Inlägg från: saltgurkan |Visa alla inlägg
  • saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Solisan skrev 2010-12-01 12:42:33 följande:
    Hej hej, jag har BF den 23feb och bor i täby.
    Är 36 har haft svårt att hitta några äldre med barn sedan tidigare på familjeliv. Kan jag vara med här?
    Välkommen Solisan!
    det är klart att du får vara med! här inne är vi en salig blandning, och det är väl egentligen nästan ingen som faller under kriterierna helt, men det spelar ju absolut ingen roll!
    vet inte om du sett det men vi som kan skall ses den 9 dec på vapiano på kungsbron kl 18.00, jag hoppas att du kan komma!

Golden robot, störst?! hahahaa nej du jag är ju beräknad bara två dagar före dig så det räknas nog inte... när jag var hos barnmorskan låg jag på det övre sträcket på kurvan, fast jag hävdar bestämt att hon har mätt fel och lever i min lilla bubbla ett tag till fast annars så bryr jag mig faktiskt inte så mycket, det flesta runt omkring mig har gått upp mellan 20-30 kg under sina graviditeter, och skulle det barka iväg nu i slutet då får jag väl ut och ta långa promenader med barnvagnen sen! 

LadyMy, bra sagt det där att bekräfta barnet i sina känslor, jag brukar visserligen göra det, men ska tänka på det extra mycket nu. Det är bra att bli påmind om sådana viktiga saker. Vi skrattar och gråter om vart annat här hemma. Det är ju inte helt enkelt med en tonåring och en gravid under samma tak, det blir VÄLDIGT mycket hormoner på samma ställe! fast å andra sidan förstår jag henne bättre nu och hon mig också tror jag.. som när man börjar gråta för att det var hål i strumpan eller när man är så arg så man inte vet var man ska ta vägen fast man vet inte riktigt vet varför, ungefär som små barn som lägger sig ner och på marken och skriker, jag FÖRSTÅR dem nu. Fast vi kan skratta åt det också, det tror jag är nyttigt..

börjar känna av foglossningen nu, främst på kvällarna, hur är det med er andra? 
  • saltgurkan

ja fogarna känns inte så jätte kul men just nu är det faktiskt magen som känns jobbigare, känns som någon rispar mig med en kniv på insidan och det svider (förutom att det klämms på diverse nerver mm) Men jag är så glad att det inte är värre, kan fortfarande röra mig, hade varit sämre om jag varit tvungen att ligga inlagd nu när det är jul och allt! Jag hoppas verkligen inte att det blir värre för någon av oss!
    Ska iväg och försöka hitta en stödbälte för hela magen, inte bara under magen, hoppas det ska hjälpa.

Ser fram mot att träffa er på torsdag!

Vapiano Kungsbron 15, torsdag kl 18:

Ninus
    saltgurkan

• saltgurkan
    Roszi skrev 2010-12-08 09:15:36 följande:
    I går fick en kompis barn i v 27 och allt hade gått bra. Jag blir  varm och glad över att barn klarar sig så tidigt i sverige, fantastiskt!!!
    helt fantastiskt!! 
  • saltgurkan
    Golden Robot skrev 2010-12-08 21:58:13 följande:
    Kontrollfreaket i mig vaknade just: Hur hittar vi varandra imorgon på Vapiano?
    tänkte inte på att det kanske kommer vara fler med magar som vaggar om kring där inne...

För enkelhetens skull så kan jag väl jag bestämma redan nu att jag har mitt halvblonda hår uppsatt i tofs (då slipper jag tvätta det ) och kommer ha jeans, beige v-ringad tröja så hittar ni mig iallafall... 

Vi ses! 
  • saltgurkan

Tack för igår!!
    Det var så läskigt att träffa några i verkligen som man "träffat" på nätet, hade ju aldrig gjort det innan, så konstigt och pinsamt, men vad okonstigt det faktiskt kändes och vad trevligt det blev!! Jag är glad att jag inte fegade ur som jag var på väg att gör flera gånger på vägen dit...

Vi får ses snart igen efter alla helger och då hoppas jag att fler som vågar komma (med eller utan bebis) !

Idag vaknade jag med ett leende för att jag faktiskt vågade! tack igen Ninus och Golden Robot för en jätte trevlig kväll! 

• saltgurkan

Ladymy, fy vad tråkigt!! har man en dyr vagn ska man vara försiktig, min bror och hans fru är inne på deras tredje urbanjungle..suck..

Själv är jag så nervös att jag knappt kan sitta still, ska på läkarbesök kl 5 och göra en graviditetsplan och förlossningsplan.. vi får se vad hon säger, om det blir kejsarsnitt eller om jag får föda vanligt. Nu är jag ganska inställd på kejsarsnitt, har gått igenom hela processen med att vänja mig vid tanken och sörjt att det inte blir vaginal förlossning (det har tagit många veckor, mycket snor, gråt och det är såååå synd om mig hahahaa) och börjat inse att det kommer bli en bra och fin upplevelse för oss ändå, försöka se alla positiva sidor som att man kan planera lite mer och så och förberett mig på smärtan efteråt och planerat och förberett för det (Jag kan ju behöva en hel del extra hjälp första tiden med att handla, gå ut med hundarna osv)
    Så om hon nu säger att vi kör på vaginal förlossning i alla fall kommer jag bli helt knäpp!!

Vi var på tillväxt ultraljud igår och det såg jättebra ut bara -4% under!! jippi, En riktig liten praktbebis och jag var sååå stolt, så jag hoppas hon fortsätter växa så bra och inte gör som sin syster och bestämmer sig för att sluta växa och som låg på ca -40% när hon föddes... och ja, nu har hon kollat en gång till det är en liten tjej! eller som BM utryckte det; -En tjej är det nog allt annars är det är nog första gången en kille föds med blygläppar och utan snopp isåfall hahahaa

Nu måste jag skynda mig, återkommer kanske ikväll och berättar hur det gick om jag inte är för upprörd eller nåt

• saltgurkan
    Ninus skrev 2010-12-15 16:23:12 följande:
    Imorrn ska vi på tillväxt-ultraljud! Längtar! Men samtidigt är man ju lite nervös. De kollar ju faktiskt om allt är ok, och inte för skojs skull. Ska bli kul ändå att se en "färdig" bäbis därinne! 
    Vi var på tillväxtultraljud igår.. det var faktiskt inte så spännande, man ser ju inte så mycket eftersom bebisen är så stor så man kan oftast bara se en liten bit i taget.. RUL runt vecka 18 är mycket roligare!! vår BM scannade av ansiktet och min man tyckte det såg jätte obehagligt ut, han tyckte hon så ut som en alien.. var helt illa till mods efteråt stackarn. (han ska nog inte följa med på fler ultraljud  )

Idag var vi hos läkaren och fick reda på att det är ju inte henne vi ska prata med ang förlossningsplanen utan med förlossningsläkaren och honom skall vi träffa första veckan i januari (om vi väljer att föda på danderyd) om vi däremot väljer att föda på bbstockholm så skall min BM skicka remiss dit imorgon och vi bör få tid där för planering i början av januari... det lutar lite åt bbstockholm om det inte är för långa köer.
    Det vi däremot fick reda på idag var att vi skall göra TUL varannan vecka fram till förlossning om inget aviker då blir det även ett extra flödeskontroll veckan emellan dvs ultra ljud varje vecka..  men jag håller tummarna för att min lilla tjej ska växa ordentligt! 

En annan sak, min foglossning känns faktiskt lite bättre.. så det kan tydligen vända! så håll modet uppe allihopa! 
  • saltgurkan

Stort grattis Haligh till lilla dottern!!

Det var evigheter sen jag var här inne och ännu längre sen jag faktiskt skrev något, men jag har inte övergett tråden, bara haft fullt upp helt enkelt med först jul och sen en massa jobb och ett väldigt "boande" här hemma!!

Har inte hunnit läsa alla inlägg än, mår ni bra?? Snart är det ju dags för de flesta av oss...

Själv mår jag bra men fick i början av förra veckan reda på att det blir ett planerat kejsarsnitt den 23 februari på Danderyd för min del.  Jag fick inte föda vaginalt pga av div tidigare komplikationer och har därför en mycket förhöjd risk för livmoder reptur... detta har varit en stor sorg för mig då jag så himla gärna ville föda "vanligt" och gått igenom ett mindre sorgarbete, men nu försöker jag fokusera på det positiva istället, jag skall få en dotter 23 februari!!

Hur har det gått för er, har ni köpt allt och har allt klart redan?
    Jag beställde åkpåse och skötväska till vagnen idag så vi får det samtidigt som vi hämtar vagnen den 15 februari och sen madrass, spjälskydd, täcke och kudde som vi får i början av feb (mamma var med och köpte jättefina kuddar till "Märta" som hon envisas med att kalla henne trots att INTE ska heta det) och skötbord tänkte jag köpa brios väggskötbord på blocket och sen bara en ny madrass till... är det något jag glömt??
    har redan några små kläder men tänkte annars roa mig med det de sista veckorna.. det roligaste till sist! 

och bb väskan? vad har ni packat i den? bra tips på vad man skall ha med sig?

• saltgurkan

Livmoder reptur är när livmodern spricker, den kan göra det om man har mkt ärrbildningar på livmodern tex efter tidigare snitt. Skulle det uppstå är det väldigt akut för både mamma och barn, därför rekomenderar de snitt om det föreligger en förhöjd risk, vanligtvis brukar ett snitt inte vara några problem för vaginala förlossningar efter det men jag hade tyvärr lite för mycket ärrbildningar pga komplikationer vi läkningen av mitt ärr och vid en annan operation som gick snett.

ska börja skriva en lista på saker att ha med till sjukhuset, vissa saker är ju självklara, men har ni hört några bra tips, typ eget toapapper och lypsyl skall tydligen vara några heta tips... finns det olika nappar?? "får" man börja med det på en gång?? 

Ska ni ses i nästa vecka? följer gärna med och träffar er igen, och ni andra som inte var med sist! var och när?

btw, någon mer som tröttnat rejält på att vara gravid och undrar hur man överhuvudtaget skall stå ut och överleva dessa sista veckorna????? jag har fått något som känns som det kryper i hela kroppen, som jag har en miljard likmaskar som kryper runt i benen och i hela kroppen och det kliar och är sjukt jobbigt, det kommer på kvällarna och nätterna...jag blir tokig!!!!!!!

kan däremot tipsa om en otroligt rolig tråd här på fl om tokiga förlossningar..läs den, jag skratta så tårarna rann!!

• saltgurkan

Min man läste någonstans att bananer skulle vara bra mot "restless legs", har inte provat än men tänkte skicka iväg mannen snart, får se om det hjälper...blir toooooookig! (det känns som det har spridit sig till hjärnan och det på något konstigt sätt kliar inne i huvudet också..aaaahhhhrrrtghhhhg!!!!)

Jag är på ett sätt inte så sugen på att hon skall komma än, vi skall ha målare här snart och sen skall våra nya garderober komma och monteras först också... vill gärna att allt skall vara klart innan, men tänk om man bara kunde ge gravidmagen till mannen ett tag när man tröttnade! lite som en lite för tung väska som man ber mannen bära åt sig ett tag när man inte orkar längre...

Jag kan när som helst denna vecka utom på tisdag förmiddag för då har jag ett möte, säg tid och plats så kommer jag!

ska försöka hitta tråden igen, återkommer!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?