• Anonym (Grabbmorsan)

Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?

Mina känslor åker bergochdalbana med mig och jag vet inte hur jag ska sortera dom.

Igår fick vi veta att vi väntar ännu en pojke. Jag har 2 sen tidigare och hade en form av depression då andra pojken kom. Jag älskar honom jätte mkt och ångrar honom inte på något sätt. Men jag hade så önskat mig en tjej redan då, mest kanske för att sambon inte vill ha så många barn.

Nu blev vi gravida igen och bestämde oss för att behålla barnet. Vi hade sagt att skulle vi skaffa en tredje så skulle det vara för att vi ville ha ett barn till och inte för att vi ville ha just en tjej. Men nu var ju graviditeten oplanerad och eftersom tankarna på att det kunde vara en tjej fanns så ville jag inte göra abort. Självklart fanns det många andra faktorer också till att vi valde att behålla barnet, men först och främst förhoppningarna på en flicka.

Sambon sa direkt efter ultraljudet att han hoppats på en tjej och kände sig besviken.. Jag grät i tystnad i bilen på vägen hem och insåg snabbt att jag aldrig kommer att få min lilla flicka. Åtminstonde inte med han som jag är tillsammans med nu. (Jag vet också att allt kan ändras)

Men just nu vet jag inte hur jag ska tackla mina känslor, samtidigt som jag är glad att jag fick veta nu och inte vid förlossningen då jag bara vill njuta av barnet..

Vill gärna ha stöd och råd.. Jag vill ge all kärlek till den här grabben med, men hur tusan blir man en hyffsad grabbmorsa??

Vill också tillägga att vi ville veta kön just för denna situation.

• Svar på tråden Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?
  • MansonDust

Man står inte sin mamma nära bara för att man är en flicka. Min sambo står sin mamma närmare än jag står min mamma, t.ex. Min ena dotter är en "pappas flicka" & älskar jeans & t-shirt, hjälpa pappa med bilen, greja & fixa. Mellanbarnet (flicka) är en mammig tjej som älskar glitter & klänningar. Yngsta (sonen) älskar diadem, kjolar & bilar.

Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • LivL

TS, jag har ocksa "fatt for mig" att jag vill ha en flicka. Vill bara ha ett barn och da en tjej. Vet inte varfor.

• 2010mamman
    MansonDust skrev 2010-08-19 09:33:42 följande:
    Man står inte sin mamma nära bara för att man är en flicka. Min sambo står sin mamma närmare än jag står min mamma, t.ex. Min ena dotter är en "pappas flicka" & älskar jeans & t-shirt, hjälpa pappa med bilen, greja & fixa. Mellanbarnet (flicka) är en mammig tjej som älskar glitter & klänningar. Yngsta (sonen) älskar diadem, kjolar & bilar.
    Nej jag står inte min mamma alls nära, för hon GÅR INTE att komma nära. Samma för min syster. Så att man skulle stå sin mamma nära för att man är "flicka" stämmer ju inte.
  • kjellis

Jag har tre pojkar och jag kan visserligen förstå att man skulle tycka det är kul med en tjej/kille, jag hade nog hest velat ha en tjj när min första kom t.ex. Men om man planerar ett tredje barn, eller väljer att behålla ett (som man annars inte skulle behålla?) främst för att man vill att det skulle vara det ena eller det andra så tycker jag verkligen att man är ute och cyklar! Alla vet ju att det är 50% chans/risk.

Sen är det väl upp till dig att välja vad ni ska ha för klimat hemma, om man ska kunna prata känslor eller ej. Nu är mina fortfarande så små, men här pratas det då känslor till överdrift emellanåt.

Nu när jag har mina underbara killar kan jag bara säga att jag är så oerhört stolt över att jag just har tre killar. Jag nästan trycker upp det i ansiktet på folk om de undrar om jag har barn. Det är ju hur häfftigt sm helst, TRE KILLAR, den som inte fattar det stora i det är det ju inte ens lönt att förklara förGlad! Hur många känner du som har tre av samma sort? Jag känner bara en, men jag känner hur många som helst som har en av varje (de kan ju aldrig vara särskilt kulFlört).

Om det nu är så att du sörjer någon form av mamma-dotter-relation så får du väl tänka att din dotter (som du nu kanske aldrig får) är helt omöjlig och aldrig släpper dig inpå livet eller nåt.

Jag älskar att drömma om hur mina barn kommer vara när de blir stora och vad vi kommer ha för relation osv, men jag är förstås medveten om att det är just MINA drömmar. Med största sannolikhet har ju inte de samma drömmar som jag och detsamma hade ju förstås gällt om jag haft en, eller tre, tjejer.

Det kommer bli skitbra med tre killar!!

Lycka till

• Anonym (omvänd)

Jag har två flickor sedan tidigare och fick nu reda på att vi väntar flicka nr 3 och jag är totalt förstörd. När andra dottern föddes fick jag förlossnings dep också precis som du. Jag har så länge önskat mig en liten pojke. Jag känner mig själv som den typiska grabbmamman med fotboll, hockey och sånt. Ingen utav mina flickor har det intresset överhuvutaget utan är bara rosa och prinsessor, ridning och balett.. För mig känns det väldigt tråkigt och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.. Jag vill så gärna få min lilla son.. Men detta är förmodligen sista barnet då vi börjar bli äldre nu och det är dags för mig att inse att jag aldrig kommer få min lilla son

• Kya
    Anonym (omvänd) skrev 2010-08-19 11:25:56 följande:
    Jag har två flickor sedan tidigare och fick nu reda på att vi väntar flicka nr 3 och jag är totalt förstörd. När andra dottern föddes fick jag förlossnings dep också precis som du. Jag har så länge önskat mig en liten pojke. Jag känner mig själv som den typiska grabbmamman med fotboll, hockey och sånt. Ingen utav mina flickor har det intresset överhuvutaget utan är bara rosa och prinsessor, ridning och balett.. För mig känns det väldigt tråkigt och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.. Jag vill så gärna få min lilla son.. Men detta är förmodligen sista barnet då vi börjar bli äldre nu och det är dags för mig att inse att jag aldrig kommer få min lilla son
    nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men troligtvis är de inte så gamla eftersom det fortfarande är prinsessor som gäller. det kommer med största säkerhet att vända, och intresset för tex hockey är ju något NI kan introducera för dom! ta med flickorna på hockeymatcher, åk skridskor med dom, osv.
    häng inte upp dig på kön eller ålder, som du verkar göra nu.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym

Och jag har en av varje och är superglad för det givetvis! MEN, jag kan tycka att det är jättehäftigt med två eller flera av samma kön och kan känna någon slags saknad över att jag inte har det. Knäppt jag vet, men man tänker inte altid logiskt...utan känslorna bara är ju som de är.

• Anonym (Grabbmorsan)

Känslor kan man inte rå över, sant.. Tankar kan man inte heller rå över, men man kan slå bort en ond tanke.
    I det här fallet vill jag ta tag i båda två så att jag är "redo" då grabben kommer.

Säger inte att det endast är mor och dotter som får speciella relationer, kan ju bara leva till mina egna förväntningar.
    Hade faktiskt inte förväntat mig en massa som ifrågasätter mig och mina känslor.

Frågade efter råd och stöd, vilket jag fått från en del. Resten kan jag vara utan. Det spelar lixom ingen roll att ni säger hur man kan tänka så och si.. Det bara är så.
    Jag önskar mig en flicka, men är glad för mina pojkar. Jag är inte ledsen för att det kommer en till, utan jag är ledsen för att det inte var en flicka.
    Jag har inte gett upp hoppet om en flicka än.. Men jag kommer inte skaffa 4 barn bara för att jag vill ha en tjej, då ska det va för att jag vill ha just 4 barn.

Jag är glad över mina friska barn och kan förstå att vissa tycker jag är sniken. Men håll det för er själva..

• Anonym

Mitt första barn blev en grabb- jag var super lycklig & nöjd. När jag var gravid med nr 2 så skulle första barnet vara 2 år när den kom och då önskade jag faktiskt en grabb till för sonens skull.  Och en till grabb blev det och dem har så mycket gemensamt och kul ihop, nu är dem 7 & 5 år,  tänk när dem är i puberteten och kan prata om sex och sådana saker med varandra.
    Nu är jag gravid igen, oplanerat men välkommet.  Först när jag plussade så tänkte jag  "hoppas att det blir en tjej"  Storebröderna hoppas på en lillebror. Nu vill jag bara att barnet ska vara friskt! Jag är bara så himla sugen på en bebis oavsett kön.  Jag är så lycklig att jag kan bli mamma! 

Jag tror att din besvikelse ts kommer att gå över snabbt! Tänk att det är en mening med att just dessa grabbar har valt dig som mamma! Försök att tänk alla fördelar med att ha 3 grabbar, tänk inte på det du kommer att missa om du hade fått en tjej. Gräset är inte grönare på andra sidan!

OBS KÄNSLIGT!!
    Jag ska berätta om en gammal granne till mig,  hon fick  5 fina pojkar. Hon önskade sig en flicka VARJE gång. hon var besviken även långt efter dem var födda.  Hon t om klädde en av dem i klänningar och klackskor. Hon hade 2  bonus döttrar men var så elak mot dem för att hon ville ha en egen tös. Nu har hon endast 2 pojkar kvar :(
    Sebastian dog i cancer när han var 6 år gammal, samma dag som min syster föddes dog han. Sen långt efter det då denna kvinna träffat den nya mannen som hade 2 gemensamma grabbar förlorade hon dem också... I en hemsk olycka. Dem blev  ihjälpressade i en container. Det var en fredag och pojkarna ville gå ut och leka efter maten, pappan sa först nej men sen sa han OK; men kom in klockan 20 när fångarna på fortet börjar. Men pojkarna kom aldrig hem...  Glömmer aldrig begravningen då pappan brast totalt och slängde sig över de två små vita kistorna och skrek hysteriskt. Minns inte riktigt men jag tror dem var 8 och 10 år. Sen denna tragiska olycka så bytte dem ut alla containar.
    Tänk på att man har bara varandra till låns och livet är för kort för att vara missnöjd och besviken! Njut av era barn oavsett kön!

• Nisen

Jag är en stolt morsa till 2 fina grabbar!!  Och skulle kunna tänka mig fler grabbar ;) Jag tycker att det är häftigt med  många barn av samma kön!

Min mamma & pappa fick 6 döttrar och 1 grabb. Grabben kom som nr 5 ;)
    Sen har jag en bekant som fick 7 grabbar och 1 dotter. Dottern kom som nr 8 :)

Svar på tråden Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?