• NyaMy

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Förresten, hur tänker ni andra med overall? Sonen kom i maj, så jag känner mig lost. Behöver man en vintervariant tro? Vi har beställt en i fleece nu, men vet inte om det kommer att räcka....

• NyaMy

Välkommen Ilnala! Jag bor i Vasastan.

Min amning var ett rent h-vete, tror jag skrivit ngt gnäll om det tidigare? Jag kämpade på i 3v, sen gav jag upp, den tiden känndes som en evighet. Vill inte skrämma upp er, men o andra sidan gick det hur bra som helst m ersättningen, så händer det så händer det...... Jag hoppas det kommer funka denna gång, men har noll förväntningar, flaskan åker m redan till BB . Får jag ont kommer jag ge upp betydligt snabbare denna gång. Det var inte värt att "förstöra" 3v av vår första tid m akutbesök, antibiotika, voltaren, gråt o ångest. FY!

Jag går på Pilates, där går man igenom en del amning. Känns rätt lagom för mig. Tyckte inte jag kände att det var ngt jag saknade att jag gjort före jag födde sonen. Jag tänker liksom att det gör ont, men det är över på några timmar, så har inget problem m det. Fast vet massa som gått Profylax o är jättenöjda, beror nog på hur man är som person.   

• NyaMy

Roszi, jag kände precis som du m nakenheten. Känner lika även denna gång. Skrev i mitt förlossningsbrev sist att jag inte ville bli "blottad" eller exponerad. Ville inte heller ha manlig personal. Ångrar att jag inte skrev att jag inte ville ha elev, fick det precis på slutet och då kunde jag inte prata längre. Tyckte det var för många i rummet och att de pratade och förklarade för mkt. Ska skriva det denna gång. Sa även till mannen att jag inte ville att han skulle stå och titta vad som hände där nere. Han har kommenterat det efter, att han hade velat se när sonen kom ut. Tyvärr känner jag lika denna gång, så det blir nog inget m det nu heller . Jag låter säkert helt hysterisk, men alla respekterade detta, så jag slapp känna mig blottad. Hade bh och en sån där snygg vit rock hela tiden. Däremot så kände jag mig väldigt naken när de körde mig i kulvertarna till patient-hotellet (på Danderyd). Hade gärna lagt en filt över mig och Lillen för det var kallt och helt plötsligt så var det lite mer människor än i förlossningssalen, haha. Prata med din BM, så hjälper hon dig att formulera detta i dina önskningar.

Idag har jag varit på  Milla Milano och köpt en supersöt grå stickad hjälmmössa till bebis. Tror bara vi saknar vagn och en pyjamas nu, så har vi så att vi klarar oss någon dag. Blir nog ngt på julrean oxå.

Mina amningsproblem berodde på att jag fick en sårinfektion redan på bb. Den ledde i sin tur till mjölkstockning och svamp, trots att jag fick antibiotika. Tror såren var så djupa när antibiotikan äntligen tog så de kunde inte läka när jag ammade. Har inte riktigt fått ngn bra förklaring, men det tog 3v efter jag slutat innan de var någorlunda läkta, så amma hade aldrig gått antar jag. Jag fick massa tekniktips osv, men det var ju inte där problemet låg. För de flesta funkar det ju ändå bra att amma, även om det kan vara lite tufft i början. Så det kommer säkert gå bra för er. Annars ordnar det sig ändå och det kan vara skönt att ha det i bakhuvudet, så man slipper känna sig som en dålig mamma. För jag lovar det är svårt att inte göra det om man inte kan amma, det råder amningshysteri i Sverige, på ett sätt jag aldrig hade kunnat drömma om innan det sket sig för mig....

• NyaMy

Hur nojjiga är ni med maten? Jag har ätit rökt skinka, sushi mm utan att vara orolig, men har plötsligt börja nojja. När man är hemma kan man ju skölja grönsaker noga tex, men när man tar en sallad ute så vet man ju aldrig. Häromdagen så råkade jag se (efter att jag ätit klart min cesar sallad) att de öste upp sallad utan att skölja den direkt ur påsar bakom disken. Då blev jag nästan arg..... Hoppas jag inte stressar upp ngn!
    Vaknade i natt och hade magknip så är hemma idag, kanske därför jag funderar extra på detta. Har inte blivit sämre, men inte heller bättre. Känner mig jättetrött, helt sänkt liksom. Fattar inte vad det är med mig. Ingen feber, kräks inte, inte förkyld osv..... 

• NyaMy
    saltgurkan skrev 2010-11-25 14:20:37 följande:
    oj, jag nojjar inte så värst med maten, eller snarare har det gått i perioder. vissa perioder har jag varit toknojjig och i princip bara levt på grytor där allt är kokt till förbannelse hahahaa men nu är jag inne i en lite lugnare period när jag äter det mesta, även rökt skinka och annat. Dock har jag varit väldigt nojjig med alla sorts läkemedel och tokvägrat allt (till och med tabletter som min läkare skrev ut till mig som han sa skulle ev. förhindra missfall hahahaa) Har även haft nolltolerans mot alkohol och cigaretter (är väldigt stolt att jag slutade på dagen "positivt grav-test" efter 15 års rökning).
    Har dock en bekant som är gravid och både röker och dricker vin, hur ser ni på det?
    Jag blir väldigt provocerad av det och undviker att träffa henne helt, har till och med avstått från att gå på fester när jag vet att kommer vara där.. är jag löjlig?

Nej, tycker inte du är löjlig. Man blir ju såklart extra känslig för sånt när man själv gör allt för att försvara det lilla liv i magen. Jag blir provocerad av sånt, absolut! 
    Fy, vad duktig du är som slutade på studs! Imponerande! 
    Hur ska ni göra/ har ni gjort m influensavaccin? Jag har bestämt mig för att ta. Tydligen så har även bebis lite skydd när den kommer ut och det känns tryggt. Kanske man känner sig ngt lugnare när man åker i rusning på 4:an
    Sist tyckte jag det var läskigt i början när folk kom nära vagnen eller hostade i närheten osv i början. Kanske bara är ngn instinkt man har. L föddes ändå i maj, så det var ju inte RS-tider eller så....
  • NyaMy

Nu är jag nyvaccinerad. Får hoppas att jag inte reagerar på sprutan och blir dålig, men det verkar inte så värst vanligt. Jag körde på rekommendationerna. Känns bra att bebis har ett visst skydd sen. Det är ju 3 st sjukdomar, så risken/chansen att man ska få alla dessa och på så sätt bygga upp ett försvar är nog rätt liten. Absolut att viktigt att man gör som man känner tycker jag, man kan ju bli nojjig annars och det är aldrig kul . Shit, va man blir överkänslig för allt när man blir gravid och funderar, tycker ni inte det?! Jag har ju blivit smått hysterisk över detta m "gifter" i plaster och hudprodukter. Stirrar på vad alla mina matlådor är gjorda av och vad deon innehåller osv . Hade aldrig trott det om mig själv för ngt år sedan.
    saltgurkan, vaccinet är inte levande. De rekommenderar att man tar efter v13. Jag tyckte det kändes bra att vänta lite tills barnet är lite mer utvecklat, om det skulle finnas biverkningar (åter igen nojjig ).

Jag har galet mkt ända fram till jul, men ev så kan jag 9/12. Boka precis som ni vill så ser jag hur jag kan pussla...

Vi är precis på g att bestämma vagn nu, frågan är mest om det blir en ny eller begagnad Phil & Ted.... Har säkert sagt det innan, men vi kommer även behålla Bugaboon o använda ståplatta till dagis när det går. 

Köpte en supersöt mössa på Milla Milano (Rörstrandsgatan) i förra veckan. Vet inte om ni varit där? Älskar den affären verkligen! Tyvärr lite dyrt, men något litet ville jag ändå köpa till Plutten.

Kan inte fatta att det snart bara är 2mån kvar!!! Fast magen ser ut som den snart ska explodera, haha! 

• NyaMy
    Roszi skrev 2010-11-30 16:32:12 följande:
    Jag vet förresten nu att det är en liten kille som stökar i min mage! I fredags gjorde jag ett tillväxtultraljud. Jag har ett ganska lågt blodtryck i vanliga fall, men det hade på kontroll i torsdags gått upp mkt, det i kombination att jag var nojig med att jag bara gått upp 6 kg i v 32 gjorde att min BM skickade mig på ultraljud. Allt är dock bra, tack och lov!!! Hoppas bara blodtrycket håller sig lugnt, på efterkontroll var det bra, men läskigt att det far upp och ned. Kan ju vara förvarning om havandeskapsförgiftning, men ingen äggvita iaf.Häftigt att få se bebben i v32, en riktig baby som låg där och gapade och rörde sig jättemycket. Så häftigt!!! Längtar nu efter att få träffa honom, men han får hålla sig där inne ett tag till.
    Åh, va kul m en liten kille! 
    Jag är i v31 nu och har också bara gått upp 6kg, inget alls de sista 2v. Behöver man vara orolig för det? Jag känner att bebisen är större och magen ser större ut så har inte funderat så mkt på det. Får se vad BM säger på fredag då jag ska dit. Hade gått upp kanske 8 kg förra grav denna tid och det blev totalt ca 13 kg.

Har hört att man reagerar mindre på detta vaccin än svinis, men när jag tog nu så sa läkaren att de flesta inte reagerade på den heller. Fast jag tyckte typ alla man kände blev lite dåliga?! Inkl jag.....

Min man har julfest på jobbet 9/12 så kan inte då, men det blir säkert fler ggr. Ska bli kul att höra hur ni har haft det sen! 
  • NyaMy

Idag köpte jag förresten Alvedon, koksalt och babyolja till bebis. Jag vill ha allt på plats på studs nu, vet inte vad som händer m mig .

• NyaMy
    Solisan skrev 2010-12-01 12:42:33 följande:
    Hej hej, jag har BF den 23feb och bor i täby.
    Är 36 har haft svårt att hitta några äldre med barn sedan tidigare på familjeliv. Kan jag vara med här?
    Såklart! Hur mår du så här långt?

saltgurkan, 9kg är nog mer "normalt". Man behöver ju lite att ta av efter grav oxå. Sist så tappade jag för mycket efter och såg inte fräsch ut alls faktiskt. 
    Jag hade problem m anorexia som tonåring, det var som en lååång mardröm. Hoppas att din dotter och hennes vänner slipper allt sånt! Jag tror att med en sund och otvungen inställning till mat så kommer man långt, men tyvärr så är det ju en psykisk sjukdom. Alla får den inte hur smala den än vill vara. Det handlar om självbild och självinsikt. Vad jag förstått efteråt så handlar det även i uppfostran av ett barn att bekräfta barnet i dess känslor. Låter kanske flummigt, men t ex att bekräfta för barnet att det är argt och vägleda det i att hantera detta. Ta barnet på allvar helt enkelt. Jag tänker mkt på sånt nu med sonen faktiskt.
  • NyaMy

Nu har vi varit hos BM. 
    Sf-mått 27,5
    Vikt +6,5 (sen inskrivning) 
    Hjärtljud 144
    Järn, 115 (ligger lågt trots 2 Niferex/dag)
    Blodtryck 120/60 (brukar ligga lägre, men tydligen vanligt att det går upp lite på slutet)
    Bebis ligger m huvudet långt ner, ruckbart

Nästa gång ska vi gå igenom förra förlossningen, ska bli jättekul! Vi ska börja på förlossningsbrevet också. Min BM vill att jag ska träffa en amningsexpert och prata om de problem jag hade m min amning sist. Jag fick ett nummer och mailadress, så jag får se hur jag gör. På ett sätt kanske det vore bra att prata igenom allt det jobbiga vi gick igenom sist. Samtidigt känner jag att jag skulle kunna bli helt galen om hon började m ngn amingspropaganda. Enligt min BM så kan hon hjälpa till både med att förbereda en på om man inte vill amma och om man vill dock. Jag vill ju försöka, men vill absolut inte ha ngn mer som hetsar mig eller blåser upp det, går det så går det. Jag vägrar känna mig som en dålig mamma annars denna gång.... Ni ser hur jag går igång direkt på det här ämnet va , snacka om att det blivit en stor grej i min hjärna .

Åh, va jag längtar tills bebis kommer! Tror vi har det mesta klart snart. Börjar fundera mer och mer på att gå från jobbet redan 3v innan bf. Vore så skönt att få vila lite och jag vet allvarligt inte hur jag kommer orka m allt på slutet. Shit, det närmar sig verkligen och innan dess ska man hinna med julen .

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?