju att "föräldrargrupper" brukar finnas till dem som är i vecka 25 och framåt..men att det kan se lite annorlunda ut beroende på var man bor... det kan väl inte tagit bort dessa förberedande grupper helt??  kollade lite på mamamia´s hemsida och där ser det ut som att det är samma men att de kallar de dem för kurser istället och de är lite mer inriktade på olika moment, några kostar men "basutbudet" är gratis...

Får man inte gå i mamma grupp andra gången?? varför får man inte det?? är det så på alla BVC? tycker jag verkar väldigt orättvisst isåfall...  

• saltgurkan

jag har inte hunnit skriva på evigheter, kollade bara lite snabbt igenom tråden nu och ser att ännu en anslutit sig, linala82, välkommen!!

vill berätta en liten historia om ammning till alla er som är oroliga.

När jag låg på bb (snart 15 år sedan, herregud vad tiden gått fort!) och skulle försöka amma mitt barn så gick det inte så bra. Jag förstod inte vad det var som var fel och min dotter bara skrek. Jag ringde tillslut på sköterskan för att få hjälp. In kommer en sköterska;
    -har du ammat ett barn förut? frågar hon. 
    -nej, svarar jag förvånat, det är mitt första.
    - ja och den lilla är ju också nybörjare, hon har ju aldrig blivit ammad förut, så hon vet ju inte hur man ska göra..påpekar sköterskan.
    -nää.
    -och du är förvånad att två nybörjare som ni två inte får det att funka på en gång?? 
    -Mmm.
    -man föds ju inte expert och man blir ingen heller utan att öva, så det är det ni två skall göra!
    -jaha..
    -och glöm inte två veckors regeln!
    -vad är det?
    -de första två veckorna är jobbiga, för det är ungefär så lång tid det tar att lära sig att amma, eller att bli ammad och för kroppen att ställa om sig, sen börjar ni få lite rutin på det och allt kommer bli mycket bättre! så ge inte upp under inskolningen och glöm inte att be om hjälp om och om igen...
    okej...

vid det mötet fick jag verkligen en "aha-upplevelse", det är ju klart att det inte funkar, vi är ju nybörjare och man måste ju öva för att lära sig ngt nytt! och ja tyvärr så hade hon rätt om tvåveckors regeln... det var sjukt jobbigt. Till alla er som skall amma, jag hoppas att era "två veckor" blir lite lättare eller att ni orkar er igenom det för sen blir det så enkelt! och funkar det inte så strunta i det, det finns så bra ersättningar och en glad mamma är sååå mycket bättre än en ledsen mamma som ammar.

ett annat litet tips som det talas väldigt tyst om är att bröstmjölken blir lite "blaskigare" på kvällen så då kan man behöva amma oftare, då kan man ge ersättning istället som "sista mål" så sover bebisen lite bättre och längre...

• saltgurkan

Just det, linala, när har du BF?
    tänkte skriva in dig i listan om du vill!

och hur är det med er andra, vill ni ses på någon fika snart? 
    tänkte vi kanske skulle försöka ses innan jul, innan det är dags för Haligh!

• saltgurkan

oj, jag nojjar inte så värst med maten, eller snarare har det gått i perioder. vissa perioder har jag varit toknojjig och i princip bara levt på grytor där allt är kokt till förbannelse hahahaa men nu är jag inne i en lite lugnare period när jag äter det mesta, även rökt skinka och annat. Dock har jag varit väldigt nojjig med alla sorts läkemedel och tokvägrat allt (till och med tabletter som min läkare skrev ut till mig som han sa skulle ev. förhindra missfall hahahaa) Har även haft nolltolerans mot alkohol och cigaretter (är väldigt stolt att jag slutade på dagen "positivt grav-test" efter 15 års rökning).
    Har dock en bekant som är gravid och både röker och dricker vin, hur ser ni på det?
    Jag blir väldigt provocerad av det och undviker att träffa henne helt, har till och med avstått från att gå på fester när jag vet att kommer vara där.. är jag löjlig?

• saltgurkan

influensavaccinet, det har jag helt glömt! kollade upp det för länge sen och såg att vi gravida blir erbjudna det gratis under en period, och det var inte riktigt dags ännu då och sen glömde jag helt bort det.

Men som sagt nu har jag ju blivit toknojjig när det gäller alla läkemedel, men detta vaccin är väl ett sk "dött" vaccin? har för mig att jag läst i en amerikansk studie att man bör undvika att ta vaccin under vissa utvecklingsperioder, tex när hjärnan har en utvecklingsfas.. men hur sjutton vet man då det?? samtidigt vill jag ju inte gå oskyddad och jag kan ju inte låsa in mig heller...
    Åh det är lite krångligt att vara så nojjig på något så korkat och ologiskt (?) jag blir så velig... ska alla ni ta, eller är det någon som inte ska och isåfall varför? 

• saltgurkan

Jag väntar nog med vaccin ett tag till, det är ju ett tag kvar för mig så än så hinner jag både bli sjuk och frisk igen i värsta fall.. får se hur det känns längre fram. Hörde av en läkare att det visserligen skall vara ofarligt med vaccinet men om jag mot för modan skulle bli sjuk så blir immunförsvaret så mycket starkare om man läker ut det själv..(?) men man vill ju inte bli jätte sjuk heller, lite förvirrande alla olika svar man får överallt!

vad sägs om att ses den 9:de på kvällen, vid 18? 

• saltgurkan

ska nog gå och vaccinera mig i alla fall.. man är bra velig hahaha..

trodde heller aldrig att jag skulle bli så nojjig över saker och ting och jag som lett lite överseende åt alla gravida innan det får jag verkligen äta upp nu

jag tycker vi bestämmer den 9 dec kl 18, så får vi se hur många vi blir! 

• saltgurkan

kom på att vi inte bestämt var, några förslag?

• saltgurkan
    Roszi skrev 2010-11-30 16:32:12 följande:
    Jag vet förresten nu att det är en liten kille som stökar i min mage! I fredags gjorde jag ett tillväxtultraljud. Jag har ett ganska lågt blodtryck i vanliga fall, men det hade på kontroll i torsdags gått upp mkt, det i kombination att jag var nojig med att jag bara gått upp 6 kg i v 32 gjorde att min BM skickade mig på ultraljud. Allt är dock bra, tack och lov!!! Hoppas bara blodtrycket håller sig lugnt, på efterkontroll var det bra, men läskigt att det far upp och ned. Kan ju vara förvarning om havandeskapsförgiftning, men ingen äggvita iaf.Häftigt att få se bebben i v32, en riktig baby som låg där och gapade och rörde sig jättemycket. Så häftigt!!! Längtar nu efter att få träffa honom, men han får hålla sig där inne ett tag till.
    Grattis till lill killen, vad roligt!

Men är det fler som bara gått upp drygt 6 kilo och gått så långt? jag har gått upp 9 och jag är bara i vecka 27!! herregud vart ska det här sluta!! (med bebis antagligen som min syster sa )  ) men det har nog blivit än och annan tallrik glass, choklad och annat onyttigt... har en tonårsdotter som viktnojjar och krånglar, fast hon är smal (blir sååå arg tjejer i den åldern som hetsar varandra att de är tjocka osv och jämför sig med retuscherade benrangel) så jag försöker äta med henne alla måltider såklart men även göra lite extra gott som att baka bullar och göra varm choklad mm och mysa på kvällarna.. det hjälper henne men jag kommer se upp som en vandrande michilingubbe snart hahaha..

Ska på tillväxtultraljud nästa vecka pga förra graviditeten... men denna gång är jag är inte direkt orolig att hon kommer vara för liten..snarare för stor! dessa två graviditeter kunde inte vara mer olika...
    Har föresten försökt i två veckor att få ut mina journaler får danderyds sjukhus från både specialmödravården och förlossningen, då min läkare behöver dem.. det går minst sagt trögt. Pratade med 9 olika personer igår och alla var som frågetecken, kändes lite som fawlty towers och manuel skulle svara nästa...

Vapiano tycker jag låter jättebra, vi tar den på kungsholmen, har för mig att den är lite lugnare och inte lika hög ljudvolym som på sturegatan och gamla stan. Vad jättetråkigt att du inte kan följa med LadyMy, men vi får ses nästa gång! 
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?